lørdag 7. desember 2013

Levende lys...

For lenge siden, langt tilbake i forrige årtusen, fikk jeg en lyslykt av tante til jul. Jeg likte den så godt - den var blå, fra Hadeland Glassverk, og den skinte så fint i mørket. Jeg ville gjerne hatt fler, men jeg var fattig student, så det ble med denne ene.


Etter en tjue-tredve års tid fant jeg en maken lykt i en bruktbutikk. Denne var grønn, god som ny, og skinte så fint i mørket. Fem kroner ga jeg for den - de visste nok ikke hvor den kom fra, de i butikken. Noen år senere fant jeg en til, i en annen bruktbutikk. Ti kroner ga jeg for den. Og i høst fant jeg enda en, femten kroner. Nå står de der på rekke og rad, én blå og tre grønne, og har fått en ny vår. Eller vinter, er vel mer riktig å si. Her om dagen skrudde jeg av alt lys og tente de små lyktene - de skinte så fint i mørket, og sammen lagde de fantastiske mønstre rundt i rommet.


Det ble det reneste lys-show hos Annepålandet, det var nesten magisk. At fire små, fargede glasslykter kunne gjøre så mye av seg, hvem skulle trodd det?


Til strålende blå og grønne lykter må vi ha matchende julekurver, såklart. Ja, den skal forestille blå, den til venstre, ikke svart. Syns mønsteret her minner om stråler, mens andre kanskje ser noe annet, diamanter, for eksempel?

Håper du får en fin lørdag i vintermørket!

6 kommentarer:

  1. Hyggeligt ser det ud med så fint et lysshow og med hjerter der passer til bliver det jo nærmest en fest.
    Ha en fin dag :)

    SvarSlett
  2. Det var et fasinerende lys og skyggespill rundt lyktene dine! Nydelig er det.
    Ved første blikk på korgene dine så trodde jeg det var noe galt med øynene mine Fikk liksom ikke fokusert. hehe. Rare greier. Kan godt minne om diamanter som stråler. Strålende arb. i alle fall.
    Ha en fin lørdagskveld.

    SvarSlett
  3. så utrolig fine de lyktene var! Skal ikke mye til får å finne kos i hverdagen.

    SvarSlett
  4. Du verden, er det lyslykter?!
    Jeg har fire stykker, kjøpt på loppemarked.
    Nå skal de virkelig bli brukt i julepyntinga!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, altså, sånne til å ha telys i :-)

      Slett