lørdag 2. mars 2013

Intet er nytt under solen...

Joda, man er sportsidiot. Og joda, man følger med på Norges triumfer i VM-skisporet.
Og plutselig en dag dukket Karen-Marie Ellefsen opp på TV-skjermen med rosa rullelue.


Da var det at Annepålandet gravde frem historisk materiale fra sine gjemmer - den rosa rullelua fra
ca. 1985.


Sjokkrosa kalte vi fargen i 1985. Lua kjøpte jeg på salg hos Benetton i Grensen. Den var sikkert blitt liggende igjen på grunn av fargen - å kle seg i sjokkrosa var ganske spesielt i 1985. Jeg kjøpte lua mest for gøy - for ingen gikk med en så grell lue på pur alvor. Dette var før alpinhjelmen var oppfunnet - i hvert fall for oss glade amatører, så klovnelua brukte jeg i skibakken. Den matchet fint med min heldress i mørkeblå poplin. Mørkeblått var i grunnen en mer stueren farge i 1985.

Lua er fin den - flott kvalitet i 78% ull og 22% angora, det er mer enn hva man kan si om mange av dagens populære kjøpeluer, og vel verdt de 25 kronene jeg betalte for den i 1985. Og nå får den ratt et nytt liv også. Ikke så dumt å rydde litt i skapet i ny og ne.

A propos rydding forresten - det er jo så in å rydde i år - så sies det jo at du like godt kan kaste klær du ikke har brukt det siste året, du kommer aldri til å bruke dem igjen allikevel. Det kan jeg ikke si meg enig i. Denne lua, for eksempel, er jo over 25 år gammel og still going strong...

Jaja, nå høres jeg ut som min egen mor, jadda jadda, men jeg liker den rosa lua mi jeg!
Ønsker alle som titter innom en riktig fin helg! Jeg skal på kurs - mer om det siden.


6 kommentarer:

  1. Ja, sånn kan det gå! Et barnebarn forsvant med mine stiletthælsko med spiss "snute" fra, tror jeg, tidlig 60 tall. Morro! Spennende med luene som blir brukt på arenaen. Ida hadde en blå og sort lue med en fantastisk dusk. Var den heklet tro? Den var SÅ fin.
    Drømmevær i dag som passer inn med VM og strikking. Regn og vind. He he. Jeg er klar!
    Ha det fint du også!

    SvarSlett
  2. Syns lua di var knalltøff jeg! Jeg har et skjerf i samme fargen og som sikkert er like gammelt :) Har heller ikke kastet det- fordi jeg syns det er litt sprekt med sjokkrosa til svart kåpe :) Men jeg kunne med fordel ha kastet mer enn jeg gjør- det vises i skuffer og skap hos meg. Men i dag har jeg iallefall fått ryddet og kastet litt fra kjøkkenskapene- ikke verst bare det :)

    SvarSlett
  3. Artig å finne fram gamle klær, og se at det faktisk fungerer enda :-) Jeg er ganske flink til å kaste i år, og jeg klarer (enn så lenge) å kaste en ting hver dag :-D

    Og så må jeg få lov til å gratulere - det var du som vant giveawayen inne hos meg :-)) Jeg sender mailadressen din til rett person, og så får du beskjed om hvordan du lettest kan få premien din.

    God helg - klem Siv

    SvarSlett
    Svar
    1. Hurra! Lenge siden jeg har hatt vinnerlykke nå, det var morsomt!

      Slett
  4. Du "snakket" om lua til hopptreneren i et innlegg. Nærbilde av
    den i bloggen til Pinner og garn og mere til. (Litt nede på siden.)
    Er veldig fin! Vi kan få brukt opp noen gr. garn.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det så jeg. Fin lue, burde absolutt strikke en sånn!

      Slett