fredag 3. mai 2013

FABELaktig #3: Fabelvanter...

En gang i blant seiler et plagg (eller to) rett inn på favorittlista. Sånn gikk det med de FABELaktige halvvantene. Alt Fabelgarnet mitt skal jo strikkes opp, og da må alt med, enten det er pent eller stygt. Og det der jo en kjent sak - at selv om det meste Fabelgarnet er fint, så er det noe som er mindre fint også. Eller styggvakkert, kan vi kanskje kalle det. Jeg liker styggvakkert!


Uansett, jeg syns først at vantene ble ganske stygge. Men så skjedde det noe rart...


De var så gode å ha på. Passet perfekt, myke og gode, akkurat passe varme til denne litt småkalde våren vi har i år. Friske farger som matcher alt - riktige godt-humør-farger. Og er det noe jeg blir i godt humør av, så er det godt-humør-farger! Og plutselig syntes jeg at de var veldig fine - så nå får de være med overalt.


Merkelig nok syns andre de er fine også. Jeg har fått så mange komplimenter for de vantene, og jeg blir like overrasket hver gang.
"Eh, nei, det er bare noen vanter jeg har strikket av restegarn...".
"Har du lagd dem selv?? Av restegarn?? Så fine!".
Jada, sånn kan det gå.


Dette er altså #3 i mitt FABELaktige prosjekt - der målet er å strikke opp Fabelslantene. Jo mer jeg strikker av dette garnet - og bruker det jeg har strikket - jo bedre liker jeg det. Grunnen til at jeg vil ha det ut, er at jeg har altfor mye garn. Det skal ut, bit for bit, og nå er det altså Fabelgarnet sin tur. Etterpå kommer Sisu, Freestyle, rødt garn, lilla garn... ogsåvidereogsåvidere. Jada. Jeg blir nok ikke arbeidsledig med det første...


Det går langsomt. Jeg strikker litt Fabel i ny og ne, innimellom andre ting. Dette er #3, tidligere har jeg strikket en hals og en lue. Nå ble det et par vanter, neste er et par sokker. Snart er hele skrotten dekket - i hvert fall alle løse deler.

Jeg har gått systematisk til verks - fem omganger av én farge, deretter fem omganger av neste - selv om det kanskje ikke ser helt sånn ut. Teoretisk sett skulle begge vantene være like også, i hvert fall til et stykke opp på hånda, da jeg begynte å gå tom for enkelte farger. Men fortsatt har jeg mye garn igjen. Merkelig nok.

Garn: 8 ulike farger Fabel, pluss en ørliten slant Regia og siste rest av rød Sandnes Fantasy (etter disse og disse sokkene). Til sammen 10 ulike garn. Det gikk bare med 55 gram. Ikke rart det tar tid å strikke opp garnlageret...
Pinner: 2,5
Oppskrift: Ribbevottene - gjennomprøvd oppskrift som jeg har strikket mange ganger før, for anledningen omgjort til vanteoppskrift (har forresten strikket vanter etter denne oppskriften før også - her). Vanter skal gjerne sitte litt tettere på hånda enn votter, men tynt garn og tynne pinner og stram vrangbord hele veien gjør at de sitter som støpt.


Ha en fabelaktig helg!

25 kommentarer:

  1. Skikkelig tøffe vanter! Veldig inspirerende :) Men det må ha vært utrolig mange tråder å feste....
    Ha en fin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, nesten ingen tråder å feste. Ved hvert trådskifte strikket jeg ca 10 masker med begge trådene sammen - det syns ikke når det er så tynt garn. Så klippet jeg av begge trådendene med ca 1 cm trådende. Funker fint! (Spyttspleising går ikke med dette garnet, det er for glatt, og dessuten er jeg elendig på spyttspleising). Så bare noen få tråder å feste, heldigvis :-)

      Slett
  2. Er du ikke i godt humør fra før, så er sjansen god nå. For et fyrverkeri av noen vanter! Og det er absolutt behov for noe på hendene. Her snør det i dag...

    Riktig god helg!

    Klem fra Uvdal

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ikke spesielt sommerlig her heller - måtte ta frem både lue, votter og hals i dag... Blir det sommer i år, tro???

      Slett
  3. Fantastiske!!! Jeg blir skikkelige glad når jeg ser innlegget ditt, masse fiiiiiine farger!!!! Fikk lyst på slike selv!!

