torsdag 16. februar 2012

Småting...


Tenkte jeg kunne strikke noen luer til Amandaprosjektet. Her har jeg strikket tre luer i Pickles Baby Merino - et mykt og fint merinogarn, men litt vanskelig å strikke av fordi det er løst spunnet og tråden deler seg lett. Jeg har brukt pinner 2,5.


Mini-Jac:  Jacques Cousteau-luen, strikket med tynne pinner, tynt garn og i minste størrelsen (120 masker).  Denne ble jo skikkelig tøff - og veldig elastisk. Kan forhåpentligvis brukes av både premature og litt større babyer. Siden vi ikke har noen nyfødte i mils omkrets, måtte hyasintvasene mine stille som modeller her.


Blå ribbelue - improvisert mønster. Husker ikke helt hvor mange masker jeg la opp her, men det var færre enn på den rosa. Det gikk med ca 25 gram garn til hver av luene. Ikke det helt store innhugget i garnlageret, altså.


Lyseblå ribbelue med blå rullekant. Improvisert denne også. 1rett-1vrang er mindre stretchy enn 2rette-2vrange, så her er det også færre masker enn på den rosa. Muligens sånn ca 100 masker, omtrent.

Det er så morsomt å strikke babytøy - det er lenge mellom hver gang jeg gjør det. Amandaprosjektet vil gjerne ha sokker, votter og tepper også. Fine og raske prosjekter å strikke sånn innimellom andre ting. Anbefales!

Ha en fin dag!

22 kommentarer:

  1. aaaah. så søte :-) venter i spenning på mitt første barnebarn i august. babyteppe på pinnene nå og da tror jeg jammen luer blir det nest. takk for inspirasjon nok en gang... ha en fin fin fredag

    SvarSlett
  2. Så fine de er :-) Den rosa Mini-Jac er supersød :-)

    SvarSlett
  3. Disse var supersøte, og jeg likte veldig foto-opplegget ditt her. Digg å se den aktuelle lua i front og de to andre bak. Du er både dyktig strikker og dyktig fotograf. Hva blir det neste?

    SvarSlett
  4. Disse var fine. Holder også på med mitt bidrag til Amandaprosjektet, innimellom. Det er jo veldig rask og morsom strikk som garantert vil komme til nytte!

    SvarSlett
  5. Flotte små luer, til småe huer....

    SvarSlett
  6. Kjempefine er de. Spesielt den røde! Heldige små som får disse.

    SvarSlett
  7. Så små søte luer:) Kjempefine!

    SvarSlett
  8. Så fine! Jeg holder på med teppe til samme formål. Går litt sakte pga armen, men det går framover :)

    SvarSlett
  9. Jeg holder på med det samme innimellom - kjennes godt å kunne gi bort noe til noen som trenger det. Hos meg blir det stort sett sokker og votter, da...

    SvarSlett
  10. Så søte alle disse luene hva, og garnet ser kjempefint ut. Jeg har selv haft lyst å prøve dette garnet men det er ju litt kjedelig hvis det deler seg. Det må bli små prosjekter i såfall.
    Ha en fortsatt fin uke!
    Pernilla

    SvarSlett
  11. Flotte luer! Var stilig den lille toppen på det første bilde!
    God helg! :)

    SvarSlett
  12. Så herlige små luer. Og om de er små så tar det sin tid med tynn tråd og tynne pinner. 120 masker er like mange som på en herrelue det, i et tykkere garn... Og tenk så godt luene kommer til nytte. God helg.

    SvarSlett
  13. Kjempefine miniluer, likte spesielt den rosa. De kommer godt til nytte for de små. Jeg holder også på med småting til Amanda-prosjektet innimellom andre ting. Hyggelig og meningsfullt å holde på med.

    SvarSlett
  14. Helledussen, så søøøte!!!

    SvarSlett
  15. Å helledussen så skjønne de var. Du er nå en flink jente da!

    Nydelige Kapur sokker litt lengre nede på siden :-)

    SvarSlett
  16. For noe knallfine luer!!
    Jeg noterer med Amandaprosjektet - så små plagg må man jo kunne få strikka innimellom. Husker minstemannen min var litt kald etter fødselen og fikk låne lue på sykehuset. Den var i en alldeles gyselig grønnfarge! Og ellers ikke fint laga i det hele tatt. Hadde vært uendelig mye finere på nyfødtbildene med ei av dine luer!:o)

    SvarSlett
  17. Og jeg går i bakken over fotoene, jeg trodde du hadde knabba dem fra et PROFT nettsted. Ikke at du ikke er god på å fotografere, for det er du, men helheten her var hakket skarpere enn ellers. Utrolig vakre!

    SvarSlett
  18. Tusen takk! Det hender jeg skjerper meg litt og drar frem speilrefleksen. Og det hender lyset spiller på lag. Flaks, sa Severin Suveren... :-)

    SvarSlett
  19. Tror jeg ikke noe på. Flaks er noe annet. Du. Er. Dyktig. Still deg opp i et speil og fortell deg sjøl det hundre ganger! Om dagen.

    SvarSlett
  20. Haha :-) Takk ! Skal starte i morra.

    SvarSlett
  21. Supersøte luer, og flotte bilder som vanlig :)

    SvarSlett
  22. Så søte luer du har strikka :) Utrolig fint å strikke med mening, sånn at andre får det bedre. Vi har også tenkt å strikke til Amandaprosjektet, og gleder oss til å sette igang med det :)
    Ha en strålende dag :D

    SvarSlett