lørdag 10. september 2011

The City That Never Sleeps...

Den observante leser har kanskje lagt merke til at det ble bråstille her på bloggen. Vi har vært på ferie - i New York. Jeg hadde aldri trodd jeg skulle komme dit. Byen som aldri sover og Annepålandet som sover nesten hele tiden er ikke nettopp den perfekte match, men alt gikk bra, og det var spennende.

Lower Manhatten, sett fra Brooklyn Bridge. Vi så ingen spor etter orkanen Irene, som hadde herjet noen dager før.

Vi var rundt omkring og fikk sett og gjort en hel masse. En snau uke ble litt i snaueste laget, så vi må nok dra tilbake en gang til og se alt vi ikke rakk i denne omgang.

Det er underlig - når familien glum drar på tur, skjer dramatiske ting. Man skulle nesten tro at vi er forfulgt av naturkatastrofer.

I fjor studerte Sønnen et semester i Roma, og mor og far skulle selvfølgelig dra og hilse på. Men den gang ble vi stoppet av askeskyer fra vulkanen Eyjafjallajökull på Island - som lagde krøll for flytrafikken i hele Europa. Ferien måtte utsettes, og det var såvidt vi rakk å besøke Sønnen før han dro hjem igjen.

I år skulle hele familien reise til New York - og vi gledet oss stort alle sammen. Alt var planlagt til minste detalj. Men først var det jordsjelv, som heldigvis ikke var så stort at det gjorde noe særlig skade, og så kom orkanen Irene. Vi skulle flydd samme søndagen som Irene traff New York. Men det gikk ingen fly, og alle flyplasser var stengt. Alt måtte bookes om, og det ble utrolig masse styr når fire mennesker skulle koordineres med jobber og skoler og avtaler, samtidig som alle andre reisende også skulle booke om flightene og hotellene sine - samtidig. Kort sagt - det ble en del stress. Men vi kom oss av sted til slutt, litt forsinket og med uplanlagte mellomlandinger og diverse tjohei. "Dette er et eventyr" ble mitt stille mantra på turen, og det ble det sannelig også. Og alle var enige om at det var en fin tur.

Times Square - visstnok USAs mest besøkte turistattraksjon. 
Greit nok på hverdager, men på lørdag og søndag ble det litt i meste laget.

Vi bodde mellom Times Square og Central Park - en ideelt utgangspunkt for travle turister. Orkanen - som heldigvis hadde blitt nedgradert til tropisk storm i siste liten - hadde vært snill mot New York, tross alt, og vi så ingen spor etter den, bortsett fra en drøss med nedblåste trær ved JFK Airport. Og utrolig nok - det var strålende vær og rundt 25 grader hele uka mens vi var der. Og godt var det, for jeg lurte litt på hvordan det ville vært på Times Square på en lørdag om alle som tråkket oppå hverandre der skulle hatt hver sin paraply...

Men spørsmålet er - for dette er jo tross alt en slags strikkeblogg - fikk Annepålandet kjøpt noe garn?

Purl Soho - fin garnbutikk bak diskret fasade.

Jeg hadde ikke med meg hverken garn, pinner eller heklenål - armene mine trengte rett og slett en ferie. Ikke hadde jeg planer om å kjøpe noe garn heller - jeg har garn, for å si det sånn. Jeg har ikke plass til mer. Men det er jo gøy å titte litt, så da vi likevel var i Soho, tok jeg turen innom Purl Soho, som ligger i 459 Broome Street, en tverrgate til Broadway. De har en fin blogg også, med inspirasjon og enkle oppskrifter. Butikken var ikke så stor, men med mye forskjellig fint garn - en stille og kjølig oase med søt og vennlig betjening, der man fikk gå i fred og ro og titte på garn og bla i bøker. Kvalitetsgarn er ikke spesielt billig i USA. Til slutt endte jeg opp med to - 2 - bunter garn. Ja, jeg kunne nesten ikke tro det selv - Annepålandet har virkelig blitt et oppkomme av selvbeherskelse i løpet av sommeren. Et hespe rødt sokkegarn fra Spud & Chloë som skal bli vanter, og et hespe dyprødt Tosh Merino fra Madelinetosh som antakelig skal bli en hals. Rødt i år, altså. Bilder kommer etter hvert som prosjektene skrider frem.

