søndag 12. februar 2012

Meget mystisk...

Mysteriesokkene er ferdige.


Dette er tredje året jeg har vært med på Kirsten Kapurs mysteriesokker. Tidligere utgaver her og her.

Man kan nesten ikke gå med sko når man har så fjonge sokker.


Mønsteret dannes av vridde masker. Vridd rett er ikke min favorittmaske, for å si det sånn, men ellers var det greit. Cluet var å følge nøye med på diagrammet hele veien. Ingen hvileskjær her.

Fargevalget er tilfeldig, man tar hva man har - og her hadde jeg flaks. For dette er vel de mest vårlige sokkene i skuffen - med blomster og blader og knupper - skikkelige DRØMMER OM VÅR-sokker!


Harde fakta:
Garn: Hazel Knits Artisan Sock i fargen Electrolyte (90% merino, 10% nylon). Det kommer i 120 grams hesper. Dette er et ypperlig garn til strukturer, fletter og maskemønster - fast og fint, men samtidig mykt og godt. Og som den etter hvert erfarne mysteriesokkestrikkeren jeg er, vet jeg at et lyst garn viser mønsteret best.
Pinner: 2,5
Oppskrift: Kirsten Kapurs Mysteriesokker 2012. En sokkeoppskrift på 23 sider er jo litt unorsk, men det er bare å merke av det man trenger og stryke ut resten - lett som en plett. Det kan være skummelt/interessant å strikke noe man ikke vet hvordan skal se ut - men no problem, det er bare å følge med på Ravelry-gruppa, det er alltid noen som har strikket fortere enn deg og lagt ut bilder. Lurt!
På Ravelry her.

Og det var dett. Ha en fin aften og en god uke!
Det blir en spennende uke for meg - jeg skal gjøre noe jeg ikke har gjort på veldig lenge. Det kan hende det blir litt stille her på bloggen. Mer om det siden.

33 kommentarer:

  1. De ble kjempefine med riktig mønster!!

    SvarSlett
  2. De var rålekre Annne, og så sprek farge

    SvarSlett
  3. Kjempe fine! Tykte fargen passa fint til mønsteret.

    SvarSlett
  4. Wow det kaller jeg sokker med stor S;)

    SvarSlett
  5. Veldig flotte sokker.
    Skulle ønske jeg hadde tålmodighet til sånn fin strikk, men de ender med å bli liggende i en pose...

    SvarSlett
  6. Jeg må le, her sitter jeg og er superstolt over mine første ordentlige strikkesokker, så kommer du med disse her. Knallfine og jeg ELSKER fargen!

    SvarSlett
  7. Åh de är helt underbart vackra!!!

    SvarSlett
  8. Det var noen skikkelig rålekre sokker det der! Nydelig farge -og som du sier, man kan ikke gå med sko med sånne fine sokker på:)

    SvarSlett
  9. Nydelige sokker! Likte den friske grønnfargen - kjekt med noe fargerikt på føttene:)

    SvarSlett
  10. Kjempefine ble de! Og du har helt rett - man kan ikke ha på sko utenpå så fine sokker! :)

    SvarSlett
  11. Så friske og fine de ble! Og sko kan du ihvertfall ikke ha på deg nå.
    Jeg må bli god i hånda mi så skal sokkene mine også strikkes ferdig !

    SvarSlett
  12. Gratulerer med ferdigstillelse! Sokkene ble riktig fine de, og mønsteret brant godt i ovnen, skal aldri strikke dem igjken ;o) Men jeg går gjerne på et nytt mysterie en annen gang!

    SvarSlett
  13. Nydelige sokker og en farge som lover at våren kommer snart :-)

    SvarSlett
  14. Vakre sokker! Og mine er også blitt ferdige, på håndballcup i Halden i dag, selv om sokk nummer en ble blogget i går med litt frustrasjon ang de vridde maskene :o) Men jeg gleder meg allerede til neste runde med mysteriesokker.

    Ønsker deg en fin kveld og uke!

    SvarSlett
  15. Hei!! Dine ble SUPERFINE!! Navnet på fargen sier sitt!! Hvis hun gjør det igjen neste år, skal jeg prøve å huske og bruke lyst garn!! Jeg likte virkelig den utfordringen og det var ikke vanskelig!! Ha en fin uke!! AnneK:-)

    SvarSlett
  16. Sokkene ble kjempefine. Du har helt rett, man skulle ikke gjemme dem bort i sko når mønsteret er så fint.

    SvarSlett
  17. Vårglade!

    Du får kjøpe deg et par gjennomsiktige støvler ala dette
    http://www.pinnsvindesign.no/shop/stoevler-755p.html

    :)

    SvarSlett
  18. Nydelige sokker1
    Skjønner helt klart et ikke-sko-behøv ,-)

    SvarSlett
  19. Takk for alle fine kommentarer, folkens!
    Merete Monster: Støvlene var fine - men de fins jo bare i str 34.... :-(

    SvarSlett
  20. Skikkelig sprek farge altså. Lekkert mønster også. Jeg like så strikke vridde masker jeg så kanskje jeg burde legge møsteret i køen min. ;)

    Hva er det du skal gjør? Nå ble jeg fryktelig nyskjerrig. Kan du ikke gi oss et hint i hvertfall? Men ha det hyggelig, hva det enn er.

    SvarSlett
  21. For noen herlige sokker! fargen var også så vårlig og fin (vi lengter etter våren nå.......)
    Jeg - kremt - KJØPER sokker for tiden, jeg.

    SvarSlett
  22. Gratulerer med nydelige sokker! Jeg ligger langt etter men skal nok komme i mål en gang. Jeg syns det ble veldig mye å følge med på så det ble strikket noen enklere prosjekt innimellom.
    Ønsker deg en fin uke!
    Pernilla

    SvarSlett
  23. Wauw de er lækre, så behøver man da ikke sko når man har så smukke sokker på

    SvarSlett
  24. Flotte, vårlige sokker du har strikket. Lykke til med uken som høres spennende ut...

    SvarSlett
  25. Åh, så vackra! Du har helt rätt: inte kan man ha skor på sig med så fina sockor.

    SvarSlett
  26. Utrolig flotte, jeg får vårfølelser av den vakre fargen :)

    SvarSlett
  27. For en nydelig vårfarge. Den som venter:)

    SvarSlett
  28. Det er ikke sokker det der veit du, det er kunstverk;) Super fine;)

    SvarSlett
  29. Hei, ville bare si at jeg linker til deg i dag, i et innlegg om hjemmestrikka sokker!

    SvarSlett
  30. Så flotte sokker. Disse hadde jeg bare hatt hjerte til å bruke hvis jeg kunne sitte med beina på en krakk!

    Ferie var herlig og kan anbefales. Maspalomas på Gran Canaria denne gangen. Litt mye vind noen dager, men et herlig område å gå turer i. Vi er ingen strandløver, men 21-23 varmegrader gjør godt i en norsk vinterkropp.

    SvarSlett
  31. De gladeste sokkene jeg har sett på lenge, her inni blogglandia !
    Fantastisk flotte - klart du kan jo ikke gjemme de bort i sko...kun ha de på når du ligger på sofa'n, så du ikke sliter på de :))))

    SvarSlett
  32. Mysteriesokkene og sjøhestvottene er helt nydelige, gratulerer! :-)

    SvarSlett