tirsdag 31. januar 2012

Brukbart...

Det er mye spennende å lese på strikkebloggene rundt omkring. Noe av det jeg liker best, men som det dessverre ikke er så mye av, er outfits. Det hører liksom mote- og rosabloggene til, det. Noen få er flinke til å vise ull i bruk, og det er bra - mer av det, takk!

Hva bruker du mest av det du har strikket? Hva havner i skuffen? Hva er mest bruk-bart? Hvordan oppfører garnet seg etter en vinter eller to? Og så videre. Det er mye som ser fint ut på bildet, men som ikke er så praktisk likevel. Bring det videre  - det er nyttige tips!


Her er en hals jeg strikket for ett år siden. Den har visst ikke vært på bloggen før - det tok meg et år å få tatt bilde av den, og da ble det et dårlig selvportrett. Selvportretter burde være forbudt ved lov, det blir ikke bra, men hva skal man gjøre i sin ensomhet? Kan jo prøve å lære opp bikkja til å ta bilder av meg kanskje, men foreløpig har vi ikke drevet det lenger enn til "rull rundt". Så selvportrett får gjøre nytten.

Dette er en super modell - jeg har brukt den masse, både inne og ute. Mange gensere nutildags er ganske utringet i halsen, og da blir det lett gløpper både her og der, der snø og kald luft sniker seg inn. Denne holder tett. Den legger seg fint over skuldrene uten å være i veien inni jakka. Jeg har strikket mange halser - dette er den beste. Terningkast 6.

Harde fakta:
Oppskrift: Ambitus neckwarmer av Lankakomero. Jeg gjorde noen modifikasjoner, men dem har jeg glemt forlengst.
Garn: BFL Worsted, farge Grey Day, fra Impulse of Delight. 170 gram.
Pinner: 4. Det anbefales å strikke litt stramt, så ribben holder seg godt.

Fikk garn til overs, så jeg strikket en lue:


Denne strikket jeg også i fjor, men har ikke brukt den så mye enda. Den ble litt for lang, så jeg kommer til å rekke opp og strikke toppen om igjen. Men det er en finfin modell - fletter er elastisk og lua sitter godt på hodet. Det er tredje gang jeg strikker denne lua - først strikket jeg en brun som Dattera har brukt masse, deretter en hvit til venninnen hennes. Og nå en mørkegrå til meg selv. Fargen er så fin - koksgrå med snev av lilla hist og pist, det syns dessverre ikke på bildet. Januarlyset får ta skylda.

Harde fakta: 
Oppskrift: Wood Hollow Hat av Kirsten Kapur. Det er hun som har designet Mystery-sokkene jeg driver og strikker også. Jeg strikket fem mønsterrepetisjoner, i stedet for fire. Det var altså ikke så lurt. Dessuten strikket jeg flettene litt annerledes.
Garn: Samme garn som halsen, 110 gram.
Pinner: 4

Hva er den røde dærten på lua der? tenker du kanskje. Jo, jeg liker nemlig å ha skjøten bak - selv om den oftest er så og si usynlig. Rød dært = midt bak. Raskt og enkelt. Det er rød dært bak på halsen også.


Smart, tror jeg skal ta patent på den.

Ha det godt! Det er grisekaldt ute - husk kuldekrem!

15 kommentarer:

  1. Gjett om jeg kjøpte Allers i går!! Så flott artikkel og du må bare ta selvportretter, du er nyyydelig!! Jeg skal gjemme Allers, og denne halsen og lua var kjempeflott!
    Nyt uka videre, klemmings fra mæ;)

    SvarSlett
  2. Jeg kjøpte også Allers i går, første gang i mitt liv, tror jeg. Du burde få prosenter! Koselig artikkel! Prøvde meg på en lignende hals i fjor, i myk alpakka - funka ikke - så kanskje denne. Enig i at ull i bruk burde vises mer.
    Kos deg i popularitetsglansen!

    SvarSlett
  3. Smart triks med rød (og dekorativ) dert bak!

