onsdag 28. september 2011

Hundreårsprosjektet...

It was a grey and rainy day in September. Veldig grey, faktisk. Jeg sitter her med tekoppen og hutrer. I dag morges var det bare fire grader - men i morra har Meteorologisk Institutt meldt Indian Summer med full sol og 22 grader! Det gleder vi oss til.

Jeg har inntrykk av at det er litt bloggtørke både her og der, og ikke bare her hos meg. Her er som vanlig flust med halvferdige projekter. Tenkte dere skulle få se det nye lappeprosjektet mitt, som er nært i slekt med gryteklutene her.


Det er en grå dag, ja, med ekte innendørs, høstlig fotolys. Ser nesten litt trist ut. Men i virkeligheten er det klare knallfarger. På det nuværende tidspunkt er det litt uklart hva dette skal bli. Det blir kanskje litt sånn som i den "Det vil hun sikkert ha"-sangen til Prøysen, for dem som husker den. Jeg tenkte dette skulle bli et picnic-teppe - for glade måltider i det fri med sommer og sol. Men selv om jeg har holdt på iherdig i timevis iblant, måler teppet fortsatt bare snaue 20 x 20 cm. Og det er en million tråder å feste. Med dette tempoet blir det ikke noen picnic på hundre år, så kanskje det blir et lite bordteppe i stedet? Eller en pute som kan lyse opp i sofaen? Eller kanskje det rett og slett blir en gryteklut? Den som lever får se. Følg med om hundre år altså.

I mellomtiden får du ha en riktig fin uke!

17 kommentarer:

  1. Oj, det minner meg på mitt eget prosjekt av samme slaget... Hvor gjorde jeg av den sekken mon tro? (jupp, det er en sekk med egnet restegarn og lapper som venter på montering)

    Utorlig herlig gryteklut fra/hos Babben, fulgte linken hos deg. Vet du om det finnes noen oppskrift?

    SvarSlett
  2. Ja, grått er det i dag! Meeeen, det regner ikke! Fotolys ja, det var det da, jeg har ikke noe fancy shmansy blits og utstyr så jeg sliter med det samme, vi får legge godviljen til. Spennende prosjekt du har på gang, men jeg kjenner at det hadde ikke vært noe på gang. Når det gjelder bloggtørke....det er jo så utrolig travelt, og alle de påbegynte prosjektene og da er det ikke lett å få blogget i tillegg. sliter litt jeg også - prøver jeg vel egentlig å si!
    Ha en god dag med lappene dine!

    SvarSlett
  3. Ha ha , følg med om hundrede år...Gid det var så vel og mon ikke du er færdig før..:-)
    Blog tørke..tja , også lidt her , hvorfor er der bare noget strik der 'hænger een ud af halen? F.eks mangler jeg kun 2 mønster rapporter på et ærme til en jakke , kan jeg få taget mig sammen og strikket det færdig..NEJ

    God onsdag

    SvarSlett
  4. Hei ! Bloggtørke sa du ja, du er ikke alene om det.. Men forresten syns jeg du er flink til å blogge da:-)Fine bøker nedenfor også. Herlige farger på de små rutene dine. Tenker det blir noe lekkert :-) Spennende å se !
    Ha en fin kveld :-))

    SvarSlett
  5. Det er sånn her også. Masse prosjekter på gang, ingenting ferdig og bloggtørke de luxe :)
    Men disse gladfaregene fra deg gjorde seg godt. I morgen blir det utedag med sommertemperatur :D

    SvarSlett
  6. Visst går vi mot mörkare tider. Men hösten kan vara väldigt fin. Och ingen trädgård drar i en, man kan sticka i soffan utan dåligt samvete!

    SvarSlett
  7. Fine og fargerike lapper du lager. Ja det tar vel sin tid hvis du skal lage teppe av det. Allikevel alltid ok å ha noe enkelt som venter når man ikke orker det som man må konsentrere seg om. Ha en flott kveld.

    SvarSlett
  8. Hei!! Du må feste trådene etterhvert, og kanskje også hekle dem direkte sammen!! Det er morro og det sparer deg for arbeid etterpå!! Attic24 viser hvordan hvis du lurer!! AnneK:-)

    SvarSlett
  9. Herlige farger!En blir jo GLAD!Ha en flott kveld!S-hilsen

    SvarSlett
  10. Med så flotte farger kan det bli hva som helst!
    Jeg stoler ikke på at det blir 22 grader i morgen, men vi får leve i håpet! Ha en flott kveld!

    SvarSlett
  11. Jeg har akkurat fullført et oldemorteppe med 4 runder på hver lapp. Og jeg syns DET var litt for mange lapper å montere sammen!

    Så jeg blir veldig imponert hvis du klarer å lage noe større enn en liten gryteklut=) Stå på, jeg følger spent med, men kanskje ikke i 100 år...(dessverre)

    SvarSlett
  12. Quiltefia: Jeg fester trådene etter hvert, så klart :-)
    Og jeg vil ikke hekle dem sammen etter hvert - det passer ikke med planen min på dette prosjektet. Jeg skal hekle dem tett sammen med kjedemasker på baksiden.

    SvarSlett
  13. Jeg får angst av sånne små ruter jeg. Best å ikke se på dem selv om jeg syns at fargene var herlige.

    Vi har Indian Summer akkurat nå. I går var det full storm og i dag har det vært 22 grader og fønvind. Nå klokka snart midnatt er det fremdeles 16 grader pluss ute og jeg syns det er skummelt. Bare jeg nå kunne få inn katta så skal jeg legge meg med dyna over hodet.

    SvarSlett
  14. Ja det der er virkelig "hundreårsprosjekt" i alle fall kan det føles sånn. Jeg har holdt på med mitt i minst 10 år, men nå har jeg begynt å sette rutene sammen og har bestemt meg for å gjøre meg ferdig med det. Et deilig slumreteppe til sofaen på hytta skal det bli!
    Klem og ei fin helg til deg:)

    SvarSlett
  15. Pute med bestemorlapper er jo veldig fint da ;) Skulle gjerne hatt en sånn fargeklatt i sofaen.

    Håper du nyter sola i dag, jeg skal straks ut! :)

    SvarSlett
  16. Det jeg liker så godt med dine ting er at du ikke er redd for farger. Det er derfor en fornøyelse å se på bloggen din, for man blir jo så glad av farger. Jeg er jo bare helt "blå", så da blir det ikke store variasjonene. Lykke til hva du enn måtte sette lappene sammen til!

    SvarSlett
  17. Hei. Takk for hyggelig kommentar og råd ang. kamera. Bra at du sier ifra om skriften, den har jeg ordnet nå. Ha en flott kveld

    SvarSlett