søndag 5. februar 2012

På UFO-kjøret...

Det er vel egentlig en selvfølge å strikke ferdig det man har begynt på - egentlig.
Eventuelt rekke det opp og strikke noe annet i stedet.
Likevel er jeg veldig fornøyd med meg selv - ja, jeg kjenner meg nesten litt stolt over meg selv - når jeg nå har gjort ferdig Heart of Mesa-vottene mine. Det er tross alt en gammel UFO - påbegynt i oktober 2010. Den gang søkte Kathryn Ivy (am blogg med søstrene Grace og Alice Schnebly) etter prøvestrikkere til et vottemønster som skulle være med i en konkurranse. Vottene måtte strikkes i Malabrigo Sock, og fristen var kort. Jeg syntes det var gøy å prøvestrikke + jeg hadde passende garn på lager, og meldte meg til dyst. Det holdt å strikke én vott. Det ble med én vott...


Men nå er paret ferdig. Klapp på skuldra, Annepålandet! To av de seks UFO-ene på Plan 2012-lista er dermed ferdige - hurra!

Harde fakta: 
Garn: Malabrigo Sock i sort (805 Alcausil) og hvitt (63 Natural). Sokkegarn i 100% merino (Det er supermykt, kan det være noe slitesterkt da tro???). Godt å strikke med, men veldig tynt  - 402m/100g - men virker tynnere.
Oppskrift: Heart of Mesa Mittens - til salgs på Ravelry.
Pinner: 2,5

Vottene er like på for- og baksiden, og med tommelen i siden på ameriansk vis. Dermed er begge er vottene helt like og kan brukes om hverandre. Lur idé for de som har en tendens til å sitte igjen med to venstrevotter når de er ferdig med å strikke - et pussig fenomen som vi alle kjenner til...
Det er veldig mange masker her - hele 78 - mot for eksempel 60 på kattevottene jeg strikket for litt siden. De strikket jeg også på pinner 2,5, så det er klart - dette garnet er mye tynnere, og jeg strikket ganske fast. Men av en eller annen grunn ser det ut til at amerikanske votter ofte er veldig store, hvorfor det? Men egentlig liker jeg best at vottene sitter ganske tett på hånda, som en slags ekstra hud i ull. Smak og behag. Men jeg syns de ble fine, jeg!


Ønsker deg en god og varm søndag i vinterkulda!

17 kommentarer:

  1. Kjempefine votter, og nå trenger vi det ute i kulden.
    Så godt å få en UFO ferdig. Håper selv på og få noen ferdig i år, men men det er så mye andre ting som frister.
    Ønsker deg en fortsatt fin søndag!
    Pernilla

    SvarSlett
  2. Hei!
    Nå har jeg omsider fått kjøpt Allers der du har okkupert fem sider! Kjempebra!
    Fin reklame for oss hobbybloggere!
    Forresten, nydelige votter du nettopp har blitt ferdig med!

    SvarSlett
  3. Flotte vottar, og så kjekt med alt som vert ferdig. Kanskje amerikanarene har større hender:)

    SvarSlett
  4. Flotte votter! Ja, du fortjener virkelig et klapp på skulderen. Det så ut til å være mye jobb med disse og sikkert deilig å få gjort ferdig:-))

    SvarSlett
  5. Så fine de ble :-) Det er SÅ deilig å kunne stryke noe fra lista si ;-)

    Ha en flott søndag - klem Siv

    SvarSlett
  6. Vottene var jo helt supre og så totalt annerledes enn vi er vant til! Malabrigo sock ville jeg nok ikke brukt til sokker ( er ikke forsterket) men supert til alt annet. Bl.a. sjal da det ikke klør, og jeg klør av det meste :-) Garnet er absolutt en av favorittene mine.

    SvarSlett
  7. Veldig flotte, vel gjennomført. De var jammen for fin til å bli liggende i strikketøykurva.

    SvarSlett
  8. Supert!!!
    Du er flink altså.
    Skikkelig flotte votter.
    Ønsker deg en super søndags ettermiddag.
    Klem Tone

    SvarSlett
  9. Fantastisk smukke vanter. Godt de ikke forbleb en UFO. Kunne du ikke sætte en for i, så du føler, de sidder tættere på hånden?

    SvarSlett
  10. Alt er stort i Amerika, vettu, Anne!
    Flotte votter, i hvert fall!

    SvarSlett
  11. Gratulerer. Og må si du er heldig hvis du ikke har eldre UFOer enn fra 2010 ;-)

    SvarSlett
  12. Fine votter!
    Det venstrevott syndromet kjenner jeg godt til..... jeg har tre venstrevotter som ligger å venter på en makker.

    Ha en fortsatt fin søndagskveld:-)

    SvarSlett
  13. Det er da ikke så farlig at det tar litt tid, bare det blir ferdig engang! Har kastet noen UFO`er også jeg! De vottene var kjempe kjempe fine da;)

    SvarSlett
  14. Flotte votter, og artig at tommelen ligger i siden og at de er like foran og bak;)
    Lit av et mønster, så disse hadde blitt en ufo her også:O)
    Alltid godt når slike flotte ufoer blir ferdige.
    Ha i finfin uke, klem fra meg;)

    SvarSlett
  15. Gratulerer med ferdig ufo. Synes vottene er flotte. Malabrigo socks er et flott garn. Jeg har strikket mange sjal i det garnet. Sjalene (og sokker jeg har strikket) holder seg veldig godt.

    SvarSlett
  16. Deilig å bli ferdig med noe av det man har liggende. Syns mønsteret var dekorativt.

    SvarSlett