torsdag 13. oktober 2011

Bittelite...

Jeg ønsket meg et bittelite skjerf.
Joda, jeg har plenty med skjerf - men de er enten kjempestore, store, nokså store eller kjempelange. Nå ville jeg ha et lite skjerf, til bluejeans og sår hals og høstlig trekk, som et barneskjerf omtrent.

Da jeg begynte å lese strikkeblogger her på nettet, dengang i Ravelrys spede barndom, var det My So Called Scarf som gjaldt for alle penga. Oppskriften fant jeg her. Enkelte mønstre ble så utrolig populære den gang, og alle - i tusentall - strikket de samme, hotte tingene. Jeg også:


Mitt var i Silke Alpakka fra Drops - tykt, deilig - og utgått. Alle klagde så fælt på det garnet - det ség og klødde og jeg vet ikke hva, men jeg likte det jeg, det var perfekt til My So Called-skjerfet, og jeg har brukt det mye. Det er et helt ordinært, langt, smalt skjerf - det er teknikken som er spesiell her. Den gir en tykk, fast struktur som er veldig godt egnet til skjerf. Jeg strikket noen ørevarmere også, som holdt fasongen godt. Siden har jeg tenkt at jeg skulle strikke flere skjerf, men det ble med tanken, prosjektene sto i kø osv. Inntil nå.


Det var langdryg strikking - som skjerf alltid er. Men det ble da ferdig til slutt. Garnet er fra Pickles - Pickles Merino Lace - utgått det også. Det er en tynnere variant av Pickles Baby Merino, 460 m/100 gram, og jeg kjøpte det for å strikke sjal av det. Men det egnet seg ikke så godt til sjal - det er løst tvunnet og delte seg når man strikket med det. Men fargene er fine - blåmelert i jeansfarger. Det gikk med 60 gram, så jeg har garn igjen. Pulsvarmere, kanskje?


Jeg la opp 60 masker på pinner nr 3. Skjerfet er 100x13 cm. Akkurat passe lite. Jeg funderte lenge på pynten. Frynser kanskje? Paljetter? Eller kanskje brodere noen blomster? Eller bokstaver? Sy inn en hemmelig melding?

Det ble to små, røde hjerter - ett bak i nakken og ett i det ene hjørnet. Ha en hjertelig torsdag!

12 kommentarer:

  1. Kjempe!! Nydelig farge og hjertene var virkelig den berømte prikken! Må se på mønsteret, får det så spesielt ut..
    Nyt helga, jeg løper fra vasken nok en gang og drar på hytta:O)
    Klem fra meg;)

    SvarSlett
  2. Enkelt, men likevel så raffinert! Helt perfekt til dongri!

    SvarSlett
  3. Kjempefint skjerf! Ligner litt på et jeg strikket i fiskebeinsmønster, kanskje det er samme teknikk? Og hjertene var akkurat det som skulle til :)

    SvarSlett
  4. Skjerfet var veldig fint og hjetepynten var bare så fin. Ha en flott dag

    SvarSlett
  5. Vackert, gillar garnet. Har börjat fundera och experimentera mera med att blanda garner. Det här var en lyckad mix!

    SvarSlett
  6. Så fint det var. Det må jeg se nærmere på.
    God helg
    Klem Tone

    SvarSlett
  7. Kjempefint skjerf med fin struktur. takk for tips! Nydelig farge og fint pyntet!

    SvarSlett
  8. Flott skjerf og jammen trenger vi skjerf om dagen også, i allefall om morgen og kveld!
    Ha en flott helg!

    SvarSlett
  9. Morsomt å lese dette, jeg strikket også My so called scarf en gang for veldig lenge siden (men det ble aldri ferdig). Håper du blir fornøyd med ditt!

    SvarSlett
  10. Snertent enkelt skjerf. Akkurat hva man trenger!

    Jeg var nok ikke på Ravelry, og kanskje ikke på blogg heller, da det skjerfet var på moten. Men garnet elsket jeg også. Og har fortsatt noen små rester av det oppspart til noe spesielt. Kanskje det blir et bittelite skjerf til meg også?

    Ha en strålende høstdag med varm hals!

    (jeg skal gjøre mitt for at du når dine 200 000 i en fei, og syns alle dine forslag om deling og premiering er finfine! Gi det du helst vil gi! Og kanskje noe du gjerne ille motatt selv også?)

    SvarSlett
  11. Kjempefint.... :O)
    tror ikke jeg har sett den strikketeknikken før..., den ser veldig spennende ut! Syns fargen var flott til deg og til jeans. Helt knall med de røde hjertene!

    Klem

    NB: Har du tenkt noe mer på det du sendt mail til meg om??? Spennende!

    SvarSlett
  12. Yes, noen ganger er det enkle det beste. jeg har faktisk flere slike "småskjerf", og elsker dem!!! De pynter opp et kjedelig antrekk, og de varmer en liten hals og nakke.
    God helg, Anne.

    SvarSlett