tirsdag 14. mai 2013

Liten by - mye garn...

Lillestrøm er mer enn en fotballklubb og et stoppested for Flytoget - det er også en fin, liten by et par-tre steinkast fra Oslo. De fikk bystatus i 1997, så da jeg vokste opp var det altså bare et sted. Men nå er det en by - og selv om det graves og bygges til det ugjenkjennelige i sentrum, er det koselige småbypreget beholdt. Og selv om Lillestrøm selvfølgelig har sitt eget senter - Lillestrøm Torv, med de vanlige kjedebutikkene, er det fortsatt mange koselige butikker å finne i gatene. Lillestrøm er min nærmeste by.

Ta garnbutikker, for eksempel. Lillestrøm har hele tre garnbutikker å by på - og alle ligger nesten i samme gata. Sjekk kartet og ta utgangspunkt i Voldgata, rett ved stasjonen.


I krysset Voldgata/Solheimsgata ligger siste tilskudd - Lille Lotte. Ja, den ligger noen meter opp i Solheimsgata, da. Lille Lotte har verdens hyggeligste betjening omtrent, og mye fint garn, blant annet Du Store Alpakka, litt Hifa og BC-garn, Kauni, Hooked Zpagetti og mye mer. Her sitter det alltid noen og strikker i sofakroken, det er nesten litt utenlandsk garnbutikkstemning, og hver torsdag er det strikkekafe, det er bare å stikke innom.


Et lite stykke bortover i Voldgata ligger Mauds Garn. Denne butikken er innholdsrik - her har de det utroligste av garn jeg aldri har sett før, pluss de "vanlige" norske, godt utvalg i Kauni og Opal, knapper, perler, pinner, bånd og alt som på engelsk kalles haberdashery (= ting & tang & sysaker). Det er vanskelig å gå ut herfra uten noe i posen. Vegg i vegg med Mauds er det forresten et parkeringshus, om man skulle trenge det. Lurt å parkere i kjelleren, da sparer du penger - som kan brukes på garn i stedet  ;-)


Enda lenger bort i gata ligger Lillestrøm Sysenter. Denne butikken bare vokser og vokser, og tar snart hele kvartalet. Her har de symaskiner, stoffer av alle slag, også lappestoffer, det største utvalg av bånd jeg har sett i Norge, knapper og sysaker - og garn. Mye garn. I tillegg til de "vanlige" norske, har de diverse utenlandske garntyper, blant annet et rikholdig og vidunderlig utvalg av garn fra Rowan.


Om man har ledige armer og penger igjen på kontoen etter denne runden, har Lillestrøm fortsatt mye å by på. Flere interiørbutikker, for eksempel, har klumpet seg sammen i Lille Lotte-enden av gata. Her finner du blant annet Zanz, for de som vil ha det "ikke som hos naboen". I denne delen av Lillestrøm er de fine, gamle trehusene beholdt.


Og når du først er i Lillestrøm, hvorfor ikke ta turen innom Akershus Kunstsenter, noen meter lenger ned i Storgata. "Ta deg en kunstpause", reklamerer de med - de har ofte fine utstillinger, en liten, men fin butikk og leselounge, der du kan slenge deg nedpå og bla i kunstbøker.


Hopper du over kunsten, kan du heller ta kaffen hos gutta på Garcon i den gamle stasjonsbygningen. Her kan du også kjøpe nybakt brød og spise scones med hjemmelagd syltetøy. Her kan du sitte ute også, om været tillater, noe det tydeligvis har bestemt seg for ikke å gjøre i vår. Fra Garcon kan du gå tørrskodd over til den nye stasjonen, til Narvesen som tidvis har et ganske godt utvalg av strikke- og håndarbeidsblader. Fortsetter du tvers gjennom stasjonen og ut på baksiden, og tar til venstre, kan du et par ganger i måneden gå på strikkekafé på Pikene på hjørnetsammen med mange trivelige strikkedamer. Det gjør jeg.

Og det var det. Til slutt kan du jo ta toget hjem - for på Lillestrøm stasjon går det alltids et tog. Mange tog, både hit og dit. Og dette innlegget er ikke sponset i det hele tatt, hvem skulle trodd det - det er skrevet i lutter glede over at det er så mange fine garnbutikker, like i nærheten.

Ha en fin dag - og ta det rolig. Leste nettopp i avisen at uka før 17. mai og uka for jul er de med flest trafikkulykker og -uhell. Så slapp av - det blir 17. mai allikevel! Flagg og paraply - det er alt du trenger...

24 kommentarer:

  1. Hei!! Bra innlegg!! Jeg liker også Lillestrøm! eldstebarnet mitt bor der!! Hun jobbet der også, men ikke nå lengre. Vi bruker kinoen der, mye lettere enn å dra til Oslo!! Ha en fin dag!! AnneK:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er jammen sant, det hadde jeg helt glemt, det er jo en finfin kino der også!

