onsdag 8. februar 2012

Dager finns i alle farger...

--- sang Knutsen og Ludvigsen. I dag var det hvitt.


Helt hvitt - med strenge, svarte furuer og rim på. I går, derimot, var dagen lyseblå gjennom takvinduet. Fint!


For noen dager siden, på fredag, var den helt orange...


... og på lørdag så knallblå som det bare går an.


Det var en solbrilledag - kaldt og klart og blendende vakkert. En dag med utsikt -


- og tulipaner!  Man kan bli rent våryr av sånt - hadde det ikke vært for femten minus.


På mandag var det grått - og full snøstorm. En dag helt uten utsikt og solbriller. Som sagt - dager finns i alle farger, også grå.


Men i går - i går skinte sola atter inn på mitt frokostbord! Med fersk avis, fersk juice, grønn te og müssli på. Til og med melkekartongen matchet på en sånn dag - Tine melk fra gårder på Østlandet. På en sånn dag kan du få svaret på om du er livsnyter eller ikke (i tilfelle du lurte):
Livsnyteren ser sola, den lyseblå himmelen med rosaskjær, småfuggelen i hekken, diamantene i snøen - og ute kan du kjenne den friske lukten av kaldt vær og snø, og høre hvordan det knaser under støvlene når det er nok minusgrader.
Den flinke og arbeidssomme ser bare vinduene som burde vært pusset forlengst, og snøfonna som ligger igjen etter måkebilen.
Akk ja, du kan jo gjette hvor jeg havner...


Ja, i går var det lyseblått og fint. Tinka og jeg var ute på tur.


Tinka var travelt opptatt med å grave dype hull i snøen....


.. mens dagen gikk over i rosa dis....


... og deretter litt munchsk fargespill over hovedstaden...


... for så å runde det hele av med TO soler. Magisk.

Dager finns i alle farger   :-)


(Jeg har fått flere spørsmål om hvor jeg bor. Allers avslørte at jeg bor på Gjelleråsen, rett nord for Oslo. Alle bildene her er tatt fra min lille stue og i nabolaget omkring. Bildene med tak og piper på er tatt mot byen - på klare, blå dager kan vi se utover halve byen og fjorden. Tårnet på det rosa bildet er Røverkollen i Lillomarka. Nest siste bildet er Romsåsprofilen mot Oslo - som forsvant i tåka).

13 kommentarer:

  1. Vakre lys- og himmelobservasjoner!

    SvarSlett
  2. Fantastiske bilder, Anne, Dette har du teken på altså. Og som vanlig så skriver du knallgodt. Koselig lesing dette.

    SvarSlett
  3. Jeg er blitt helt fasinert av disse vakre himmelbildene og himmelskjerfet ditt jeg. Hele ideen er utrolig bra, og bildene du tar er jo som sukkertøy for øyet. Gøy å se at ikke alle dagene er så grå (som de kanskje føles når man tilbringer alle dagslys-timene inne på jobben) Artig å følge dette :-)

    SvarSlett
  4. Mange flotte værbilder i alle slags farger. Ja når man ikke har så super utsikt så kan mange dager virke grå

    SvarSlett
  5. flotte bilder og naturen fra dens mangfoldige sider. og jeg er (heldigvis) en livsnyter og kan gjerne stå og se på fuglene som kommer og spiser mens jeg drikker en kopp te, og klarer samtidig utmerket godt å ignorere støvet på svarte glassbord! vi har hatt en mini-smak av vinter og har nytt det i fulle drag; til og med hatt knark under skoene mens en er ute og går :-))) herlig!! ha en flott torsdag..

    SvarSlett
  6. Herlige bilder i alle farger!
    Det er så deilig å se himmelens farger. Og - det er merkbart lengre dager:)

    SvarSlett
  7. Så herlige bilder.
    Klem Tone

    SvarSlett
  8. Så mange flotte bilder. Tror nok himmelsjerfet ditt har gitt både deg, meg og mange flere en ny måte å se himmelen på... Morsomt. Livsnyter ja, finnes nok der jeg også. (Men vinduene skulle nok uansett vært vasket er jeg redd, har bare ikke sett etter...)
    Herlig bilde av Tinka!

    SvarSlett
  9. En fargerik tilværelse, heter det, jo!
    Flotte bilder.

    SvarSlett
  10. Hobbyvenn: Ja, det har i hvert fall gitt meg et nytt syn på himmelen! Nå går jeg med nesa i sky hele tiden, og har med kameraet overalt, sånn i tilfelle... :-)

    SvarSlett
  11. - og alle disse vakre stemningene/fargene kommer vel i skjerfet ditt?
    Jeg gleder meg til å se hvordan det blir.

    SvarSlett
  12. Jeg blir helt lyrisk av de flotte bildene dine! Jeg og gubben er på vei opp på fjellet alldeles straks, og etter å ha sett disse bildene fikk jeg jeg virkelig lyst å komme meg ut i den vakre naturen vår ;)
    Jeg skal også strikke pyntesokker i helgen. Nå er det et "Valentinemønster" som skal testes ut. Blir det bra kan det hende slenger jeg ut mønster på dem på søndag kveld.
    Ha en fin helg.

    SvarSlett