søndag 15. juli 2012

En bitteliten ferie...

Finfin by!

I forrige uke tok vi en liten svipptur til Trondheim. Jeg hadde jo fått så mange fine turisttips av dere, men vi rakk ikke stor mer enn å installere Dattera på studenthybelen. Og det var derfor vi dro, så sånn sett var oppdraget vellykket. Vi får ta oss bedre tid en annen gang.

Finfin utsikt fra studenthybærn.

Været var strålende - over 20 grader og sol. Vi er jo ikke vant til sånt, så vi fikk nesten heteslag. Over alt satt folk ute i finværet og tok seg en øl eller slappet av med solbriller på. Dattera flyttet inn i fjerde etasje (eller var det femte??) uten heis, og vi svettet og bar Ikea-møbler og annet innbo opp alle trappene og krysset fingrene for at det ikke blir altfor mye inn- og utflyttinger under studietiden. Studentlivet er ikke hva det en gang var, heldigvis, og dagens studenter bor litt bedre enn hva jeg gjorde da jeg bodde på ett rom med do og bad på gangen i Oslo tidlig på 80-tallet. 1980-tallet altså, ikke 1880. Akk ja.

Finfint hotell i særklasse.

Vi hadde fått flere tips om at vi måtte bo på Rica Nidelven Hotel, så det gjorde vi. De har vunnet prisen for beste hotellfrokost seks år på rad, og det passet jo utmerket for en som er så glad i frokost som meg. Jeg har aldri fått servert tran på et hotell før, men det fikk vi her - med timianolje i, etterfulgt av en nylagd gulrot- og ingefærshot, friskpresset appelsinjuice, hundre slags müssli - og egen barista. Pluss masse mer. Frokosten er og blir dagens viktigste måltid - hurra!

Finfin bydel - men litt skakk på undersiden?

Vi rakk en liten rundtur i byen også. For en trivelig by!
Jeg har ikke noe greie på det, jeg, men jeg syns de pålene på bildet over her så litt råtne og lealause ut - kan det være helt trygt da?? Men husene har jo stått der aldri så lenge, og ingen så ut til å bekymre seg over det, så da er det vel i orden da.

Nidarosdomen. Det var så mye folk og bruder overalt at jeg tok bare bilde av toppen.

Obligatorisk innslag på fottur gjennom byen. Nidarosdomen er Norges nasjonalhelligdom og kroningskirke. Nå blir ikke kongene kronet i Norge mer, men regentene blir signet her. Den ble bygget i perioden 1070-1300, og er Nordens største middelalderkirke. Skulle gjerne hatt en tur innom, men vi kom midt i bryllups-stimen, så det ble ikke noe av denne gang. Men jeg har jo vært der før, både i bryllup og barnedåp, i forrige årtusen.

Jeg rakk innom et par garnbutikker også. På Garnhuset var det 25% på alt garn, men det oppdaget jeg dessverre ikke før jeg var på vei ut. Men litt garn fikk jeg da kjøpt  :-)
To dager med strålende vær - den tredje dagen regnet det, og da dro vi hjem.

Votter med fingerløyse, landevei og pøsende regnvær.

Jeg fikk strikket litt også. Dette er et bestillingsverk (hei Liv!) - men jeg må visst rekke det opp og strikke på nytt, for det ble litt feil. Jeg må visst strikke alt minst to ganger nå for tida - ikke rart det tar sin tid. Det eneste jeg får til på første forsøk, er sokker. Så derfor har jeg alltid et par sokker på pinnene, for å holde selvtilliten og spiriten oppe.

Og det var den ferien. Det blir nok flere turer til Trondheim etter hvert. Dattera har planer om å studere der en stund, og hvis alt går etter planen, må vi jo dra på besøk i ny og ne. Det gleder vi oss til!

God søndag!

