mandag 1. juni 2009

Garter Yoke Cardigan...

Garter Yoke-jakka mi har vært ferdig en stund nå, men sommeren kom litt brått på, og interessen dabbet av litt mens jakka lå i strikkekurven noen uker og ventet på den siste finishen.

Jeg er en grå mus - omtrent alle jakkene og genserne mine er grå. Nå ville jeg ha noe - brunt! Jeg så jakka i Knit.1 Fall/Winter 2008, og falt for den med en gang. Oppskriften finnes også på Ravelry - og det er tydelig at det er flere som har samme smak som meg. Hyggelig det! Dette var en utrolig enkel oppskrift, ingen store utfordringer underveis, selv om jeg ikke skjønte et kvidder av vendingene på short rows-ene i nakken, så jeg bare snudde jeg, og det ser helt fint ut. Modellen strikkes fra toppen og ned. Med pinner 4,5 gikk det radig unna. Og ingen sømmer til slutt, det er en stor fordel for en lat en.

Garnet, Heaven's Hand fra Cornelia Hamilton, har jeg kjøpt på Garnhärvan. Det er håndfarget ull fra Peru, og fargen kommer ikke til sin fulle rett på foto. Det nederste bildet er nok det som ligner mest på virkeligheten. Alle fargene til Heavens Hand er nydelige, dype og i litt ujevne nyanser. Garnet er tungt og gir fint fall. Det gikk med 530 gram. Strikkefastheten er 18 masker/10 cm. Jeg oppdaget litt sent at strikkefastheten min ikke stemmer i høyden - så der lærte jeg noe nyttig: Strikkefastheten i høyden er også viktig! Knapphullene kom derfor litt tett i begynnelsen - og jeg burde nok ha rekket opp og rettet opp denne fadesen, men nå er det for sent. Jeg har lest på diverse svenske blogger at garnet ikke nupper. Finfint!

Knapper
er viktig. Jeg hadde tenkt meg perlemorknapper, for jeg er fryktelig svak for perlemor, men så fant jeg en snerten liten skinnknapp i den lokale sybutikken. Etter en kjapp feltundersøkelse her, falt valget likevel på perlemor. Jeg er fortsatt ikke 200 % overbevist om at valget er riktig, og man skal slett ikke se bort ifra at jeg bytter knapper på et senere tidspunkt. Men foreløpig er det perlemorknapper som gjelder. Jeg ville ha knapper med "hempe" bakpå, det er best til tykke jakker syns jeg. På Du Store Alpakka fant jeg knappene. Men i hvilken farge? Jeg hadde på forhånd tenkt meg lysebrune. Det var omtrent den eneste farge de ikke hadde. De mørkebrune ble for mørke. De hvite var lekre, men litt kjedelige i forhold til alle de andre morsomme fargene. Jeg led valgets kvaler. Jeg brukte en halvtime i knappeskuffen på Du Store Alpakka. Hvordan løser man et slikt problem? Velger man de frekke grønne? De nydelige turkise? De lekre rosa? De morsomme orange? Man velger selvsagt én av hver!

Bånd: Min erfaring (som foreløpig er nokså begrenset, men likevel) er at top-down-gensere er litt signe i halsen og sklir ned over skuldrene. I kjøpte ullegensere er det ofte sydd inn et bånd i halsen, en smart løsning. Og i arkivet hadde jeg båndet som matchet perfekt til både jakka og knappene - flaks! Nå vil jakka holde fasongen bedre og ikke sige nedover. Båndet er fra Holland Fabric House. Syns det ble fint jeg!



Nå skal jeg gyve løs på den lilla flettegenseren i BabySilk som jeg startet på før jul. Her går det unna...

