søndag 28. juni 2009

To ting i sommerheten...

1. Takk
Jeg må ha hatt forstadier til heteslag da jeg la inn forrige innlegg her på bloggen. Sommeren kom jo litt brått på - og når man er vant til 12 grader, skjer det uforutsette ting når det plutselig stiger til 30. Jeg husket jo det viktigste, nemlig å skrive hvem som vant trekningen, men jeg glemte noe annet vesentlig, nemlig å takke alle som var innom og la igjen kommentarer. Takk!!! Det er jo kontakten med dere der ute som er det morsomme med bloggingen! Så en stor takk til alle som stikker innom her og leser med! Jeg stikker innom de aller fleste bloggene på kommentarlisten, og samler massevis av inspirasjon. Så hipp hurra for å gi og ta!

I dag er det tretti grader på skyggesiden av huset. Svetten siler - det er sommer i fedrelandet! Men klage? Nei. På Sydpolen, for eksempel, er der minus 54 i dag, og skyet. (På Nordpolen er det bare 0, står det i avisen, er ikke det litt i varmeste laget for en pol??).


2. Roser
Bladlus eller ei - nå blomstrer rosene! Hva er det med disse blomstene egentlig, som får oss til å kjempe i det uendelige for en liten blomst eller fem? Er det noe magisk? Som den kjekkeste gutten i klassen, eller den mest populære jenta i gjengen - det er ikke måte på hva som legges ned av anstrengelser for å tekkes dem og få oppmerksomheten. Hver kveld hele sommerhalvåret plukker jeg bladlus, dusjer med grønnsåpevann, spyler med hageslangen - ja ett år tok jeg til og med gift inn i min trädgård og forpestet nærmiljøet bare for et friskt, grønt bladverks skyld. Plantene mine ser miserable ut, ikke blir de særlig store heller - men som takk for alt mitt slit kvitterer de i år med rikelig blomsterprakt. Jeg sier bare TAKK og nyter forelskelsen.


Det er ikke hva som helst som vil vokse her i sone 5. Det er bare de mest hardføre rosene som tåler klimaet her. Flammentanz, New Dawn, Sympathie og Polstjärnan er blant de få klatrerosene du ser her omkring. Her har vi Sympathie øverst og Polstjärnan nederst. Det er en utbredt oppfatning at dette ikke er spesielt fine roser, ettersom de kan vokse hvor som helst, men jeg er ikke enig - er det ikke motsatt da?! Dette er jo de tøffeste av de tøffe - dette er de virkelig robuste damene! Jeg bestemmer meg hvert år for ikke å ha roser mer - det er altfor mye utøy og sykdommer og jobb og skuffelser - og satse på selvgående kaprifol og klematis i stedet. Men hvert år, når rosene springer ut, er alt glemt. Nå vil jeg ha en vakker New Dawn mot den hvite murveggen!

Hvis heten fortsetter, er det mulig jeg tar meg en bloggpause etter neste innlegg. Eller - hvis det blir varmere nå, orker jeg kanskje ikke å gå ut en gang, og blir sittende inne i gjennomtrekken og blogge i stedet?? Time will show - ønsker uansett alle som er innom her en fortsatt strålende sommer!!!

3 kommentarer:

  1. Vi har det varmt vi også, men skyene ligger rett over bakken, så det kryr av midge og det er fukt nok til bruke haven til bastu. Om det altså ikke var for midgen.
    Rosene mine blomstrer også, men jeg vet ikke ikke engang om de har noe navn. Røde, gammeldagse med vidunderlig duft. Herlig med roser.

    Ha i hvertfall herlige sommerdager, selv om du må sitte i skyggen.

    SvarSlett
  2. Litt lunkent vær om dagen, ja. Men nå gleder jeg meg bare. Skal på hagevandting i Helens engelsk hage. Det kommer forhåpentligvis et innlegg om det etterhvert.

    SvarSlett
  3. Visst kom sommarvärmen lite väl hastigt på. Men nu efter en vecka har man nästan hunnit vänja sig.

    New Dawn är en av mina favoriter, men tror du inte den Försvinner lite mot en ljus vägg?

    När jag hade en så planterade jag den som en friväxande "buske" och den blev underbar, "revorna" blev ca två meter långa men orkade givetvis inte stå rakt upp, men det blev en 1,5m hög och 3 meter bred kulle av rosor.

    SvarSlett