tirsdag 2. juni 2009

Muligens grunn til bekymring…

På min studietur i felten her forleden, la jeg merke til en ting som gir grunn til bekymring. Alt som vokser og gror er jo så tidlig ute i år, minst et par uker før normalt har jeg hørt.

På Sankthansnatten, ved midtsommer, kan unge piker plukke syv ulike markblomster og legge under hodeputen – og dermed vil de drømme om den de skal gifte seg med, ifølge folketroen.





Allerede nå står mange av markblomstene i full blomst. Jeg la merke til smørblomster, tiriltunge (bildet til venstre - også kalt Maria gullsko), åkersennep, kattøye (bildet øverst - heter egentlig tveskjeggveronica), gjerdevikke, sukkertopp, hundekjeks, marikåpe og kanskje flere på min lille tur – allerede nå. Kanskje alle marklomstene vil være avblomstret til Sankt Hans? Hvordan skal de unge piker da få greie på hvem de skal gifte seg med???


Kanskje de tar skjeen i egen hånd? Kanskje de unge piker i dag blåser en lang marsj i hele blomsterplukkingen – ikke kan de navnet på en eneste blomst heller, og kanskje de ikke går og legger seg i det hele tatt, men er oppe og morer seg hele natten. Så bestemmer de selv hvem de vil ha og ordner biffen på egen hånd, godt hjulpet av MSN, SMS og alle de andre. Og hva skal vi med gammel overtro da?

Jeg bare lurte jeg…

10 kommentarer:

  1. Bra innlegg;-) jeg tror unge piker i dag drømmer litt de også, men har vel, som du sier, litt andre kanaler å bruke.
    Jakken din var virkelig flott og i en nyyydelig brunfarge. Båndet i halsen var smart og er en ide jeg tar med meg. Skal prøve meg på en engelsk oppskrift snart jeg også - mye fint, men tror jeg starter med noe enkelt... Engelsken er ikke hvar den aldri har vært;-)

    SvarSlett
  2. Overtrua forsvinner nok den også, som alt annet fra gode, gamle dager :(

    SvarSlett
  3. Husker det godt, men jeg kom aldri så langt som til å fullføre oppdraget. Kanskje vi var ikke så overtroisk i "gamle dager" heller.

    SvarSlett
  4. Jepp, bra innlegg... Mulig senere sommerblomster gir mer modne menn....? Noe å tenke på det der ja... Og fin jakke under her med stiiilige knapper altså.

    SvarSlett
  5. Å du da - her har vi ikke kommet så langt i blomstringen, så her lever overtroen fremdeles :-) Her står hvitveisen i skogen enda, og smørblomsten har såvidt vist seg. Men så er vi jo litt trege på landet hehe. Flotte bilder og flott skrevet, hvor tar du alt fra lurer nå jeg på. Selv liker jeg lite å skrive, trives best med å poste bilder :-) Når jeg tenker på det så tror jeg kanskje jentene legger mobilen under puten, uten tastelås, og den som er ringt opp i løpet av natten blir den utkårede. Hmmm...

    SvarSlett
  6. Jaaaa.....
    Kankje man glemmer litt av romatikken, spenningen og "magien" i vår opplyste verden,
    der svaret ligger et tastetrykk unna, og ikke i form av en bukett.
    Vi får være flinke til å fortelle slike ting videre til våre døtre. ;)
    Bildene og blomstrene her er uansett nydelige. :)

    Takk for gode ord hos meg.
    Setter stor pris på det! :)
    Ønsker deg fine sommerdager fremover.
    God sommerklem fra meg.

    SvarSlett
  7. Veldig flott jakke, forresten. :)
    "Slit'an", som vi sier her. ;)

    SvarSlett
  8. Hei ;) Har skrevet om deg i bloggen min :) Håper det går greit..?? Ha en fortsatt flott uke :)

    SvarSlett
  9. Hej! Förr var vi i Sverige också lediga på måndagen efter pingst. Men sen bestämdes att vi skulle få vara lediga på nationaldagen den 6 juni och då togs den lediga måndagen vid pingst bort istället! Så nu är vi istället lediga 6 juni och försöker fira som ni norrmän - men det går ju inte alls, vi har inte alls den traditionen som ni om er 17 maj!
    Kanske åker vi en tur till Norge i slutet av juli, vi har inte bestämt ännu.
    Hoppas att du får det riktigt fint när du åker till Sverige!!

    SvarSlett
  10. Flott innlegg, og morsom lesing. Du er god til å skrive!
    Men her det ikke slik at noe er tidligere enn i fjor, heller det motsatte. Vi har hatt en kald og blåsete mai så vi ligger noe bak det vanlige tidskjemaet.

    Det var en flott jakke du hadde strikket, jeg har kikket litt på den oppskriften jeg og. Kanskje blir det noe til høsten når jeg begynner med inneaktiviteter igjen. Smart med de båndene i nakken.

    Jeg har forsøkt å svare litt på rosespørsmålet ditt inne i min roseblogg.

    SvarSlett