mandag 29. juni 2009

Takker og sokker...

Takk, snille Willow Fairy, for denne fine awarden som jeg fikk av deg! Ja takk, jeg har en wonderful day, men er litt svimeslått av heten og greier ikke helt å velge hvem blant mine fine bloggevenner jeg skal sende den videre til, så herved er den oversendt til alle dere som leser med. Dere har fortjent den, alle sammen!




Sommeren bare fortsetter, og det er deilig - men varmt! Liljene blomstrer og dufter så man nesten får litt vondt i hodet av det, kaprifolen dufter kaprifol og rosen ved døra dufter som rosenvann og fine gamle damer. Sjasminen har ikke begynt å blomstre enda, men dufter likevel. Og syrinen står med avblomstrede brune blomsterklaser og mister plutselig alle bladene - hjelp, noen som vet hva det kommer av?? Det er like før lavendelen springer ut, man kan ane blåskjæret over lavendelbedet. Lavendel er vidunderlig - den dufter uansett, selv visne gamle planter dufter like godt. Og det bugner av jordbærkart - markjordbær og månedsjordbær og et par "ordentlige" jordbær som jeg ikke husker navnet på. Og BANK I BORDET - ingen snegler å se i år!









Og Dattera har kommet hjem på sommerferie! Mens vi andre har pest oss gjennom hete dager og tropenetter, har hun tilbrakt den siste tiden på Folgefonna, på ski. Nå er hun hjemme, brun som en nøtt og med alt sitt pikk og pakk. Utrolig hvor mye hun har fått plass til på den lille hybelen sin... Nå er det her. Diverse ski og sykler, en kasse kjøkkenutstyr og dyna og puta. Midt på stuegulvet står tre par joggesko. Det er deilig å ha henne hjemme igjen - jeg har virkelig savnet henne, merker jeg nå!

Nå har hun fått nye sokker. Etter suksessen med de tykke kabelsokkene fra Vogue Knitting tidligere i år, ønsket hun seg tynne sokker, gjerne blå med fletter denne gangen også. Dette mønsteret er fra en oppskrift i et ukeblad av ubestemmelig alder, modifisert til det ugjenkjennelige. Jeg strikket fra tåa og opp, og lærte meg en ny hælfelling underveis. Det finnes da uendelig mange måter å lage hæler på når du strikker denne veien. Strikket på pinner 2,5 i Arwetta fra MerGarn.no,i en nydelig kongeblå farge. Jeg brukte ca 1 nøste pr sokk og strikket til garnet tok slutt. Nokså kjedelig mønster, med altfor mange vridninger i forhold til effekten, syns jeg, men greit nok som TV-strikking. Og fargen er virkelig fin.


Nei, disse brune, slanke og veltrente ben med blåmerker på tilhører nok ikke meg – de hører Ungdommen til. Kjekt å ha fotomodell igjen! Det blir liksom ikke det samme å ta bilder av seg selv og sine egne føtter.

Nå ønsker hun seg strømper. Med fletter. Vi har funnet et fint mønster i Husflidens hefte med bunadstrømper. Men det blir litt senere - først i køen står Embossed Leaves sokkene og Oppognedpåvranga-koftan. Og så skal jeg gjøre ferdig opprydningen i strikkekurven, jeg har ikke kommet til bunns enda.

Fortsatt god sommer - måtte den vare og vare!



14 kommentarer:

  1. Fina sockor till dottern! Kan man åka skidor så här års? OK inget för mig, som hellre badar.

    SvarSlett
  2. Jeg kunne jammen ha tenkt meg en skitur jeg også akkurat nå. Det er så varmt og klamt at jeg har lyst til å SKRIKE! 90% fuktighet akkurat nå. Det er like før vi svømmer.

    Lekre sokker og helt nydelig farge. Akkurat den blåfargen der er noe av det flotteste jeg vet om.

    Ha en fin uke.

    SvarSlett
  3. Ja det är varmt så det räcker till. Passa på att städa i stickkorgen och i garnförråd och annat lite mitt på dagen när man annars lätt får värmeslag. Igår satt jag ute på eftermiddagsfikat på jobbet och det var som att kliva rakt in i en bastu. Inte så att jag klagar, men det är märkligt så det kan ändra sig på en vecka. Midsommar känns som en månad sedan.

    SvarSlett
  4. Så fina sockor!
    Visst är det gott att få hem sina barn. Min stora flicka är hemma från studierna i Stockholm och det är så roligt.
    Ha det bra i värmen.
    hej fr. Koftan

    SvarSlett
  5. Så flotte sokker. HAr dere litt kjøligere skygge enn oss andre? Her frister ikke med ull-strikking akkurat nå ;) selv om man får bruk for det fortere enn man aner.

    SvarSlett
  6. ånei, her er det ikke mye kaldt! sokkene var av før siste bilde var tatt :)

    hilsen "dattera"

    (som jeg ikke liker å bli kalt)

    SvarSlett
  7. They turned out so lovely!!

    SvarSlett
  8. Sokkene var supre på føttene til den unge dame. Hun er sikkert glad for å kunne bestille slike fine sokker.
    Jeg elsker sommervarmen. Kom hjem fra Kreta og kan bare fortsette å kose meg å slappe av det er bare en drøm. :-)

    SvarSlett
  9. Kjempefine sokker. Du produserer så raskt, selv har jeg visst allt for mye på gang samtidlig.Jeg har fått med en arbeidskamerat på å strikke sokkene brainless, tenkte det kunne var lurt,da har jeg noen å spørr når jeg står fast.
    Super link til garnshopping nå må jeg nok handle litt der.
    Glær meg til å se de andre påtenkte prosjektene dine.

    SvarSlett
  10. Fantastisk flotte sokker! Der ligger en award til dig på min blog:-)

    SvarSlett
  11. Hallo!
    Så fine sokker til datteren. Det er morro å strikke til noen som ønsker seg noe, så vet man at det blir brukt!
    I dag snudde været, gitt! Jeg savner heten allerede, jeg. Gjør meg ingenting å ha det varmt, skjønner du! jeg hater å fryse!
    Har begynt på et strikketøy igjen. har jo bare heklet i det siste, så det var vel på tide...........

    SvarSlett
  12. Så tøffe sokker, og fine bilder!
    Nå har finværet tatt en pause her, og vanning behøves ikke nei. Det som er litt kjedelig er alle brunsneglene som jeg trodde hadde forsvunnet, plutselig er tilbake ;)
    God søndag!

    SvarSlett
  13. Velkommen hjem fra ferie!? :)

    Jakka jeg strikket "i en fei" har grei fasong egentlig, men jeg droppet Plumet-tråden, strikket bare meg PT3. Armene strekker seg litt, skulle nok hatt med den "armeringstråden". Blir det for galt får jeg bare tove den litt. Jeg har faktisk lyst på ei sånn jakke til, men i slik farge som går i ett med omgivelsene, slik jeg gjør ;)

    SvarSlett
  14. Så fine sokker! Til min skam må jeg innrømme at tross mange år med håndarbeide har jeg aldri kommet meg til sokker og strømper, Til vinteren kanskje? Akkurat nå er det det for varmt til å strikke uansett, nesten, så jeg leser og blogger - og ettersom en god award aldri kan gis bort for mye, ligger den til deg fra meg på min blogg også!

    SvarSlett