mandag 21. desember 2009

Dan føre dan føre...

Svart senker natten seg. Ute er det isroser og kaldt. Rett under utelampen har noen strødd en håndfull diamanter i hvit puddersnø. Innenfor har amaryllisen nettopp fått fire digre hvite blomster til jul. De matcher julesangene så godt. Det lyser i stille grender, Stille natt og Deilig er jorden - har du lagt merke til hvor godt de går sammen med hvit, vakker amaryllis? De peker i hver sin himmelretning - som amaryllis alltid gjør. Er det kanskje for å forskjønne og glede uansett hvor i rommet du er - eller er det for å erte fotografen?? Det gjør ingenting at vi ikke rakk å vaske vinduer til jul, bare amaryllisen blomstrer. Vi har ikke bakt sju slag heller, men vi har vaska golvet, og vi har børi ved, og alle fire adventslysene brenner - for lengsel, glede, håp og fred. Alle har kommet hemmat til jul, og alle hjerter gleder seg.

Midt i all denne julekos sitter jeg og hekler febrilsk på den siste julegaven. Det ble ikke så mange hjemmelagde julegaver som planlagt i år, bare tre stykker, men pytt pytt. Bedre lykke neste gang - kanskje.

I år er det nevøene mine som har overtatt juletresalget. Jeg har bestilt et vakkert, slankt og akkurat passe høyt juletre som skal hentes lille julaften. Jeg har også bestilt julesnø, og det har jeg fått - akkurat passe mye. Jeg har snille barn, det trenger jeg ikke ønske meg. Jeg ønsker meg også fred på jorden og en løsning på klimaproblemene. Det er jo lov å ønske...

Tenn lys!
Nå stråler alle
de fire lys for ham
som elsker alt som lever,

hver løve og hvert lam.
Tenn lys for himmelkongen
som gjeterflokken så!

Nå møtes jord og himmel
i barnet, lagt på strå!


Adventssangen er skrevet av Eyvind Skeie

7 kommentarer:

  1. Så koselig et innlegg!
    Ja, ikke alle ønsker er like nekle å oppfylle, men man kan håpe på fred på jord;)
    Ønsker deg ei trivelig og fredelig jul og masse klemmer fra meg;)

    SvarSlett
  2. Jeg glemte å kjøpe amaryllis jeg, men jeg har en hvit julestjerne og røde tulipaner.

    Her sner det fremdeles. Og du kan så si - det skjer hvert år og hvert år er det like mye styr. I fjor gikk de opp for salt og strødde veiene med bordsalt. I år har de masse salt, men ikke brøytebiler nok. Alle skolene er stengt, togene står fordi de ikke tåler kulda og verdens undergang er nær. Det er 30 cm sne og -4 grader!!

    I dag har jeg bare jobbet, men i morgen skal jeg ta det litt mere med ro og i kveld var jeg ute med mjød til tussene. Sola har snudd!!

    Du er fantastisk flink til å skrive - jeg har visst sagt det før. :)

    SvarSlett
  3. Koselig innlegg og nydelig amaryllis! Hos oss er den på knoppstadiet og jeg er litt i tvil om den vil glede oss med blomst i år.

    Ser ut som alt er på stell hos dere så da ønsker jeg deg og dine en riktig god jul! :)

    SvarSlett
  4. Hyggelig julestemning med tente lys og Amaryllis...og har du snille barn, kan man jo ikke onske seg mere..? Vel, kansje litt.
    Vi bakte pepperkake hus det var ordentlig kosleig...2 timer etter paa raste takat sammen, det var jo litt trist...men det smakte godt.

    SvarSlett
  5. Takk for hyggelig kommentar på bloggen min! Det er en fin amaryllis som blomstrer her på bloggen din... :)

    Jeg ønsker deg en riktig god og avslappende jul!

    SvarSlett
  6. Riktig god jul ønskes deg og dine:o) Håper julen blir koselig!

    SvarSlett