torsdag 14. mai 2015

Fotografens trøst med mer...

Ja, nå blir det mye mas om vanter her, men dette blir det siste, jeg lover. I hvert fall på en stund.
Vi i Vottelauget har jo strikket votter på harde livet i hele vinter, men hva skal man ta seg til i et Vottelaug når det går mot vår??

Strikke vanter, såklart. Det er et kaldt land vi bor i. Da Tinka og jeg var ute i morgensolen i dag - uten vanter - fikk jeg neglesprett.


Her er siste vantepar ut. og det er nok disse jeg liker best. Ikke bare fordi de matcher genseren perfekt, men fordi vrangbord - både oppe og nede - kan brettes opp eller ned etter behov og temperatur. Jeg har hatt mange sånne vanter/votter - de er utmerket å bruke på tur med bikkja, og når man har kamera med. Pluss alt det andre man kan trenge fingre til - selv om det er kaldt.

Oppskrift: Askeladden
Garn: Sterk fra DSA. Varmt, mykt og slitesterkt. Perfekt garnvalg til disse vantene, vil jeg si.
Pinner: 3 mm
Genser: Fra Gudrun Sjöden. Det finnes ikke bedre stripegensere enn de fra GS, de holder seg like fine og varer i hundre år.


Ha en fin Kristi himmelfartsdag!

8 kommentarer:

  1. Så fine vanter med Anne's "bumerke," en liten fargeklatt her og en der. Jeg har strikket vantene dine, med vrangbord oppe og nede. De liker jeg.
    Så var det en rød dag igjen, en dag med strålende sol. Jeg vet ikke om det er mulig å sitte ute, for vinden fra nord er litt for sterk. Vi får se. Ha en fin dag.

    SvarSlett
  2. Vantene ser kjekke ut til vår og høst, og det var virkelig det lille ekstra med fargene på tomlene.

    SvarSlett
  3. Moro med striper og så får vi håpe du ikke trenger dem alt for mye i mai...

    SvarSlett
  4. De vantene ser ut til å sitte perfekt! Og kult med røde og gule striper i tillegg til alt det svart-hvite:)

    SvarSlett
  5. Nydelige vanter! Har strikket etter oppskriften din i striper :-) Lurte bare på om du har noen triks for å få trådfestingen og trådtrekkingen pen, når man bretter ned vantene. Siden de skal brukes både med og uten nedbrett, fikk jeg det ikke så pent til. Og med striper ble det så mange ender å feste.

    SvarSlett
  6. Kule vanter - og jeg er jo stor fan av lekne farger som spretter frem :-) Stilig med det røde og det gule!!

    SvarSlett
  7. Oh ja det var fint kristi himmelfart dagen... vi hadde en tur hele familien til innsjø så koselig.
    Super vakre vantene har du strikkt... herlig med stripper og så lovely med fargene.
    Ønsker god forberetelse 17. mai. Klem fra Viola

    SvarSlett
  8. Så enkle, men likevel veldig stilige!!

    SvarSlett