lørdag 24. september 2011

Nytt i bokhylla I...

Jeg måtte jo nesten kjøpe meg en strikkebok da jeg var i Junaiten. Purl Soho hadde mange fine bøker å velge blant, og etter mye blaing og titting falt valget på denne:


My Grandmother's Knitting - der flere kjente, amerikanske strikkedesignere forteller sine familiestrikkehistorier og bidrar med ett prosjekt hver. En samlet oversikt over alle oppskriftene her. Amerikanerne elsker historier, og her forteller de om tanter og bestemødre og -fedre som på ulike måter var med og tente den kreative gnisten. Absolutt underholdende lesing - og det fikk meg til å tenke på mine egne historier, min egen barndom og hvem som var med på å få meg i gang med strikking og andre kreative sysler. Moren min først og fremst - som lærte meg alt jeg kan, og tanter som strikket og sydde dukketøy til meg, og farmor som strikket strømper med perfekt passform til farfar på tynne, tynne stålpinner. Hyggelig lesing, og hyggelige minner.

Det er flere fine oppskrifter i boken også, men det er ikke så mange av dem som havnet på strikkelista mi. Genseren på forsiden kunne jeg godt tenke meg å strikke, den er designet av Kristin Spurkland. Og se på dette skjerfet da -


(Har tyvlånt bildet fra Ravelry).
- det ligner på en prikk på skjerfet jeg strikket for et par år siden jo:


Jeg er faktisk veldig fornøyd med det skjerfet - og har brukt det masse. Litt komisk å se helt maken i en fin strikkebok der de kaller det for et "design" - for det er jo bare en lang tube med en million rettmasker. Det tok sin tid, husker jeg, med Tynn Alpakka og pinner nummer 3. (Kjekt med Ravelry, når man har glemt detaljene). Jeg blogget om det en gang for lenge siden. Og nå ble jeg nesten nostalgisk igjen - rart å bla bakover i egen blogg og se hva jeg skrev dengang for lenge siden, og morsomt å lese kommentarene også. Noen av de som leste bloggen min da, henger fortsatt med (hei, hei!).

Ellers blir det ikke så mye strikking for tiden. Jeg er så trøtt hele tiden, bare sover og sover, og innimellom prøver jeg å få tatt litt bilder. Må jo øve meg, jeg som går på fotokurs. En ting er sikkert: Det er mye å øve på! Ha en finfin helg!!!

3 kommentarer:

  1. Den strikkeboka har jeg vurdert å anskaffe meg, så det er morsomt med en omtale. Virker som det er mer en lese-strikkebok enn en strikke-strikkebok.

    Artig med skjerfet, du er nok forut for din tid. Veldig fint er ditt og nå fikk jeg lyst på stripeskjerf også.

    Håper trøttheten letner litt snart, så du får overskudd til både strikking og fotografering. :)

    SvarSlett
  2. Godt å få litt inspirasjon fra bøker av og til;)
    Skjønner skjerfet tok sin tid, men flott ble det!
    Jeg er selv "slapp" for tida, jeg strikker og blogger, men overskuddet er ikke helt der; må være høsten:O)
    Kos deg masse resten av kvelden, her blir det danseduell;)
    klem fra meg;)

    SvarSlett
  3. Ingen tvil om at vi går inn i høsten, nei. Håper det stabiliserer seg etter hvert hos deg. På et fornuftig nivå.
    Hyggelig å lese at du fikk deg en tur til USA - uten "hjelp" herfra :)

    Jeg måtte inn og se på designeren Kristin Spurkland, og hun hadde mye fint hun. Blant annet kommer også hun med et bindesjal snart ... tror du at vi i Norge bare ligger litt foran generelt, eller ;)

    SvarSlett