søndag 18. september 2011

Siste nytt fra gryteklutplaneten...

Første runde i gryteklutbytteringen er vel overstått. Og på Torirots blogg fant jeg et fint, nytt ord: Gryteklutplaneten. Hurra for nye ord!


Først den flotte grytekluten jeg fikk:


Det er så gøy å få pakker i postkassa! Denne har Babben heklet, og jeg er virkelig strålende fornøyd. Nostalgisk og koselig mønster, passer perfekt hos meg. Nesten for fin til å brukes. I bytteringen kunne man komme med fargeønsker, og mitt ønske var blått. Midt i blinken og tusen takk til Babben! Bloggen hennes er forresten vel verdt en titt - blant annet er det mange fine sokker der som jeg må ta en nærmere titt på. Strikket i Sterk, mitt favorittsokkegarn blant de litt tykkere. Og det er jo en stor fordel med tykke sokker her i det kalde nord.

Og her er grytekluten jeg sendte, den gikk til Wenche, som ville ha noe blått eller rødt. Denne ble blå på den ene siden og rød på den andre. Så kan hun ha den røde siden frem på helligdager og den blå på blåmandager for eksempel...


Dette er helt enkle oldemorruter, og ikke noe hokus pokus. Inspirasjonen fikk jeg her, hos kreative Ingrid Jansen/Wood &Wool Stool, som snekrer krakker (eller gode, gammaldagse taburetter, rett og slett) av gjenbruksmaterialer og hekler de utroligste trekk til dem. Og jeg har en gammel taburett, jeg mangler bare trekket. Står på heklelista mi...

Da grytekluten var ferdig, så jeg bilder fra den nye boka til Arne og Carlos i et blad, med et glimt av et teppe i disse rutene. Og vips, så sto teppet på heklelista mi, det også. Ja, det er faktisk allerede påbegynt. Et hundreårsprosjekt, bomull i glade farger, som jeg skal bruke på picnic - når jeg blir hundre år.

Facts:  Grytekluten er heklet i 17 ulike farger av Mandarin Petit og litt Gjestal Baby Bomull. Det holder jo strengt tatt med to, men siden jeg nå engang har en diger pose full av glade farger, var det jo bare å slå seg løs. Heklenål nr 3. Lappene er heklet sammen med kjedemasker på baksiden. Skulle du få lyst til å gå hen og gjøre likedan, vil jeg bare komme med en knøttliten advarsel før du setter i gang - i fall du skulle ha aversjon mot å feste tråder. Det er det mange som har, men heldigvis ikke jeg. Det var 154 trådender å feste...

God uke!

7 kommentarer:

  1. Ok....jeg liker ikke å feste tråder, så da var ikke dette prosjektet noe for meg....men fin var den og den i blått, elsker både farge og utforming. Synes du er heldig som ikke synes det er ille å feste tråder.....tror du jeg kan begynne å like det hvis jeg forteller meg selv mange nok ganger at jeg gjør det?

    SvarSlett
  2. Anne, de er så fine disse gryteklutene. Mesterverk både fra deg og andre. Jeg har en venninde som spør meg: du som blogger, har du ikke oppskrift til meg på sånne grytekluter med ansikt inni (sånn dukkeansikt som man får kjøpt) - det har jeg aldri sett. Men har du?

    SvarSlett
  3. Hei!! Morsomt med bytte av grytekluter!! Det er noe med å få overrsakelse i posten!! Jeg sitter å strikker dukkebein!! Kunne ikke stå imot........ Ha n fin dag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  4. Nydelig gryteklut du fikk! Den du sendte, har jeg kommentert før :-)

    Det med gryteklutplaneten var det Pinneguri som kom med, hun ba meg komme tilbake fra gryteklutplaneten og vise fram hva jeg hadde strikket :-) Så jeg tok en liten snartur, men er tilbake blant gryteklutene nå. (Din henger til pynt på kjøkkenet mitt nå )

    SvarSlett
  5. jamen , herre jemini , hvor er de bare SMUKKE , især Babbens..så kunstværker .


    Vilma / Nina

    SvarSlett
  6. Sikke fine grydelapper - både den du har modtaget og selv sendt afsted. Spændende hvad næste runde bringer.

    SvarSlett