    SvarSlett
  4. De var jo rene vitamininnsprøytingen av en fargeeksplosjon! Skjønner godt at du får mange komplimenter for disse. De passer jo perfekt til denne kalde våren som ikke har fått farger enda. Jeg mangler fabelrester skjønner jeg. Ha en finfin helg! :)

    SvarSlett
  5. Woww , hvor er de smukke, skønne og lige mig ;)

    Rigtig dejlig weekend

    SvarSlett
  6. Så utrolig morsomme og flotte de ble!! Forstår godt at du har fått mange positive kommentarer på de. Av og til trenger man bare litt modningstid, før man liker noe. Hyggelige kommentarer hjelper, så absolutt!
    Det er nok ikke bare du som blir glad over å se disse flotte fargene!

    Ønsker deg ei glad og flott helg!

    SvarSlett
  7. Så fine de er!! Skjønner veldig godt at du har blitt glad i dem -og at du får mange hyggelige kommentarer! Så fargerike og unike! :-)
    God helg!:-)

    SvarSlett
  8. Det er slike vanter man tar på når man er i godt humør, og det er slike vanter man tar på for å bli i godt humør:)
    Jeg elsker dem, jeg elsker slike farger og styggvakkert er tingen!
    Jeg er også i gang med å slanke garnlageret, men har ikke kommet til sokkegarnet ennå. Gleder meg til det for der er det mye styggvakkert:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Styggvakkert er tingen! Jeg har mye garn å slanke bort. Begynte like godt med sokkegarnet - og blir visst der en stund...

      Slett
  9. En fabelaktig historie og fabelaktige bilder! Jeg kjenner jeg får inspirasjon til å sortere garnet mitt. Kjenner det krible, det er et godt tegn.:) Du vet hvordan du vil ha det, på en fabelaktig måte. Så strukturert er ikke jeg, men et sted bør jeg begynne. Så nå har jeg bestemt meg for å starte med Fabel, og garn som ligner i tykkelse, så får jeg se hvor det ender. Kjekt å være på arb.rommet i sånt vær som vi har nå. Tette snøbyger i dag...Vinteren klorer seg fast.
    Håper du får en fin helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Mye av det fine Fabel-garnet har jeg jo fått av deg, Liv! Har hatt mye moro med det garnet, og har fortsatt garn igjen. Jeg elsker restegarn - man kan jo lage så mye rart, bare synd det ikke er flere timer i døgnet... Godt man kan bruke det dårlige været til noe :-)

      Slett
  10. Så fine og fargerike de var:)

    SvarSlett
  11. Rett og slett fabelaktige!!! Ikke rart du får komplimenter - man blir jo glad av å se dem!!! God helg Anne!!

    SvarSlett
  12. Flotte og fargerike dei var :) Goé helg til deg.

    SvarSlett
  13. Kjempetøffe ble de. Og så enkelt når det er så mange farger, da harmonerer nesten alltid en av dem med det du ellers bruker.. Restegarnstrikking her også. Jeg bruker blå/grønn-varianten for øyeblikket. God helg!

    SvarSlett
  14. Så stilige! Disse snakker til mitt fargerike, skjulte jeg. For en god ide! Nsten så jeg vekker mannen og tvinger han til å løfte ned garnkassene så jeg får sett om jeg har like fine farger! Jeg er spent på sokkene som står som neste på Fabel listen din.

    SvarSlett
    Svar
    1. Til mitt skjulte jeg også, Lisbeth! Jeg er jo egentlig en grå mus som bare strikker grått og grått og ... litt glorete Fabel, da.
      God helg!

      Slett
  15. Virkelig vanter til å bli glad av!!

    SvarSlett
  16. Knalltøffe vanter:-)
    Utrolig så mye fint man kan lage av restegarn, og så bir man så glad etterpå, når man ser at noe forsvinner fra restelageret.
    Ha en frotsatt fin for-sommer, de sier at snart kommer varmen. Får vel satse på det, så man kan ta med håndarbeidskurven utendørs.

    SvarSlett
  17. Du er bare utrolig kreativ. Mitt restegarn ligger trygt og godt i skuffen. Men en vakker dag ...... !! Skjønner jo at du liker pulsvantene de er jo til å bli i godt humør av. Ha en super helg så sees vi snart!

    SvarSlett
  18. De bel virkelig lekre, Anne. Helt utrolig hvor mye fint en kan lage av restegarn :-)

    SvarSlett
  19. Elsker slike resteprosjekter :-)

    SvarSlett
  20. Wonderful socks and gloves, well done.

    SvarSlett