søndag 1. august 2010

Mer storbyferie - garnbutikker...

Det har en tendens til å bli hetebølger akkurat når vi er på ferie, det skjer gang på gang. Det var strålende vær i Stockholm da vi var der i begynnelsen av juli, men veldig varmt. Det må være grunnen til at jeg helt glemte å ta bilder både da vi var i Gamla Stan og på Söder. Til gjengjeld fikk jeg kjøpt garn! Jeg hadde overhodet ikke tenkt å kjøpe garn - jeg har garn, for å si det sånn. Jeg hadde ikke sjekket en eneste butikk på forhånd, men snublet helt tilfeldigvis over tre godbiter på min turistvei gjennom byen. Men det er mange andre fine garnbutikker i Stockholm også, og planlegger du en handletur, kan du sjekke på forhånd her.

I Gamla Stan var det folksomt og varmt, og Mannen og jeg gikk ned Österlånggatan for å finne et sted å spise lunsj. Og vips, før jeg visste ordet av det, sto jeg inne i Sticka, en koselig, liten butikk med mye spesielt og spennende garn. Men de hadde også "vanlig" garn som Rowan, Debbie Bliss, Järbogarn og flere jeg ikke husker i farten. Jeg fikk jo kjøpt litt garn, heldigvis. Så ruslet vi videre nedover Österlånggatan for å finne et sted å spise, og tror du ikke - plutselig sto jeg inne hos Anntorps Väv, som lå rett nedi gata. På dette tidspunkt tok Mannen seg en kaffekopp på nærmeste fortauskafé. Anntorp hadde også mye fint garn - Visjögarn, Noro, Malabrigo og mye annet snadder, pluss mange fine oppskrifter. Damen i butikken var så koselig, og det var vanskelig å velge blant alle fristelsene. Heldigvis fikk jeg kjøpt litt garn her også. Og så spiste vi lunsj.

Dagen etter dro vi til Söder - Stockholms svar på Grünerløkka, mener noen, men det er vel heller omvendt tenker jeg. Söder er litt oppskrytt, etter min mening, men trivelig er det jo. Skal du dit, må du gå innom Tea Centre of Stockholm i Hornsgatan 46 og kjøpe Söderblanding, den med den spesielle boksen. Det er en nyttig og smakfull souvernir.

På Söder snublet jeg innom Litet Nystan i S:t Paulsgatan 20. Det er noen skritt bortenfor turistløypa, men ikke langt å gå. Her traff jeg Karin, som nylig har overtatt butikken. Hun var veldig hyggelig og hjelpsom. Her bugnet det virkelig av fine garn og modeller - det er umulig å huske alt sammen, og Karin hadde egen lenestol for ektemenn og andre garn-u-interesserte. Det var lurt, for her kunne man fort tilbringe litt tid i salig lykkerus over alle fristelsene. Her var det virkelig ikke lett å velge. Jeg fikk handlet litt garn her også, heldigvis. Så nå har jeg litt å pusle med i mørke høstkvelder. Heldigvis.



Jeg fikk jo strikket litt, såklart. Mannen kjørte og jeg strikket og Dattera satt i baksetet og oppførte seg eksemplarisk, slik barn skal når de er på biltur. Felisi vil kanskje kjenne igjen både glidelåspungen og strikketøymappen jeg kjøpte av henne (strikketøymappen forsvant litt i skyggens dyp på bildet, men den er der). De fikk være med på ferie, for praktiske ting er alltid kjekt å ha på tur. Røde sokker til 52 Pair Plunge-n. De vil bli blogget så snart jeg får tatt ferdig-bilder. To av mine allerkjæreste strikkepinner (Addi strømpepinner 2,5) forsvant under bilsetet på turen, og til tross for iherdige utgravninger er de som sunket i jorden. Siste utvei blir nå å demontere hele bilen. For strikkepinnene mine får du aldri, bil!
Bortsett fra det, var alle enige om at det var en finfin tur!

Jeg fikk foresten spørsmål om hvordan jeg ligger an med sokkestrikkingen. Jo, nå har jeg strikket 14 par, dvs at jeg er over kvart-veis (nytt ord...). Nå er det Jernverk-sokkene som gjelder, de fikk fri i ferien fordi det ble for mange nøster og diagrammer å holde orden på på biltur og i Norwegians åletrange flyseter. Hvis noen planlegger å strikke disse flotte sokkene, kan jeg berolige med at de ikke er vanskelige, men de krever litt oppmerksomhet og god tid.

Ha en fortsatt fin søndag!

1 kommentar:

  1. Du kan jo ikke la være å kjøpe garn når du har vært innom DE butikkene da! Det hadde ikke jeg klart selv om jeg hadde satt inn stålviljen engang, og den er laget av stål altså. Det er jo så kos å ha med utenlandsk garn hjem fra tur :-) Jeg har hoppet over alle garnutsalg på min tur, men det var mest fordi jeg ikke trenger flere kilo av norsk ull enn de jeg har :-)

    SvarSlett