onsdag 29. februar 2012

Ut på tur, aldri sur...

I dag er det skuddårsdagen. Bare for at kabalen skal gå opp. Et ganske fascinerende puslespill, oppstått fordi hvert år er 26 sekunder for langt. Her kan du lese om skuddårstradisjoner, blant annet kan jentene fri på denne dagen - så lykke til, jenter! Vi har et skuddårsbarn i familien - nevøen min blir 16 år i dag. Eller fire... alt ettersom, hurra!

På søndag var det strålende sol og nullføre - - -


--- så Tinka tok med seg familien ut på tur.
Siden 23 prosent av leserne mine kommer fra andre land enn Norge, må jeg forklare dette nærmere:
Søndagstur er viktig for nordmenn flest. Hver søndag må vi ut på tur i all slags vær - "Ut på tur, aldri sur" er blitt en del av den norske folkesjela. Det er best med sol, såklart, men vi går like gjerne på tur i pøsende regn, eller i snøstorm for den saks skyld. Vi liker å se på oss selv som et sporty folk - det er en del av det norske imaget. Det går liksom ikke an å sitte inne på en søndag.


Folk flest gikk til fots denne søndagen, men noen gikk på ski også. Typisk klisterføre, kan vi vel si...
Ca halvparten av de ikke-norske besøkende her på bloggen kommer fra Sverige og Danmark, resten fra diverse andre land. Flere av dere bruker Google-oversetteren, vet jeg, og jeg regner med at dere får dere en god latter eller fler - for det eneste gode man kan si om Google oversetter, er at den er rask. Jeg bruker den ofte selv, når jeg går på gjenvisitt, og det er ikke alltid jeg forstår det jeg leser. Ganske ofte, faktisk.

Nordmenn er født med ski på beina, det er en kjent sak - i hvert fall her i Norge. Vi går på ski så lenge vi kan, gjerne til langt uti mai. Det gjør ingen ting om det er litt kvist og kvas og strøgrus i løypene.
Men siden Tinka er så dårlig på ski, gikk vi på beina.


Vi gikk til Mariholtet. Vertskapet der er så hyggelige, og så har de så gode boller der.


Det er vår i luften, og jeg har byttet ut vottene med fingervanter. Og ingenting smaker vel bedre enn en iskald eplemost i solveggen!
(Nei, det er ikke øl. Da jeg besøkte noen venner i Bayern for noen år siden, så jeg til min forbauselse at folk drakk øl på sportsstuene oppe i fjellheimen, midt i søndagsturen. Her kan vi til nød strekke oss til en vørterøl, som er alkoholfri, men til gjengjeld veldig sunn. Trur eg).


Ingen søndagstur uten kvikklunsj! Det hører med. Egentlig hører det med å spise appelsin også, men det hadde vi glemt.


Vi lurte på hvorfor de flagget på Mariholtet - hadde det skjedd noe vi ikke hadde fått med oss? Hadde for eksempel de norske hoppgutta vunnet VM-gull mens vi var ute og gikk? Nei, det hadde de nok ikke. På Mariholtet flagger de hver lørdag og søndag - for oss turgåere!

Det er ganske viktig for nordmenn å vinne hopprenn også. Vi har våre tradisjoner. Og mens jeg skrev dette, ble jeg plutselig klar over at vi har ganske mange rare vintertradisjoner her i Norge - som kanskje bare vi forstår. Anorakk er viktig for oss, for eksempel. Og hvorfor er det malt blå og røde merker på trærne? Det er egne regler for sti- og løypemerking, faktisk, og de kan variere litt fra sted til sted. Kakao på termos og appelsin, nordmarkskart og blåswix, ryggsekk og turstøvler, kaffekjele og bålkos. Og en ekstra ullgenser i ryggsekken.

Og alle var enige om at det var en fin tur!

6 kommentarer:

  1. Og kanelbollene på Mariholtet er også gode!

    Når det gjelder merking av stier, så merker Turistforeningen den norske fjellheimen med røde T'er, T for trygg som jeg fortalte en venninne for noen år siden da vi gikk Besseggen og var midt i selve eggen og bena til oss begge skalv en smule... To uker senere fikk jeg følgende tekstmelding: "I Rondane merker de med grønne I'er"... :)

    Ønsker deg en fin skuddårsdag!

    SvarSlett
  2. Her var det virkelig søndagsstemning.
    Her har de fleste søndager i vinterhalvåret igjenom blitt tilbrakt på forskjellige skistadioner.
    Begge de håpefulle er ivrige skigåere.
    Flott at de har valgt samme idrett da.
    Ønsekr deg en super onsdag
    Klem Tone

    SvarSlett
  3. Du gir oss fin stemning med fine bilder og god tekst som vanlig! Takk for det:-)
    Akkurat det der med at vi ikke kan være inne på søndager kjenner jeg på ofte, og ergrer meg litt noen ganger.. Egentlig en sunn og fin innstilling, men noen ganger hadde det vært godt å pusle inne en hel søndag selv om sola skinner..:-) Men DET går jo ikke an!
    Ha en fin onsdag,

    Klem

    SvarSlett
  4. Hallo. Fant deg via tommer, og Gud bedre så godt det var å virkelig le m magen..... Så festlig blogg m masse god tekst, godt m blogger som setter litt annet i fokus enn en nyinnkjøpte stol, som gjorde d sånn at blomstene måtte vike for en vase på bordet ved siden av, som igjen gjorde at. Duken på det andre bordet ikke kunne ligge de og der for på ett oversiktsbilde ble det helt feil..... Er du med! Jeg og kjøper en blomst i ny og ned som fører til at doen blir vasket sånn veeeeeldig godt, bak!!!! Men det er jo annet her i verden og. Legger meg til her og kommer spent tilbake om litt. Velkommen inn til meg om du har tid! Ha en strålende dag. Ida

    SvarSlett
  5. Ah, herlige vinter! Følte meg nesten som på tur selv, med dine beretninger og bilder.

    Takk for turen! (o:

    SvarSlett
  6. Begynner å se fram til i morgen e.m., da har jeg vinterferie! Har strikka et par av dine "mitts", men det er enda litt i kaldeste laget å bruke dem. Men rundt påske kanskje? Vurderer å sy et merke på tommelen for å markere hva som er opp og ned, for de kan jo brukes på begge hender. Strikka dem i Freestyle, synes garnet er litt for lite loddent etter min smak, men de blir gode å bruke i bilen vår og høst.

    SvarSlett