tirsdag 12. mai 2015

Strikking i rødt, hvitt og blått...


Skal du stå ute og selge pølser på 17. mai, kan du ratt trenge noe varmt på hendene - for eksempel torgvanter i rødt, hvitt og blått. Disse strikket jeg på en kveld eller to. Den korte vrangborden går fint innunder bunadskjorta, og man har fingrene fri til å håndtere pølseklypa - evt flagg, is, kaffekopp, barnehender, mobiltelefon, stylter, ballonger eller hva man nå holder i på 17. mai.

Oppskrift: Askeladden fra Vottelaugets e-bok "Flere votter fra eventyrskogen"
Modifikasjoner: Knep inn på vrangborden. Stoppet å strikke rett etter knoken, strikket en latvisk flette, felte av. Enkelt og greit.
Garn: Peer Gynt, rester i rødt, hvitt og blått. Til sammen ca 45 gram.
Pinner: 3 mm. Jeg strikket stramt for å få vanter som sitter tett på hånden.

Flere pulsvanter finner du inne på Vottelaugets blogg. Ha en fin ettermiddag!


Foto: Pinneguri
Kofta jeg har på meg heter Stølsvatn - jeg har skrevet mer om den her og her. Den er ikke så vanlig - jeg så ingen andre som hadde maken på Koftefesten, for eksempel.

7 kommentarer:

  1. Superfine altså! Da er det bare å finne garn som matcher bunaden ;) I mitt tilfelle blir det rustrødt, grønt og en dash hvitt (= rød trønderbunad).

    SvarSlett
  2. Å for en strålandes ide!
    Takk for tipset. Del det gjerne på min link up i morra

    SvarSlett
  3. Ja blir det ikke bedre vær enn i dag så kan en trenge slike. Fin tveband du har laget!

    SvarSlett
  4. Feiende, flotte 17.mai vanter! Hurra! :-)

    SvarSlett
  5. Perfekt for dem som spiller i korps, også!
    Kjenner jeg håper på en vantefri 17. mai og ikke sørvestkuling og regn som jeg er oppvokst med. Da hadde vi definitivt 17. mai-votter -og luer.

    SvarSlett
  6. Så kaldt som det er om dagen, hadde det nok vært bruk for slike. Riktig fine og praktiske!
    Flotte de stripete også!

    God 17. mai fra Ingunn

    SvarSlett