fredag 10. februar 2012

Q er for quilt...


En gang i verden var jeg en ivrig quilter. Da ungene var knøttsmå, det må ha vært 18-20 år siden, så jeg en juleduk i log cabin-teknikk i julerødt, hvitt og grønt. Den var så fin - sånn ville jeg sy! Så begynte jeg på kurs og lærte meg det. Siden har det blitt mange kurs, men til tross for alle finurlige teknikker jeg har lært - jeg syns fortsatt at det enkle er det beste. Helt vanlige, firkanta lapper og log cabin er fortsatt favoritter.


Denne duken er jeg veldig glad i. Den er noe av det første jeg sydde, og den har ligget fremme på et bord nesten hele tiden. Den har holdt seg utrolig godt - jeg bare rister støvet av den en gang i blant. Nå ligger den på en gammel kiste som fungerer som bord/fotkrakk.


Jeg tok alle stoffene jeg hadde på den tiden, rundt femti forskjellige kanskje, sorterte dem i én lys og én mørk haug, skar dem i strimler og sydde dem sammen til blokker. Ingen nærmere planlegging - og etter at teppet var ferdig, oppdaget jeg at to like farger kom mot hverandre et par steder. Men det gjør ingen ting - en quilt skal nemlig inneholde litt feil, for det er bare Herren som er perfekt, lærte jeg på et amishquilt-kurs jeg var en gang. Veldig nyttig lærdom - den senker liksom skuldrene litt  :-)  All sømmen er gjort på maskin, og til slutt håndquiltet jeg med bomullsvatt. Tror det var det første jeg håndquiltet, og jeg slet litt. Sånn i ettertid syns jeg det er litt sjarmerende med sånne skakke sømmer. Duken er ca 75 x 75 cm, og hver blokk (rute) er ca 10 x 10 cm.


Kontrasten mellom de lyse og de mørke stoffene er ikke så stor på dette teppet...


...men på litt avstand dannes likevel et mønster. Samspillet mellom stoffer og farger i et slikt teppe er fascinerende - det blir ikke alltid som man tror.

Nå har dessverre symaskinen min sluttet å virke. Jeg må se å få reparert den, for jeg har så lyst til å sy litt igjen. Jeg har nemlig ikke fått sydd meg den juleduken enda...

Det er massevis av fine og inspirerende quilteblogger der ute. Jeg liker best de som både skriver om strikking og quilting, såklart  :-D  Her er et par sånne - Bentes quiltehage og Quiltefia. Koselige og varme blogger med personlighet - det liker jeg!

Ha en riktig fin helg!

11 kommentarer:

  1. Nå var det nesten så jeg fikk lyst til å sy igjen jeg også. Maskinen min virker fint det er bare meg som ikke virker like godt. Quilting er eller kanskje jeg skulle si var moro. Jeg har sydd masse tepper en gang i tiden, men nå er det vel godt og vel 5 år siden sist - ikke siden jeg ble syk. Men hvem vet en vakker dag så syr jeg igjen. Håndquilting har jeg ikke gjort noe særlig. Jeg foretrekker maskinen til alt, da går det så mye fortere.
    Duken ditt var nydelig og det var flott med den på kista.
    Det er rart å se at selv om man setter sammen de styggeste stoffene man har så kan resultatet bli kjempefint likevel.

    God helg!

    SvarSlett
  2. Helt enig, log cabin er veldig fint. Morsomt å lage ting som er like fine mange år etter og duken din er skikkelig flott. Jeg startet også opp med log cabin, første prosjekt var dobbelt sengeteppe. Tok meg nesten litt vann over hodet der, uten kurs eller noe annen forkunnskap.

    Det er moro å sy litt innimellom, men det krever litt mer energi enn å slenge seg i sofaen med strikketøyet. Så det blir i grunnen mest sofa.

    Ha en fin helg! :)

    SvarSlett
  3. Svarer deg her også.
    Garnvinna er kjøpt på husfliden til den nette sum av 558 kr.
    Jeg er ikke så godt fornøyd som du kanskje skjønner, men håper den går seg til. Den gamle var også kjøpt på husfliden så vidt jeg kan huske, det må være over 30 år siden, og den var mye bedre. Huff som tiden går:)

    SvarSlett
  4. Hei!! Så hyggelig innlegg!! Jeg blir jo ekstra blid når jeg ser en quilt!! og blidere ble jeg av pen omtale!! Tusen takk!! Ha en fin helg!! AnneK:-)

    SvarSlett
  5. Your quilt is stunning. Beautiful work. :-)

    SvarSlett
  6. Nå ble jeg imponert igjen. Så du kan quilte også du. Jeg planlegger stadig å begynne, men det sitter ikke noe quiltingtalent i hendene mine. Det vil seg ikke.

    Kjempekoselig med et sånt pledd hvor man kan kjenne igjen stoffbitene - det innbiller jeg meg i hvertfall. Skikkelig fint syns jeg var.

    SvarSlett
  7. For en flott duk ! Jeg digger log cabin; det var også det første jeg lærte meg innen lappeteknikk :-) Enkelt og greit. Flotte farger. Vet du, jeg syns nesten helt perfekte quilter nesten er litt kjedelig, spør du meg, litt skjev søm eller litt skjevt klipt; det er bare sjarmerende :-)) Nå fikk jeg lyst til å begynne på mitt lenge planlagte log cabin- teppe til hytta.... Ha ei fin helg :-)

    SvarSlett
  8. Utruleg fin quilt!! Kjenner att nokre av stoffa. Elles så likar eg bloggen din veldig godt!

    SvarSlett
  9. Å så flott quilt. Det er utrolig koselig med slike tepper/duker. Jeg har også sydd endel av de opp igjenom årene. Har et pågang nå også, men det er et stort sengeteppe og slikt tar tid...

    SvarSlett
  10. Duken din var veldig koselig, og jeg har sansen for at det er greit med små feil - sånn tenker jeg også :-)

    Er veldig facsinert av quilting, og har vært på noen kurs - men det har dessverre ikke blitt så mange prosjekter som jeg har planlagt (jeg har bare kjøpt inn stoffer i fleng jeg) ;-)

    God helg - klem Siv

    SvarSlett
  11. Nydelig er den duken din! Sydde en del lappeteknikk på 70 og 80 tallet, både som små tepper og som detaljer på barneklærne. Siden har det ikke blitt så mye, men fint er det! Masse jobb med så små lapper!

    SvarSlett