fredag 19. juni 2009

Ti hagetips for den håpløse…

Sola har skint i dag og det er tid for litt hageprat igjen.

Jeg er ikke akkurat den rette til å komme med hagetips – det kan enhver som stikker nesa inn i hagen min se ved første øyekast. Men håpløse hager har jeg god greie på. Råd #1: Tenk som en fotograf – plukk ut det som er fint, og overse resten (som bare flekker i staudebedet, larver på rosene, bladlus, visne potter, løvetann etc etc etc). Når viljen er til stede er det alltid håp!
Tips #2: Sats på grønt! Med en mild vår og mye nedbør blir det grønt og fint overalt. Grønt er skjønt. Mose er også grønt! Og takløk vokser overalt. Finfin rød-grønn-kontrast!







Tips #3: Stemor!
Gikk de dukken i løpet av vinteren, alle de fine staudene du kjøpte på Plantasjen i fjor? Blås i det - kjøp stemor i stedet! Stemor har sjel – ser du hun blunker til deg? En potte eller tre med stemor lyser opp i landskapet. Lave, vide potter med flere planter i gjør seg best. Jeg liker de småblomstrende sortene best . Kjøp de fargene du liker best – i naturen passer alle farger sammen! Utpå høsten kan du plante restene ut i haven, og har du flaks, får du tifold tilbake – i fiolstørrelse - året etter. Jeg hadde massevis under hekken i fjor, men i år er de borte. Muligens er de to-årige. Men nytt år, nye muligheter!

Tips #4: Vissent er også vakkert! De vakre anemonene som blomstret blendahvitt i pinsen, synger nå på siste verset – men er fortsatt dekorative. La deg ikke besnære av den perfekte ungdom – moden alder har også sin sjarm!





Dårlig råd? Tips #5: Sats på det som er gratis! Da vi hadde bygd hus og anlagt hage, var kassa tom. Rundt hytta i Vestfold vokser vill kaprifol. Én liten plante – og vips, etter 20 år har du et buskas som dette (hvor ble de årene av??) - som klatrer i takrenna og dufter himmelsk. Dette er min absolutte favoritt i hagen – idiotsikker, styggvakker og helt vedlikeholdsfri. Jeg planlegger å røske opp rosene som alltid er fulle av utøy og plante kaprifol overalt. Mannen i huset, vaktmester og praktisk anlagt, lurer på når takrenna vil ramle ned – gledesdreper…

Ikke plass til fossefall og karpedam? Tips #6: Lag en fontene i stedet! Lyden av rislende vann er beroligende for trette sjeler, og en perfekt match til middagsluren i hagen etter en lang dag. Sånn passe harry, men harry er gøy, og tar minimalt med plass. Byggesett fra Gardena, kjøpt på Plantasjen, kun 60 cm i diameter, skviset inn i et hjørne av staudebedet. Dekk den svarte plastdunken med stein fra livets mange ferieturer. Vi er glad i fontena vår vi, og den får masse oppmerksomhet faktisk. Marikåpe med vanndråper på er vakkert og vokser villig.

Tips #7: Gled deg over de små ting! Roser vil seg ikke her hos oss. Den hvite rosen Polstjärnan, som skal være noe av det mest hardføre som fins, er nå full av brune flekker, larver, bladlus, visne knopper og tørre grener. Pluss maur. Mer enn én gang har jeg stått klar med hagesaks og spade, for å gi den dødsstøtet og plante kaprifol i stedet. Men så – oppe i høyre hjørnet – dukker dette opp. Så kommer de bitte små, hvite og velduftene blomstene – og så får den stå ett år til. Jeg er vel ikke den første i verdenshistorien som har latt seg besnære av vakre roser…


Tips #8: Sats på det enkle! Når ingen ting vil gro, sats på det safe! Og når alt du kjøper i dyre dommer, går dukken første eller andre året, føles det som å kaste pengene ut av vinduet. Sats på lupiner! De blå er finest, syns jeg – og gjerne i store mengder. Disse vokser i grøftekanten min – med vakre, høye spir i år. Plukk frøkapsler i grøftekanten om høsten, og strø rundhåndet der du vil ha dem. Og disse blomstene kommer i hvert fall igjen! De bryr seg ikke nevneverdig om snegler heller, det gir ekstrapoeng.













Norge er et land av stein. Tips #9: Bruk steinen! Stein kan gi fine blikkfang i hagen. Jeg elsker stein – men det er dessverre litt tungt. Jeg ville ha en varde i hagen til minne om en sommer med mange fine fjellturer. Men det er tungt å bære med seg stein ned fra fjellet, så det ble en liten varde. Nå mangler bare den røde T-en. Eller kanskje en A?




I engelske hagebøker har jeg sett de flotteste hageanlegg med stein og steinskulpturer. På enkelte norske hagesentre har de fine eksemplarer, men huff så dyrt. Stein i miniformat er gratis og tar liten plass – særlig i høyden. Dessuten passer det fint for oss med samlemani!














Jeg hadde en flott liten busk med velduftende sitrontimian – nå er den vissen og tørr, bare denne vesle tassen står igjen. Men steinen er fin!
















Og sist – men ikke minst, Tips # 10, som jeg har lært av Blomster-Finn: Vann med temperert vann! Ingen liker kaldt vann på beina, og etter en lang dag i sola vil halvtørre blomster i potter og krukker få kuldesjokk av iiiiiskaldt vann rett fra hagekrana. Jeg fyller kannene om kvelden eller morgenen og lar dem stå i sola hele dagen, klar til bruk om kvelden. Litt snill må man være!





Spør ikke meg hvorfor jeg har så mye utøy og herk i hagen, eller hvorfor staudene dør og sjasminen aldri blomstrer. Jeg gjør så godt jeg kan jeg! Ofte til liten nytte – likevel er hagen en kilde til glede og rekreasjon, for jeg tenker som en fotograf…

3 kommentarer:

  1. Nå lo jeg godt du. Du er et vindunder til å skrive. Vi har visst akkurat maken hage. Bortsett fra at jeg har roser som vokser som bare det. Den var her da jeg flyttet inn. Masse torner, men den dufter himmelsk. Og marikåpene er i ferd med å overta hele haven, men Lucifer-liljene holder standen og når de blomstrer gulorange på sensommeren står de to fantastisk sammen.

    Og jeg samler stein jeg også. Masser av stein.

    SvarSlett
  2. Tusen takk for et kjempebra innlegg!

    Jeg har "arvet" en helt overgrodd hage som jeg har forsøkt å stelle etter beste evne, men ofte med de resultatene du skriver om. Særlig roser. Og hos meg også dukker det alltid opp en eller annen lang stilk med masse knopper på og dufter himmelsk.

    Og jeg skal følge rådene dine, når jeg står der og griner over bladlus, snegler og andre kryp, og heller se på det vakre som finnes :)

    SvarSlett
  3. bare måtte kommentere dette med med de "vanskelige" rosene!! 3 tips for å holde de lusefrie: plant hvitløk, lavendel eller tagetes under rosebuskene - det hjelper. Kommer det lus likevel er det bare å spøyte på en blanding av 5 l vann, 1 dl zalo og 1 dl rødsprit, så dør lusene. Skyll gjerne av etterpå. Bakepulver elller skummet melk er også fine middel for annet utøy på rosene...billig og enkelt og miljøvennlig :)

    SvarSlett