fredag 10. mai 2013

Prøvelapp og blomsterkrans...

Jeg har nettopp overgått meg selv i strikking av prøvelapp.


Garvede strikkere har sikkert fått med seg at Torirot nylig har kommet med et nytt design - vesten Blomekrans. Den er så fin! Og 15. mai drar hun i gang en Knitalong på Ravelry - der vi skal strikke vesten i kor.
Ja. Jeg holder jo på med både det ene og det andre, men denne fristelsen kunne jeg ikke motstå.

Jeg har strikket noen vester tidligere, men bruker dem aldri, så jeg tenkte jeg kunne strikke en genser i stedet. Jeg trenger faktisk en ny genser, siden min gamle favoritt er slitt sønder og sammen i vinter og truer med å gå i oppløsning. Og jeg bestemte meg for å strikke den i Kauni - jeg er visst den eneste i verden som ikke har prøvd det garnet enda, så det er på høy tid.

Så i stedet for en innsvinget, kroppsnær vest i ti ulike farger shetlandsgarn, skal jeg lage en rett, vid genser i fire farger Kauni. Det kan bli interessant.

Jeg vet jo at det er smart å strikke prøvelapp - men det er sjelden jeg gjør det. Jeg pleier bare å strikke i vei -  det går som oftest bra. Eller ikke - jeg har mange mislykkede forsøk på rullebladet... Men her var det så mange usikkerhetsfaktorer, så jeg tok til fornuften og strikket prøvelapp. Genseren skal strikkes rundt, derfor må prøvelappen også strikkes rundt, ellers er det ingen vits i.


Og her har jeg virkelig overgått meg selv - testet vrangbord, strikkefasthet og farger - for å konkludere med at strikkefastheten stemmer perfekt, og fargene ble akkurat sånn som jeg hadde sett det for mitt indre øye. Dermed er det altså bevist - en gang for alle: Prøvelapper er for pingler  :-)

Jaja, vi får jo se hvordan det går, men foreløpig ser det jo lovende ut, syns jeg. Kryss fingra! Startskuddet går 15. mai. God helg!

17 kommentarer:

  1. Dette blir fint!
    Jeg er heller ikke flink til å lage prøvelapper, sikkert nyttig men kjedelig:)
    Gleder meg til å se den genseren, det er et nydelig mønster og du har valgt flotte farger.

    SvarSlett
  2. Så flink du er. dette var et flott mønster.
    Klemz

    SvarSlett
  3. Hei, Der ser du - du har rett som alltid:-) Lykke til! god helg! sollklem Siv:-)

    SvarSlett
  4. Prøvelapp ja... det er ikke jeg særlig flink til å gjøre heller. velger stort sett å heller leve i spenning og se hvordan det blir etterhvert ;) men den prøvelappen din der er jo så fin at den er et lite kunstverk i seg selv! god helg og lykke til med genseren :) !

    SvarSlett
  5. Den var fin! Flott prøvelapp :) Jeg er heller ikke så glad i å lage prøvelapper.... Fristende med KAL, men jeg tror ikke jeg tørr å prøve meg på flere prosjekter før jeg er ferdige med de jeg holder på med! Gleder meg til å se resultatet!

    SvarSlett
  6. Det er den fineste prøvelappen jeg har sett på lenge :-)

    SvarSlett
  7. Jeg går mot strømmen, jeg synes jeg sparer tid på å strikke prøvelapp, iallefall på store gensere. Barnegensere passer alltids en gang, så der er jeg ikke like nøye.

    Jeg fabler om en barneversjon av vesten, men mai er fullbooket, på alle plan. Spent på din i kauni!

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har selvfølgelig rett - men det er så kjeeedelig å strikke prøvelapp! Vil jo helst begynne rett på strikketøyet, med en gang.
      (Som sagt - jeg har en del mislykkede forsøk på samvittigheten - og DA har jeg jo angret på at jeg ikke strikket prøvelapp :-(

      Slett
    2. Jeg har to prosjekt som svir sånn ennå, en voksengenser det var plass til dobbelt så mye av meg som planlagt, strikket på pinne 2,5 og jeg må jo hatt en ide underveis at noe var galt? og en barselgave som tilslutt passet til meg. Hoho!

      Slett
  8. Nydelig mønster og farger! Klart du må strikke genseren! God helg! :-)

    SvarSlett
  9. Lekkert,lekkert....også så spennende. Jeg må følge med deg på denne, altså.
    Og alt det Fabelaktige du har strikket med Fabelgarn lenger nedi her. Elsker alt med mønster og farger, jeg.
    Takk for koselige ord inne hos meg.
    God helg Anne. klem

    SvarSlett
  10. Spenstige farger - dette blir morsomt å følge med på! Har begynt på en prøvelapp jeg også, og kommet til at jeg må endre litt på fargene...

    SvarSlett
  11. Og det blir så fint, og for en fin prøvelapp, da! Flott kombinasjon. Lykke til :)

    SvarSlett
  12. Dette blir en lekker sak! Blir vel "sitte alene arbeid" dette. Ser ut for meg som det er mye telling.
    Lykke til og god helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, sitter aldri alene og strikker. Dette er mye enklere enn det ser ut for! Det er jo samme rapporten som går igjen, og ikke så mange masker i slengen. Må jo følge med litt på mønsteret, men det krever ikke så mye konsentrasjon. :-)
      God helg til deg og!

      Slett
  13. Oj så flott mønster! Jeg må innrømme at jeg sjelden og aldri strikker prøvelapp, men det er jo smart. Blir kjekt å se når arbeidet blir ferdig:)

    SvarSlett
  14. Virkelig, det er fint. Så deilig mønster og farger.
    Det blir fantastisk.

    SvarSlett