søndag 25. september 2011

Nytt i bokhylla II...


Strikkelyst av Lilly Secilie Brandal og Bente Myhrer. Damene bak Bentes Boutiquene i Oslo har gitt ut en ny bok i høst. De har skrevet både hekle- og strikkebok før, og det er fine bøker. Og her får man mye for pengene - boka jeg skrev om i forrige innlegg inneholdt 22 design, mens denne visstnok inneholder 150. (Jeg har ikke telt, men det står bakpå). 

Det er stort sett enkle ting, det meste kan en nybegynner fint få til, men siden jeg syns det enkle oftest fungerer best i hverdagen, er det bare en fordel. Mange små idéer og tips å plukke med seg. Her er mye gammelt og kjent - tradisjonelle ting vi har sett før. Og akkurat det fikk meg til å stusse litt - kan hvem som helst bruke gamle design, samle litt herfra og derfra og lage bok av det? Antakelig kan de det, siden mønstrene er gamle. Her er selbuvotter, selbustrømpene fra den gamle håndarbeidsboka mi, havskumstrømper fra Raumas bunadstrømpehefte, tradisjonelle flettestrømper, gensere med rund sal, patentstrikkede skjerf m.m.m. I det hele tatt sånne ting som en gammel strikker har samlet seg i løsbladform fra alle årene - samlet i en bok. Greit nok det. Her er alt samlet på ett sted, med dagens garn og pinnestørrelser. Det er mange fine ting her jeg godt kan tenke meg å strikke - som det alltid er med norske strikkebøker. Jeg tror jeg begynner med selbuvottene...

Fortsatt god søndag!

8 kommentarer:

  1. Denne boka har eg også kjøpt, og eg er einig med deg i alt du skriv om den! Eg har så vidt begynt på lappeteppet i blåfargar.

    SvarSlett
  2. Alltid spennende med nye strikkebøker, selv om det er gamelt nytt kan være innimellom. Kos deg med vottestrikking, høsten er en herlig tid til slike syssler.

    Klem Cille

    SvarSlett
  3. Så spennende med ny strikkebok. Fristende...

    SvarSlett
  4. Takk for tipset;-)
    Jeg har nok av slike oppskrifter på småting - det mangler bare overskudd og tid til å strikke dem..

    Boka er medlemsbok i Hobbyklubben denne mnd.

    Ellers har du jo produsert veldig mye fint - er nok lenge siden sist jeg var innom i bloggverdenen.

    Jeg ønsker deg en fin høst videre!

    Klem fra Spurven

    SvarSlett
  5. Flotte bøker du har kjøpt deg! Syns "my grandmothers knitting" så spennende ut, akkurat som deg likte jeg veldig godt genseren på fremsiden! Jeg syns ditt skjerf er minst like flott som det i boken... :O)

    Jeg også undres litt over at man kan ta velkjent og gamle mønstre og gi det ut som sine/egen bok. Det åpner jo mulighetene for flere.... ;O)

    SvarSlett
  6. Takk for omtalen! Da blir det nok denne på meg også, tenker jeg...

    SvarSlett
  7. Har ikke sett i boken, får gå bortom butikken hvor jeg pleier å handle. Lilly er alltid blid og forkommende og hjelper deg med alt. Flott at man samler gamle mønster så kan man få litt ideer. Har nettopp bestillt mønsterhefte fra sør varanger museum på samevoptter. Så et bilde av dem og syns de var flotte og fikk lyst til å strikke noen. Ha en flott aften

    SvarSlett
  8. Jeg glemte visst å avbestille denne, så jeg får gi den en sjanse. Lilly er ihvertfall utrolig søt og hyggelig, det teller vel det også...

    SvarSlett