13 kommentarer:

  1. Hei Anne!
    Gleder meg til å se vottene du strikker!
    Heldige du som klarer å strikke i bilen, jeg blir kvalm.
    Vi kom hjem i går, etter noen dager på sykehus. Mannen trengte hjelp, og fikk hjelp. Alt ordnet seg. Godt å være hjemme igjen!
    Ha en fin søndag.
    Hilsen Liv.

    SvarSlett
  2. Hei!! Så hyggelig at dere fikk sett Trondheim i pent vær!! Dere stiller tydeligvis også i kategorien snille flyttere!!:-) Det er bra at hun har tenkt å være der en stund. Vi flyttet mellombarnet til Volda i pinsen, planen er at hun skal være der i bare 1 år.....så jeg lurer på hvor hun skal flyttes neste år!! Ha en fin søndag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  3. Så ut som en koselig tur. Vi var selv på det hotellet en gang, og man burde vi god tid og tom mage til det frokost bordet der. Trondheim virker til å være en trivelig by. Håper datteren din vil like seg;)

    SvarSlett
  4. Det er noen år siden jeg var i den situasjonen at barna skulle flytte hit og dit for å studere. Nå er jeg kommet til bestemorstadiet. Det er koselig, det!!
    Trondheim har jeg lenge hatt lyst til å besøke. Så det må jeg lage et prosjekt av og invitere med meg mannen. Hørtes ut som du hadde en fin tur, Anne.
    Ha fortsatt en fin sommer!

    SvarSlett
  5. Heldiggrisen! Trondheim er verdens beste by ;D Du blir nok kjent der etterhvert, for det ser jo ut som studentdattera skal bo nokså sentralt. Det er jo en liten bykjerne, som man fort blir kjent med.

    SvarSlett
  6. Så koselig med små korte ferieturer, det er sånne man sklleu ha flere av i løpet av året.
    Trondheim har jeg selv ikke sett meg så mye rundt i,men da vet jeg hvor man skal overnatte for å få en super frukost.
    Ønsker deg en fortsatt fin søndag!
    Pernilla

    SvarSlett
  7. Trondheim er en koselig by det og den er aller best i solskinn. :)

    SvarSlett
  8. Vi har også planer om en liten Trondheimstur snart. Vår studentsønn har bodd der et år nå, så det er på tide at vi tar en tur. Samboeren hans er fra Trondheim og hun gleder seg til å vise oss byen sin.

    SvarSlett
  9. Så koselig tur det virker som dere har hatt. Vi hadde en flott tur dit for noen år siden. Og mannen hadde ordnet det slik at vi fornyet ekteskapet i Nidarosdomen, etter 25 år! Flott by, og også den gangen var det et flott og varmt vær. Gleder meg til å se vottene ferdig.

    SvarSlett
  10. Så koselig at du har hatt det fint i MIN by :-) Det gleder en trønder!

    Du strikker jevnt og trutt ser jeg :-) Det gjør jeg også, men jeg blogger lite for jeg skjønner ikke hvordan jeg laster opp bilder fra min nye iPad. Men se innom meg på Ravelry: holder på med sommerens mest crazy strikkeprosjekt: genseren gathering stripes i bare restegarn. Jeeezes....

    SvarSlett
  11. Ser ut til at du rakk litt av hvert i byen min :-) Den er superkoselig, og det syns jeg du har blogga fint :-D

    Si fra om du trenger guide neste gang du kommer da ;-)

    Ha det godt - klem Siv

    SvarSlett
  12. Tusen takk, det skal jeg gjøre! Lettere hvis jeg kommer alene - når hele familien er med, er det så mye ståhei og vanskelig å få tid til "egne" ting, dessverre...

    SvarSlett
  13. I Trondheim har vi det bra, velkommen tilbake ved en senere anledning :) "Min" strikkebutikk er Jens Hoff på Trondheim Torg, der får jeg alltid god hjelp og de har godt utvalg selv om butikken er liten.

    SvarSlett