torsdag 16. mai 2013

Kvelden før...


Jeg er nok ikke den eneste som tilbringer kvelden før med strykejern på linskjorta...


Bunaden er tatt frem og luftet, blankpusset sølv, nypussa sko. Å, det er så mye rynker på den skjorta...

Før var jeg prektig og strøk linskjorta etter alle kunstens regler, det tok massevis av tid og ble så fint som bare det - i ett minutt. For lin er lin - det skrukker. Først stryker jeg skjorta på vranga, og før jeg får vrengt den, er den jo skukkete igjen. Innen jeg får den på - enda mer skrukker. Og når jeg endelig har fått sæla på og vridd meg inn i bunaden, og fått på søljene - ja da er det jo nesten tilbake til start - skrukkete som bare det. Så nå har jeg lært i livets skole - jeg bare durer over med strykejernet - så ermene ser bra ut, og litt oppe på skuldra. Blir så fint så - tar fem minutter. Ingen ser forskjell.

Det er Romeriksbunad jeg har. Det er tante som har brodert den til meg. Det er litt ekstra stas med bunad da - alle timene tante har sittet og brodert så vakkert, til meg, jeg blir rørt bare jeg tenker på det, det er en skatt.

Fru Storlien har forresten skrevet et flott innlegg om bunader her - les det!

[ Jeg har noen lesere fra Sverige og Danmark også: I morgen er det altså Norges nasjonaldag. Da trekker vi i finstasen, gjerne bunad hvis man har, og feirer så godt vi kan, alle mann. Det er en stor dag - og det bør helst ikke regne! ]


I går startet Blomekrans-KALen. Jeg er godt i gang. I kveld, mens Margaret Berger sang Norge til finalen i Eurovision Song Contest, innimellom skjortestrykngen, strikket jeg første raden med blader. Tror det blir fint, jeg.

Ønsker alle en riktig fin og tørr 17. mai! Hurra!

10 kommentarer:

  1. Gratulerer med dagen!
    Jeg skal google Romeriksbunad etterpå. Jeg er ikke sikker på den.
    Min bunad, Sognebunaden, har krympet så mye at den får henge i fred. :) Så skjortestryking er det slutt på. Får ta med seg det positive... Men jeg er veldig glad i bunad altså!
    Vi er lovt opphold idag. Det er 17 gr. alt nå, skarp vind fra øst. Blir nok en bra dag. Det håper jeg du får også. Ha det fint!

    SvarSlett
    Svar
    1. Sognebunaden er jo utrolig vakker. Min bunad hadde også krympet - så i fjor fikk jeg endelig sydd den ut. Men så krympet jeg litt i vinter, så i år var den faktisk for stor. Deilig, i grunnen, å slippe å holde pusten hele 17. mai... :-)

      Slett
  2. Samme stryketeknikk her! Skjorta mi er mye dekket av vesten, så ermer og krage får gjennomgå med jernet.

    God søttende og pinse til deg!

    SvarSlett
  3. Jeg ønsker dig og alle nordmænd en skøn 17. maj. Har selv været så heldig at befinde mig i Sandefjord to gange den 17. maj. En gang som deltager i optoget med "min" pigegarde og en gang som tilskuer sammen med den familie jeg var i huset hos. Jeg har også oplevet 17. maj som en våd og regnfuld dag. Uf!

    SvarSlett
  4. Akkurat sånn er bunadskjortestrykinga her i huset etterhvert også. Nå er det bomullskjorte til bunaden her, men også det skrukker. I år hviler bunaden 17.mai, men den skal til pers neste helg i konfirmasjon.

    SvarSlett
  5. Hei Anne
    He he...det problemet med skjortestrykingen tror jeg halve Norge sliter med.
    Vi selger en fantastisk såpe på jobb som gjør slik at det blir lettere å stryke linskjorter. Det legger seg liksom som en hinne på stoffet, og holder det jevnt og mykt, men ikke skrukkete.
    Jeg har ikke bunad, så jeg bruker såpen til fotbad isteden, og den gjør føttene babymyke.....
    Ha en fin 17 mai.

    SvarSlett
  6. Nå har jeg kikket på Romeriksbunaden. Den er virkelig flott. Litt av en jobb med alt det broderiet. Jeg forstår godt at du er stolt av både bunad og tante, du har to skatter.
    Lykke til med Blomekransane.
    Ha en fin 17. mai kveld.

    SvarSlett
  7. Hoppas att du har fått en fin dag, solen skiner ju som aldrig förr! Från tiden jag bodde i Norge saknar jag 17.mai, till och med så mycket att jag kom och hälsade på förra året- jag var nött till att få min dos av is och sång =) Då såg jag barntoget i Lilleström för första gången, innan dess hade jag bara tagit tåget till Oslo och upplevt firandet där. Jag blev så förvånad när jag såg ditt inlägg från Lilleström, det var där jag bodde i 2år. Och under den tiden läste jag din blog och fattade inte att vi bodde i samma by!! Så liten är världen.
    Jag är så avundsjuk på era bunader, det är ju helt underbart att se allt detta hantverk! Var stolt över den traditionen!
    /Heidi

    SvarSlett
  8. Hei!
    Vel overstått 17. mai! Jeg tenkte meg vel at det måtte være Romeriksbunad, og den er bare såååå flott med sine broderier! Så hyggelig at en tante har brodert den til deg - det blir jo noe helt annet enn om den var kjøpt på Husfliden! Takk for stryketipset, ja, det er jo et problem det med bunadsskjorten! Jeg stryker gjerne min 2 dager før, og da synes jeg faktisk at den skrukker mindre. Men snarveier er alltids velkomne!

    Ønsker deg en fin 2. Pinsedag!

    Klem Cathrine :-)

    SvarSlett