søndag 28. juni 2009

Blue Jeans...

Malsen-vesten er ferdig. Det er deilig å strikke noe som går helt etter planen - man bare legger opp, følger oppskriften sånn noenlunde, feller av og prøver på. Passer perfekt. Jeg er godt fornøyd!

Internett er fint. Oppskriften står i Sandnes-hefte nr 0905 (bilde nr 3), men jeg ville neppe ha festet meg ved den. Synd å si, men norske garnprodusenter er ikke verdens beste til å eksponere modellene og produktene sine - så tips til dem fra en glad amatør på sidelinja: Her er mye å hente! På Unsepus sin blogg derimot, så jeg denne vesten, og den ville jeg ha! Kan det ha vært perlene som gjorde det?? Siden hun nettopp hadde åpnet ny butikk, bestilte jeg garnet der. Garnet er 2-tråds Kirkcaldy, i fargen Denim, som passer perfekt til nettopp jeans. Jeg brukte nøyaktig fem nøster a 50 gram til str M, pinner 3,5 og strikkefasthet 22 m/10 cm. Jeg endret ørlite på oppskriften - tok inn noen masker rundt midjen for å få bedre passform. Morsom og kjapp oppskrift, for øvrig. Her er forresten en annen kjempefin variant av samme oppskrift - i strikking finnes ingen grenser, mulighetene er uendelige!

Jeg er veldig fornøyd med dette garnet. I tykkelse og strikkefasthet minner det om norske sportsgarn som Smart, Falk osv. Men mens disse garnene er myke og fine, har Kirkcaldy mye mer personlighet - ingen tvil om at det er Ull det dreier seg om her! Det liker jeg veldig godt - kan godt tenke meg å strikke en arangenser av dette, for eksempel. Det kjennes ut som om det er litt lanolin igjen i garnet, men det er kanskje ikke mulig med farget garn?? Jeg fikk i hvert fall litt den følelsen. Fargene er nydelig melerte - i denne blå er det for eksempel litt ulike blåtoner pluss stenk av dyprødt. Lekkert, syns jeg.

Den ble påbegynt mens vi hadde kald forsommer her, og planen var å bruke den til jeans, utenpå en hvit t-skjorte for eksempel. Men det ble plutselig så varmt - så bildene ble tatt med lav kveldssol og langt på natt. Det er dessuten vanskelig å ta bilder av mørke plagg, for mønsteret vises ikke noe særlig. Men det ble da bilder til slutt. Og jeg er fornøyd!

15 kommentarer:

  1. Denne var kjempefin. Jeg kunne godt tenkt meg en sånn selv. Den satt virkelig perfekt på. Men jeg blir genast litt skeptisk når noen skriver - endret ørlite på oppskriften underveis-. Dette er nemelig noe jeg ikke tør meg på selv.
    Her oppe i nord så har vi ikke fullt så varme dager men igår kunne vi og sitte i bekini og sole bak vinskjermen.
    Sommeren er bare herlig.
    Kos deg videre i solen og varmen og send gjerne litt nordover!

    SvarSlett
  2. Ooops!
    På stavningen min sku man nesten tru at jeg fått varmeslag. Det er ikke tilfelle, var bare litt rask å publisere kommentaren min.
    Hej hå!

    SvarSlett
  3. Supersnygg, det blir nog tillfälle tids nog för värmande ylleplagg.

    SvarSlett
  4. Fin vest fra dristig strikker!

    SvarSlett
  5. Så fin den ble. Fristende å prøve seg på den der gitt. Det blir vel kaldere tider igjen...

    SvarSlett
  6. Den var skikkelig fin,og enda en ting ble lagt til listen min :-) En stund før du kan bruke den, men er det ikke deilig - tenk det er ikke lenge siden vi klagde over at vi frøs. Jeg nyyyyter og har flyttet til skyggen - det er så herlig med sommer :-)

    SvarSlett
  7. Flott vest, det er fint å få litt beskrivelse av garn og slikt.
    Herlig med sommeren som vi har over oss. :-)

    SvarSlett
  8. Lekker, lekker, lekker...

    Tror nesten jeg må begynne på en til meg selv.. :-)

    Ha en flott dag i sommerværet!

    SvarSlett
  9. Tack!

    Min kofta var också alldeles för stor förut. Man vill ju inte ha en påsig tröja... Snygg väst, vad du är produktiv!

    SvarSlett
  10. Tack!

    Min kofta var också alldeles för stor förut. Man vill ju inte ha en påsig tröja... Snygg väst, vad du är produktiv!

    SvarSlett
  11. Så fin den ble! Her har du jo en perfekt vintervest til de dagene det ikke her helt kaldt nok til å trekke i full ullmundur. Fargen kledde vesten godt, den ser veldig fin ut til dongeri. Jeg syns det er så kjekt at du ble fornøyd med garnet!

    SvarSlett
  12. Kunne du forresten tenke deg å ha bildet av vesten liggende på Malsen og Mor-bloggen - http://malsenogmor.no/blog/?

    Vi har lyst til å samle bilder av plagg strikket av Malsen og Mor-garnet, slik at dette kan være en inspirasjon til andre.

    SvarSlett
  13. Toten-ekspressen går straka vegen hit annenhver time fra Oslo/Skedsmokorset/Gardermoen, så det er bare å kaste seg ut i det og dra på hagevandring. Men jeg kan jo antyde en liten meldeplikt hit, slik at jeg kan få vist fram mere av det vi har å by på.

    SvarSlett
  14. Så flott vest! Fin fasong og nydelig farge.
    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  15. Superfin vest og knallfine bilder som vanlig. Og så skriver du så mye og så bra at en stakkar blir helt matt...

    SvarSlett