Ikke mye garn i bagasjen hjem, altså, men mange gode idéer - både Mulberry, Bloomingdales, Gant og Facionable bidro med inspirasjon til strikkeprosjekter. Så hvis jeg strikker som en gal i høst - etter hukommelsen - kan det tenkes det dukker opp både skjerf, halser og andre moteriktige accessoirer til vintergarderoben. Time will show. Ha en god helg!

10 kommentarer:

  1. Høres ut som dere hadde en fin tur, tross alt! Og veldig bra du fikk vært innom en garnbutikk også. Jeg har fulgt bloggen til Purl Soho en god stund og de har mange fine ideer. Blir spennende å se hva du lager fremover da :)

    SvarSlett
  2. Så koselig innlegg du har laget fra turen til New York!!! Drømmer også om en tur tilbake dit. Vi var nemlig på familietur til USA da jeg var 18 år. Men etter det så har det bare blitt med tanken..

    Lykke til med høstens prosjekter!!! Klem Ruth

    SvarSlett
  3. Det var nok meningen at dere skulle få det flotteste været! Mye styr er som regel verdt det, så også i dette tilfellet.
    Riktig god helg til deg!

    SvarSlett
  4. NY er drømmen, dessverre tror jeg ikke det blir de første årene. Men så koselig å lese om den fine turen deres, og at dere kom dere av gårde tross alt :) 2 bunter er bedre enn ingen bunter ;) hihi. Fine bilder også. Ha en flott helg :)

    SvarSlett
  5. Hei!! Så gøy med tur for hele familien!! NY er en opplevelse for oss norskinger!! Det er lett å glo oppover!? De har en smule høyere hus enn oss..... Imponert over garninnkjøpet!! Eller mangel på. Det er så fint å ha sånne ferier og glede seg til!! Ha en fin helg!! AnneK:-)

    SvarSlett
  6. Tak for en lille fin rejsebeskrivelse :-)) Spændende med alt det røde , så fat pindene , dine indlæg har været savnet !!

    Klem

    SvarSlett
  7. Så bra at det ble en fin tur, tross utfordringer! Vi var i NY for snart tre år siden, og det var stas. Pga kluss med billett (egen feil) så gikk reisebudsjettet til ny returbillett og ikke garn den gangen, hehe...

    SvarSlett
  8. Welcome tilbake! Må si jeg har savna deg, jeg! Så deilig med langtur og så bra at alt gikk bra, tross litt motarbeiding fra værgudene. Jeg er uuuutrolig dårlig til å finne garnbutikker når jeg er på ferie.....noe mannen er takknemlig for! ;)

    SvarSlett
  9. Hyggelig lesning :) OG så flink du var i den garnbutikken, det hadde ikke jeg greid. Ikke i NY...

    SvarSlett
  10. Så morro at du endelig kom deg til New York!!! Jeg var der første gang som 18 åring, og har vært der noen ganger siden, sist for 2 år siden.
    Vi fikk faktisk se ned på Ground zero, hvor vi gikk inn i et bygg ved siden av, med glassfasader ut mot plassen, og med bilder som viser oppbyggingen.
    Jeg fant ingen strikkebutikker da vi var der(11 dager,som var perfekt)men jeg lette vel ikke etter noen heller.
    Ellers var vi på Times Square hver dag, siden det var ungenes favorittsted. Og hvis dere heter familien GLUM, kaller vi oss alltid for Familien Bundy (etter tv-serien), for vi opplever alltid noe kluss på tur. Men det er vel slik det skal være!!!

    SvarSlett