tirsdag 16. juni 2009

På tide å bytte grytekluter...

I mars ble jeg med på en amerikansk potholder swap (gryteklut-bytte). Swap-en ble dratt i gang av noen driftige unge damer som nylig hadde fått smaken på hekling, blant annet Adrian Bizilla/Hello Yarn, som er ganske kjent i bloggeland fordi hun lager og selger strikkemønstre, håndfarget garn og ull.

I henhold til reglene heklet jeg fem grytekluter og sendte over dammen. Bortimot hundre stykker deltok, og i helgen fordelte og sendte Adrian & co ut rundt fem hundre grytekluter. Litt av en jobb! Det bidro i hvert fall til å holde liv i det amerikanske postvesenet i disse krisetider. Ta gjerne en nærmere titt på swap-bloggen - mange fine bilder og linker for den som har lyst til å hekle en gryteklut eller to (eller fem).

Adrian selv beholdt en av mine grytekluter, og det er litt snurrig å tenke på at nå henger én av gryteklutene mine på kjøkkenet til en blogger som jeg har fulgt med på lenger enn jeg har blogget selv... Pluss på fire andre amerikanske kjøkken. Lurer på hvor?

Men - jeg meldte meg på i øyeblikkets begeistring, og fordi jeg hadde lyst til å hekle akkurat der og da, og tenkte at det ville være moro å bytte grytekluter med noen amerikanske bloggere. Jeg har heklet grytekluter i 30 år - jeg kan hekle, jeg har heklenåler og garn, og jeg brukte den samme oppskriften som jeg har brukt så ofte før - og siden. Nå føler jeg nesten at jeg har jukset litt - det var nesten for lett - for underveis har jeg lest bloggene til noen av deltakerne, og jeg må si jeg ble imponert.

Mange av dem kunne ikke hekle fra før - de hadde sett noen bilder av grytekluter på Flickr og hadde lyst til å lære. Så meldte de seg på swap-en, kjøpte et lass med heklebøker, heklenåler og garn, lærte seg å hekle og eksperimenterte seg frem med utallige hekleruter fra de ulike bøkene, Ravelry og nettet forøvrig. Testet ut ulike nåler og garn. Prøvde og forkastet. Mange la en imponrende, nesten vitenskapelig innsats i dette arbeidet, og det må jo ha tatt enormt med tid!!! Man må rett og slett bare ta av seg solhatten for amerikansk pågangsmot! Og på swap-bloggen dukket det opp mange flotte bilder etter hvert.


Mine swap-grytekluter kommer forhåpentligvis i posten snart - jeg er spent!

13 kommentarer:

  1. Din modell av grytlappar tycker jag är extrafina.

    SvarSlett
  2. Gryteklutene dine er er så flotte, de er heldige de som får en slik en! Gleder meg til å se hva du får tilbake, det er alltid spennende å være med på slike ting. Gøy å se bloggen, jammen har endel lagt sjelen sin i det ja. Men at du kan hekle og har både flott mønster, garn og heklenål betyr jo ikke juksing da. Det betyr bare at du hadde det litt enklere enn andre :-) Mht sjalet er garnet i oppskriften Malabrigo sock yarn. Det er 402 m på 100 gram, så da har du noe å forholde deg til - til det største sjalet trenger du nok 100 gr i hver farge... På Ravelry har Through The Loops (Kirsten Kapur)egen gruppe, så her kan du se flere varianter av sjalet. Good luck - jeg skal heie deg igjennom :-)

    SvarSlett
  3. For en innsats. De amerikanerne er ikke snaue. Kanskje derfor de regner seg for verdensherrer også ;)

    Gryteklutene dine er iallefall flotte. Jammen er jeg glad jeg lærte å hekle av farmor, så jeg slipper den prøveogfeile-prosessen.

    SvarSlett
  4. Her var det mange flotte grytelapper, men dine er finest.
    Jeg liker det mønsteret ditt. Er det noe du har laget selv, eller går det ann å finne oppskriften noe sted?

    Det skal bli spennende å se hva du får tilbake:)

    SvarSlett
  5. Forstår at hun ville ha din grytelapp, det ville jeg også ha valgt. ;-)

    SvarSlett
  6. Skjønner godt hun beholdt en av dine lapper jeg, tenker hun hdde problemer med å velge en av dem...
    Meen du! Er oppkriften din hemmelig eller kunne du kanskje dele den med oss??? De er jo så FINE!!! :)

    SvarSlett
  7. Kjempelekkert!!!!
    *Dødelig misunnelig*

    SvarSlett
  8. Jeg må nesten henge meg på skrytekoret - de grytelappene dine er veldig flotte! Jeg er ingen stor hekler, men dersom du vil dele oppskriften, så har jeg veldig lyst til å prøve meg :-)

    SvarSlett
  9. De er simpelthen så fine! De vil lyse op i ethvert køkken:-) Jeg var også inde på linket til den anden blog - fantastiske grydelapper! Jeg må altså se at få lært at hækle.....

    SvarSlett
  10. Så mange flotte grytekluter! Nå fikk jeg også lyst til å hekle...

    SvarSlett
  11. Oh My Goodness , love these, hope for a recipe soon, would love to make for Christmas gifts, Happy day, Judy from Alaska ~~~

    SvarSlett
  12. Hi There again, would you E Mail me if your do a recipe ? Thank you so much, judy.boddy@alaska.net

    SvarSlett
  13. I like this patern very much. Can I find this patern somewhere?

    SvarSlett