onsdag 22. april 2015

Hurdal...

For et par år siden, rett før Den Store Koftebølgen skylte over landet, strikket jeg en Hurdalsgenser til Dattera. Hun ville ha en skigenser. På den tiden strikket alle Mariusgensere, men det ville hun ikke ha.


Dette var før Koftegruppa på Facebook var i sving, så vi fant oppskriften under "Gratis oppskrifter" hos Sandnesgarn. Valget sto mellom Haukeli og Hurdal - og da ble det altså Hurdal. Vi hadde aldri sett noen av dem før, men de siste par årene har jo Haukeli svingt seg opp og blitt skikkelig populær i strikkeland, og Sandnes har gitt ut oppskriften på nytt. Hurdal, derimot, har levd en nokså anonym tilværelse. Jeg har sett på FB-gruppa at det er flere som strikket den for ca 50 år siden, altså på 1960-tallet.


Jeg vet ikke helt hvorfor, men jeg likte dette mønstret utrolig godt. Kanskje fordi jeg er glad i geometriske mønstre. Det er velkomponert, det har noe harmonisk over seg. Det var morsomt å strikke - bare-én-omgang-til, ingen lange trådspenn, bare to farger om gangen.  Jeg bestemte meg raskt for at jeg ville ha en Hurdal selv også - helst en kofte. Det har bare ikke blitt tid enda.


Men så - så fant jeg denne genseren i en bruktbutikk. Snakk om flaks! Den er nok gammel og god, men lite brukt, ikke slitt og god som ny. Og den passer akkurat. Litt kort og brei, med høy hals - perfekt til sorte jeans. Så nå har jeg min egen Hurdal, jeg også.


Men aller helst vil jeg ha en kofte. Så så snart døgnet får 28 timer, skal jeg strikke meg en.
Men først skal jeg på Koftefest i Trondheim.
Ha en fin dag!

20 kommentarer:

  1. -Så utrolig sjarmerende gensere, elsker slike "retro" mønstere! Spørs om ikke dette må komme ganske høyt oppe på ønsker-å-strikke-lista mi og ;)

    SvarSlett
  2. Nydelig genser i nyyydelige farger. Fikk jammen lyst til å strikke en slik i de fargene du fant her. Enig med deg i at dette er et flott mønster.
    Velkommen til Trondheim, Anne - jeg skal jobbe ekstravakt på Husfliden og vi har bestilt inn ekstra mye garn, så jeg håper du tar med deg en hale av strikkeglade venner og kommer og handler til oss :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Anita! Ja, det blir nok en tur på Husfliden, vettu :-)
      Jeg har skrevet en kommentar inne på bloggen din også.

      Slett
    2. Jeg jobber ikke på Husfliden, Anne, men jeg sitter i styret der. Så jeg har bare meldt meg som frivillig butikkjomfru på lørdagen siden vi tror og håper det blir litt travelt da :-) Jeg har ikke meldt meg på den koftefesten. Skal innom Sverresborg og se på den utstillingen på fredag bare. Men jeg krysser fingre for at dere alle får NYDELIG vær slik at Trondheim og alle koftedamene kan få vist seg fra sin aller beste side :-)

      Slett
  3. Så flott genser. Og helt enig - mønsteret er utrolig stilig!! Gøy at du fant en til deg selv ferdigstrikket også!!! Kos deg på koftefest!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, mønsteret er flott og jeg kunne hatt lyst til å strikke en i massevis av glad-farger også. Det har jeg aldri sett, men jeg tror det kunne blitt morsomt.
      SUKK, så mange kofter, så lite tid......

      Slett
  4. Så fina kofter du har gjort! Og hvilka färger, jeg tycker.

    SvarSlett
  5. Så kjempeflott den ble! jeg synes dere hadde valgt helt nydelige farger på dattera di sin genser!
    -men så er jo jeg glad i farger da.
    Og du har jo virkelig gjort et kupp som fant deg en helt ferdigstrikket en:)
    Godt de gamle gode mønstrene kommer til heder og verdighet igjen, ikke bare Marius som er fint, men det finnes jo så mange andre flotte mønstre når man bare tar seg tid til å lete i gamle oppskrifter.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det finnes i grunnen alt for mange fine gamle mønstre - det er jo helt umulig å velge... :-)

      Slett
  6. Kjempefine gensere!
    Ett spørsmål: når du strikker genser med rundfelling og har fått ermene inn på bolen, hvor begynner du omgangen for at "skjøten" i mønsteret skal bli så lite synlig som mulig?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg "skjøter" bak på den ene skulderen, der ermet og bolen møter hverandre.
      Hadde det vært raglan, hadde det altså blitt i fellingen bak på den ene skulderen.
      Syns det er bedre å ha det litt på siden, i stedet for midt bak. Men det blir jo smak og behag, så klart - "reglene" lager du selv!

      Slett
    2. Tusen takk for svar:)
      Jeg har prøvd både "din" metode og midt på skulderen, men blir ikke helt enig med meg selv om hva som blir finest. Det er sjelden folk viser fram skjøten på arbeidene sine her på nettet...
      Uansett metode blir som regel sluttresultatet bra, og man legger mindre merke til skjøten når genseren er på!

      Slett
  7. Ja, Hurdal er kjempefin! Jeg er jo så heldig at jeg har en jeg også, som bestemor strikket for lenge siden.
    Skigenseren til datteren din med rundfelling er også helt super. Og hun er jo så flott også :)

    SvarSlett
  8. Så gøy å komme over en sånn en og i brukbar variant :) jeg kan ikke si at jeg har sett dette mønsteret før, men sier meg enig i at det er viktig at mønsteret er "godt" å strikke :)

    Håper du skriver masse om koftefesten, for jeg har så lyst å dra dit, men har ikke muligheten.. God tur og kos deg masse! :D

    SvarSlett
  9. Veldig fin Hurdalgenser . Morsomt iom at jeg bor ikke s[ langt fra Hurdal
    Skal ogs[ til Tronheim og koftefest, kanskje vi sees >D

    SvarSlett
  10. Flott datter i nydelig genser! Synes jeg husker dette mønsteret fra "gamle" dager. Spesielt fargene i genseren din vekker minner. Genseren til datteren ble veldig fin med rundfelling, behagelig halskant og avdempa farger.

    God tur til Trondheim! Håper det blir varmere i været. I dag er det i alle fall kofte-vær i Kristiansund.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  11. Flott mønster, og litt kjekt å ha en variant ikke alle andre har. Så heldig du var som fant en pent brukt genser! Likte den høye halsen, det gjør den til et deilig koseplagg. :)

    SvarSlett
  12. Fantastiske farger din datter valgte på sin genser :) Og så heldig du var som fant en i bruktbutikken :)

    SvarSlett
  13. Mønstret er trolig laget av Solveig Stielow Ringen. Hun var kjent for sin strikking. Jeg arbeidet i butikk på den tiden og solgte garn til mange slike gensere. (Peer Gynt-garn.)

    SvarSlett