13 kommentarer:

  1. Jakka ble utrolig flott synes jeg, og ideen med bånde i halsen var jo alldeles glimrende. Stilig var det og! Gratulerer med fullført prosjekt og knallfin jakke=D

    SvarSlett
  2. Så fin den ble, og fargen er jo bare helt nydelig! Ja hvis man ikke klarer å velge tar man en av hver, jeg syntes knappene ble stilige jeg. Og som du sier, det kan byttes ut så det er jo veldig greit. Jeg liker også å strikke/hekle fra topp og ned. Var veldig spent første gang jeg prøvde for det virkt så rart, men det er jo veldig praktisk fordi man kan prøve på hele veien. Og det båndet var jo en genial løsning da - det legger jeg meg på minnet - takk for tips! Grattis med ny jakke, den er kjempeflott!

    SvarSlett
  3. Du verden som du slår deg løs, med fargerike knapper!!! Jeg synes alt ble flott jeg.
    Godt med ny jakke i de norske sommernettene... ;)

    SvarSlett
  4. Härlig kofta! Jättefin färg o fint med den lilla påsydda kanten.

    SvarSlett
  5. Takk for tipset! Da skal jeg se om jeg får tatt en tur neste gang jeg er i Oslo. Her i byen er El-Kjøp den store på foto, og da kan du jo tenke deg hvor lett det er å få råd hehe. Lurte litt når du sa modeller ja, men det var jo en forklaring på det :-) Vet du, jeg har ikke noe knallkamera, men av og til får jeg til noen blinkskudd. Det er bare trening som gjelder, for tiden holder jeg på med å eksprimentere med ISO verdien og se hva den gjør. Det er ganske spennende, men oj for en tålmodighet det trengs hehe. Den har jeg ikke altfor mye av, men når det er noe jeg syntes er gøy -ja da har jeg all tålmodighet i verden. Da kan både middagslagning og avtaler bli glemt - da er jeg helt i min egen verden :-) En rotekopp tror jeg det kalles...

    SvarSlett
  6. Jeg har også titta på denne jakka (flere ganger ...), og syns den er både effektiv og vakker, og så mange forskjellige utgaver og varianter det er! Din ble kjempefin, og særlig det tipset om bånd i nakken tjæler jeg rått. Fint bånd du hadde valgt.


    Og så brunt da *mhhhhhhmmmmmm*

    SvarSlett
  7. Grattis med ny flott jakke!! Er helt enig med deg i at mange fargede perlemorsknapper ble finest på denne. jeg er verken fan av grå eller brun, men denne fargen var virkelig flott, sånn melert. Og du er jammen glup som sydde inn det båndet også!!

    Ang. hanskene i vevgarn, så er det nok valgt dette garnet pga slitefastheten, et gammelt mønster osv....Dama som har strikket disse nermer seg 90 år, og hun har nok greie på det.
    Send meg adrs din en gang til, du, så sender vi deg pakken fra jobben, med en giro i. Som sagt er jeg på vei til ferie om litt.....

    SvarSlett
  8. Den er blevet virkelig flot - din nye jakke. Det sætter lige prikken over i-et med de forskelligfarvede knapper, og så er det en rigtig god ide med båndet i halskanten. Det skal jeg huske på:-) Men endnu en gang skøn jakke!

    SvarSlett
  9. Jakken var flott og passet deg godt, supergøyt med båndet og bra formål også.

    SvarSlett
  10. This is the best looking Garter-Yoke Cardigan I've seen! It's beautifully done and fits you very well.

    SvarSlett
  11. Jeg tror du alt i alt har vært ganske flaksen med at strikkefastheten ikke stemte i høyden, jeg syns det ble pent med et litt kortere bærestykke på denne jakken. Ideen med bånd i nakken var veldig lurt, det skal jeg notere meg til senere. Syns også det ble artig med de forskjellige knappene, det liver opp litt!

    SvarSlett
  12. Velkommen som brun mus, jakken ble superlekker og kler deg kjempegodt! Knapphullene øverst ble en ekstra finesse, så bra at du ikke rekket opp!
    Hadde jeg bare hatt fasongen til denne, så skulle jeg kopiert deg.

    SvarSlett
  13. Så lekker! Båndet og knappene i forskjellige farger er virkelig prikken over i'en :-)

    SvarSlett