søndag 8. januar 2012

Syv himler...

Man lærer stadig noe nytt, og godt er det. For den som anser seg ferdig utlært, er ikke utlært, men ferdig.

Conseptual Knitting, for eksempel, hva er det for noe? Eller Sky Scarf?
Jo, det kan du lese mer om her, på nettsiden til den kalifornske kunstneren Lea Redmond. Eller på Ravelrygruppen her.


Og vips, så var jeg i full sving med å strikke mitt eget Sky Scarf.
Og jeg som ikke hadde tenkt å rote meg borti noen KAL-er i 2012. Akk ja, sånn kan det gå.

Vi nordmenn er jo så opptatt av været. Vi liker å snakke om været. Hver dag når jeg våkner, kikker jeg ut og sjekker været. I ettertid glemmer jeg som regel hvordan været var. Men ikke nå. Nå studerer jeg himmelen nøye hver dag. Hvilken farge? Og så strikker jeg en stripe på Himmelskjerfet.


Hver dag skal man nemlig strikke en stripe i en farge som matcher himmelen. Her er uke 1s syv himler. Og etter 365 dager - eller 366 dager i år, siden det er skuddår - har man en fin dokumentasjon over været i 2012. Kanskje ikke så veldig nyttig akkurat, men morsomt. Dessuten får man jo brukt opp litt restegarn. Jeg strikker i Tynn Alpakka, Inca og Plumet fra lageret.


Visstnok er det over 900 strikkere fra mer enn 20 land som er med på moroa. Det blir spennende å se hvordan forskjellige klimaer gir ulike skjerf! Vil for eksempel Lea Redmonds kalifornske skjerf bli blåere enn mitt norske? Meget sannsynlig. Man kan begynne når man vil. Jeg startet altså 1. januar 2012, og vil holde på i hele 2012.

Egentlig skal skjerfet strikkes frem og tilbake i rettstrikk, men det er mange varianter på Ravelry. Jeg strikker mitt som en tube - som dette skjerfet, som jeg strikket for lenge siden (himmel og hav, så ung jeg så ut på de bildene da, hva har skjedd??). Deilig og varmt og mykt skjerf i Tynn Alpakka fra DSA, som jeg har brukt mye.  Denne gangen strikker jeg med tykkere pinner og to tråder alpakka, pluss en tråd mohair. Så dette må jo bli bra. Og garnet, det er som sagt fra lageret. Eneste ulempen er at jeg bare kan strikke én stripe om dagen, det går jo så sakte...


Etter én uke er skjerfet fem og en halv cm. En lynrask hoderegning tilsier altså at skjerfet skal bli nærmere tre meter innen årets slutt. Ojsann. Jeg har som tommelfingerregel at et stort skjerf skal være omtrent like langt som deg selv. Dette blir spennende. Oppdatering følger...

God søndag til deg!

14 kommentarer:

  1. De fungerer godt sammen, i fin harmoni, både fargene og dagene...
    Morsomt prosjekt!
    Kos deg med det.

    ... og god søndag!

    SvarSlett
  2. For et morsomt prosjekt! Tror ikke jeg skal hive meg med, men jeg gleder meg til å følge skjerfet ditt! Så langt ser det jo ut til å bli lekkert!

    SvarSlett
  3. Hei!! Det er mange kreative sjeler rundt i verden..... Dette var jo et spesielt påfunn!! Jeg blir imponert hvis du klarer å gjennomføre dette!! For å ikke få et 3m langt skjerf, kan du jo begynne på nytt, halvveis og vips har du et skjerf til en du er glad i!? Nå begynte jeg selvfølgelig å titte ut, idag er det skyer, hva gjør du da?? Lus eller mønster?? Masse lykke til!! Jeg gleder meg til å se!! Ha en fin søndag!! jeg sitter med Mystery sokkene!! AnneKari:-)

    SvarSlett
  4. Veldig fristende men jeg har så mye annet på bordet som jeg må gjøre i 2012!
    Skjerfet dit blir fin! Håper det blir masse blå om sommeren :))

    SvarSlett
  5. Spännande och vilka vackra bilder. Svenskar är också väldigt väderintresserade. Ett riktigt fint år önskar jag dig! Kram från Sverige

    SvarSlett
  6. Dette hørtes jo virkelig moro ut.
    Blir sikkert super fint.
    Klem Tone

    SvarSlett
  7. Det var originalt! Og det kommer til å bli et nydelig skjerf. Blir spennende å se om det blir flest grå eller blå dager i 2012 da. :) Lykke til med prosjektet.

    SvarSlett
  8. Så spennende! Hvor kommer du over alt sånt? Alle sånne spennende ting jeg hører om, leser jeg inne hos deg :-D

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  9. Artig prosjekt, men jeg måtte hatt masse nyanser. Her i romjula var himmelen gul i ene retninga og knall blå i den andre, og noen ganger kan den være rosa. Hadde vært spennende å strikke adventshimmelen her i nord.

    SvarSlett
  10. Takk for svar! Har heklet endel med Gjesdal bomull sport, men aldri sett det i den fargen før! Tror jeg får kikke bedre etter!

    SvarSlett