      Slett
  2. Så koselig da. nå vet vi kor vi skal gå når vi er i Lillestrøm. Kjekt innlegg.
    Klem

    SvarSlett
  3. Det får nog bli ett besök till Lillestrøm nästa gång jag är i Oslo, det ser så fint ut. Makens syster med familj har precis flyttat dit.
    Tack för tipsen om garnaffärer i Oslo! Jag var på Husfliden och Tjorven och Pickles. Jag fyllde en kasse på Pickles :-) och dottern handlade lite hos de andra. Det blir garanterar fler besök både på Pickles och på Husfliden, de hade mycket fint! Tjorven hade mest Drops tyckte jag, och det finns ju hemma också ;-)

    SvarSlett
  4. Blir helt misunnelig på det rikholdige utvalget av garn og tilbehør som finnes i nærheten av deg! :-)
    Jeg har faktisk arbeidet en kort periode på Lillestrøm, men det er over hundre år siden! Hadde nok ikke kjent meg igjen der i dag! :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, det er MYE nytt i Lillestrøm. Ny, stor stasjon, nye gågater, nye handlesentre, nye boligbygg, nye P-hus, nye kafeer,ny kino, nye folk etc etc. Men det er fortsatt en hyggelig by. Og Nebbursvollen er der fortsatt :)

      Slett
  5. Lillestrøm er bare et navn på kartet for meg, så dette var et artig innlegg. At en by har fine garnbutikker er absolutt et pluss. Så heldig du er som har slike herligheter i nærheten. Vi er også godt forsynt her på bygda. Lykke!

    Ha en strålende dag! Jeg skal finne fram bunaden og se om den passer i år.....
    Jeg har lagt i ovnen på morgenkvisten, men ser det er lovende utsikter for Midt-Norge til 17. mai, og jeg har tenkt meg dit.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  6. Så morsomt å lese! Lillestrøm har faktisk litt av hvert å by på :) Tror jeg må sjekke ut Pikene en dag (!)

    SvarSlett
  7. Aldri har jeg vel sett Lillestrøm så positivt beskrevet :) Det frister med en tur, men nå er fv 33 stengt, så jeg får vente litt. Toget går ikke hit....

    SvarSlett
  8. For en fin samling butikker! Kanskje man skulle hoppet av flytoget på neste reise :) ?

    SvarSlett
  9. Koselig by du bor i! Og absolutt pluss med spennende garnbutikker:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Nei, jeg bor ikke i Lillestrøm - jeg bor i nabokommunen. Men når jeg skal ut på vift, er dette min nærmeste by. Et kvarters kjøretur omtrent. Og man får det meste man trenger av garn her - unntatt Rauma.

      Slett
  10. Du verden, visste ikke at Lillestrøm var en så bra by... Tre garnbutikker betyr jo mye i en by, hehe.

    SvarSlett
  11. Lyckliga dig! Men det blir också dyrt att ha så många och inspirerande butiker så nära!
    Så lustigt förresten! Ordet by, på svenska betyder stad på norska och stad på norsk är samma som by på svenska!! Precis tvärtom!

    SvarSlett
  12. Heisann
    Er det virkelig så mange garnbutikker i Lillestrøm?
    Jeg er der to ganger i året, da er jeg på Messe, Gave og interiørmessa. Jeg kommer i bil, men tar toget hjem. Men det blir liten tid til noe annet, egentlig.
    Godt å vite da, om jeg strander i Lillestrøm en gang.

    SvarSlett
  13. Det var inte dåligt det för en liten by! :)

    SvarSlett
  14. Så utrolig bra innlegg !!
    Tror jeg stopper her neste gang jeg er i området :O)
    Skikkelig god innføring i garn og butikker, det kan vi like :O)
    Beklager min fraværenhet mht innlegg og kommentarer, har vært
    mye annet i det siste!
    Håper jeg får opp dampen snart :O)
    Takk for tips!!
    Nina

    SvarSlett
  15. Var ikke klar over at det var 3 butikker der, men nå er jeg ikke så ofte der da. Lenge siden sist jeg var på Pikene på strikkecafe også, må se om jeg får organisert meg dit en tur igjen.

    SvarSlett
  16. Koselig innlegg :-) Tro det eller ei, jeg har en gang i tiden bodd på Lillestrøm; i blokk i Kjerulfs gate må vite :-). Nå for tiden er det bare ett sted - beklager - en by - vi kun suser forbi på tur til flyplassen. Kanskje tid for en liten titt innom (veeeeeelig) gamle trakter og ikke minst ta turen innom garnbutikkene? Vi får se, ingen Norges tur planlagt riktig enda. Får satse på litt varmere vær slik at en kan sitte ute på kafeen om ikke annet.
    Ha en finfin onsdag.

    SvarSlett
  17. Hei og takk for tips! Skal til Lillestrøm om vel en måned, og da kan jo denne informasjonen komme godt med ;)

    SvarSlett
  18. Liker også Lillestrøm! :)
    Når jeg bodde i Oslo jobbet jeg i lokalene til Mauds som da var Dyrebutikk/Hundesalong. :)
    Lille Lotte, er den ny?

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, ganske ny (har vært en stund da, men nyere enn de andre).
      Nå er det hundesalong i lokalene ved siden av Mauds - det er Tinkas faste frisør :-)

      Slett
  19. Kjempeflott innlegg. Nå må jeg snart en tur til Lillestrøm! Både garn og stoff tett i tett:) Og både Maud og Lotte har vokst opp her i lille Midsund. Kjempeflinke jenter!

    SvarSlett
  20. Lillestrøm sysenter....sukk. Må dit forstår jeg. Takk for alle tipsene!

    SvarSlett