torsdag 23. februar 2012

Votter i bruk...


Disse vottene strikket jeg ferdig før jul, og jeg ble storfornøyd med dem. Jeg bruker dem hver dag når Tinka og jeg går på tur. De er gode og varme i all slags vær. Hundeluftevotter lever et hardt liv - det blir mye friksjon av båndet, vottene er av og på, de blir våte i snøen, i det hele tatt.


Disse vottene var et slags eksperiment. Jeg pleier vanligvis ikke å blande superwash-garn og vanlig ullgarn, ettersom de oppfører seg så forskjellig i bruk og vask. Vanlig ullgarn-votter tover seg ofte litt i bruk, og må vaskes forsiktig for ikke å krympe, mens superwash-plagg heller blir større i vask, og holder fasongen i bruk. Her var det mørkeblå superwash (Smart), og det hvite godt, gammaldags ullgarn (Peer Gynt). Hvordan ville dette gå, mon tro? Jeg har massevis av restegarn av denne sorten, og det hadde jo vært greit om det gikk fint å mikse. Og Peer Gynt og Smart har oppført seg pent sammen - vottene er nesten gode som nye, bare litt rufsete å tuppen. Ikke verst! Dette er helt klart mine favoritter i votteskuffen i vinter.


Jeg er en stor fan av Peer Gynt. Det holder seg godt og er forbausende slitesterkt. Dessverre har Sandnes Garn kuttet kraftig ned på fargeutvalget siden glansdagene på 80-tallet - det er synd! Mens Smart finnes i 48 farger, kommer Peer Gynt bare i 17. Jeg vil ha Peer Gynt i sånne farger som var før - norske "sportsfarger" som rødt og mørkerødt, kongeblått og bondeblått, gressgrønt og olivengrønt, okergult og burgunder, pluss koksgrått i alle slags nyanser. Det kan dere vel fikse, Sandnes, please? Jeg er sikker på at det er mange som ville blitt glade.

Ha en fin dag!

14 kommentarer:

  1. Heisann høppsann :) Ble tipset om bloggen din via mamman min (tyttebær og asfalt)! Kjempefine votter! Kan tenke meg de er gode når du er ute å lufter hunden :O)

    Ha en fin natt og kommende dag :)

    SvarSlett
  2. Så fine votter! Jeg likte mønsteret veldig godt :-) Flott at miksen gikk fint!

    Jeg er veldig enig med deg i at det fint kunne vært flere farger i Peer Gynt!

    Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
  3. Disse var superfine, og jeg er så enig med deg ang garnet. Husker også at Peer Gynt kom i hesper før :-)

    SvarSlett
  4. Helt enig. Peer Gynt er et supert garn, anvennelig til masse forskjellig.
    Ingenting er så godt som gode votter på kalde vinterdager. mønsterstrikk gir jo ekstra varme:)

    SvarSlett
  5. Flotte votter, og det er ikke tvil om at hånvaskgarn gir bedre votter enn superwashgarn. Jammen godt da at denne miksen gikk godt.

    Men, du Anne, har du prøvd Rauma 3tråds strikkegarn? Det er samme tykkelse som Peer Gynt, håndvaskgarn, og det kommer i 60 farger. Her:http://www.raumaull.no/index.php?mid=3&uid=7&option=include&id=produkt_presentasjon&ukat=1&pid=1

    Eller Heilo som komer i 29 farger. Jeg liker veldig godt Heilo. Må vel si det er min favoritt:)
    Se her: http://www.dalegarn.com/images/misc/201003082123562.PDF
    Lykke til med flere gode votter:)

    SvarSlett
  6. Hei Liv: Takk for tips! Skal prøve disse, bare jeg har strikket opp restelageret mitt... :-)

    SvarSlett
  7. Finfine votter!
    Østlandsgarn og Vestlandsgarn er jo samme tykkelse som Peer Gynt, kanskje det finnes flere farger der? Ellers så har de jo tilsvarende garn både på Nille og Bogerud. Og Safirgarn fra Spar Kjøp er samme tykkelse.
    Bare si fra om du vil ha 7 nøster burgunder Safir, jeg vil gjerne bli kvitt dem. *hater burgunder* ;)

    SvarSlett
  8. Synes du skal si det til Sandnes jeg..... Mye fine farger er jo et "must" for at garn skal bli brukt/kjøpt også.... Så vil de selge mye Peer Gynt så må de ha maaaange farger. Så deg forresten i Allers...Fin artikkel.

    SvarSlett
  9. Glemte å si: kjempefine votter. Lekkert med blått og hvitt.

    SvarSlett
  10. Interessant! Iallefall siden jeg er flasket opp med at superwash og ubehandlet ull ikke skal blandes, i tilfelle den ene tover seg, og ikke den andre.

    Muligens det funker her siden de er like mye fordelt gjennom hele votten? Jeg har de samme vottene i Finull, og de har avansert til yndlingsvotter for tiden.

    SvarSlett
  11. Fabelaktig flotte votter! Og veldig interessante betrakninger, leser gjerne flere sånne!

    SvarSlett
  12. Alt jeg lærer av å lese blogger altså! Er såååå takknemlig for at dere deler!

    SvarSlett
  13. Så flotte votter!
    Lykke til videre med strikkingen!
    Heidi - tullulla-

    SvarSlett
  14. kjempefine votter og jeg støtter deg fullt ut ang. Peer Gynt!

    SvarSlett