    Og halstipset skal jeg ta med meg. Bruker masse skjerf og skjal rundt halsen, men ofte sniker det seg til en smal kald sprekk baki nakken, og da er det liksom gjort, da blir jeg kald! Ungene bruker jo hals i månedsvis, så hvorfor skal ikke jeg?

    Koste meg med finfin artikkel om deg på toget i går! Gøy å se deg på trykk. Ikledd ull og hjemmestrikk. Bortsett fra den gråe genseren, misstenker at den var av kjøpetypen? Uansett, du gjorde deg odt i den kulørte pressen! (o:

    SvarSlett
  4. Ja, du kommer nok til å gi Allers et løft denne uken, jeg var i allefall en ny kunde - og det pga deg på forsiden! :-) Fin artikkel om deg og strikkeverden her ute.

    Men så må jeg jo også bare si at mye av ullplaggene mine ofte brukes når det er litt kaldt ute... så jeg må kanskje strikke Annes Mitts først, før jeg får knipset litt utendørs i kulda ;-)
    Men forslaget ditt er godt, for mye av garnet som er godt å strikke av holder seg kanskje ikke like fint, eller varmt etter litt bruk...

    SvarSlett
  5. ...glemte å si at halsen og lua var kjempefine :-) Halsen dekket jo litt utover skulderen også - det var praktisk. Akkurat som dærten :-)

    SvarSlett
  6. Skjønner at jeg må kjøpe Allers :-)
    Kjempefin sett, lekker gråfarge og kul dært!

    SvarSlett
  7. Hei!! Kunne ikke dy meg idag, måtte kjøpe Allers!! Fin artikkel med deg!! Fine ting du viser!! Den halsen ser kjempefin ut!! Jeg vil lage alt jeg ser på en gang!! Strikkepinnene går nesten varme..... AnneK.-)

    SvarSlett
  8. Tjohei, jeg kjøpte også Allers i går. Flott artikkel. Halsen og lua var jo bare super supre.
    Ønsker deg en super dag.
    Klem Tone

    SvarSlett
  9. Det ser ut til at du har økt salget til Allers:-) jeg har også kjøpt det. Flott artikkel med ei flott dame - du er en god ambassadør for strikkebloggene.

    Denne halsen har jeg også strikket - ja faktisk opptil flere, men ingen av dem har jeg beholdt selv. Det skulle jeg kanskje ha gjort, men det meste av det jeg strikker finner veien ut av huset - sånn er det bare.
    Ha ei fortsatt fin uke Anne!

    SvarSlett
  10. Kjempefin hals og fin lue:-) Ull og strikk er praktisk, men også nydelig.. enig med deg i at vi kan vise frem mer i bruk!
    Ha en fin dag:-)

    SvarSlett
  11. Bra oppfordring! Særlig jeg som driver garnbutikk synes det er veldig kjekt å få vite hvordan dere liker garn dere har kjøpt. Man får sjelden kvalitetestestet det så mye selv, og er jo ikke interessert i å ha garn som ikke er bra i butikken. Så det hadde vært nyttig på mange vis. :-)

    SvarSlett
  12. Kjempe fint! Jeg burde kjøpe bladet tror jeg;)

    SvarSlett
  13. Enig i at det burde vært mer outfits og gode og dårlige ullerfaringer. Enkel og fin hals, akkurat sånn vi liker den uten glipper. Det er ikke moro når temperaturen visst nok skal ned i tosifret++.

    Lua står i køen, kjempefin. Brukte samme farge fra Impuls of delight på sjal til moderen, nydelig med lilla spetter.

    Selvportrettet var fint det, og ser ut som jeg må kjøpe Allers jeg også. Ha en fortsatt fin uke! :)

    SvarSlett
  14. Det ser ut til at Allers får en ny kjøper i morgen, for dette må jeg jo få med meg.
    Halsen er super, jeg har strikket en som er veldig lik og den er absolutt et must på skitur, godt når noe sitter, og varmer i "hullene".
    Lua var også flott og de røde merkene var jo en super ide. jeg vender og snur på lua hver gang for bak er der første maske er - basta!

    SvarSlett
  15. Flott artikkel i Allers! Kjøpte bladet kun på grunn av den, og blei ikkje skuffa. Veldig artig!

    SvarSlett