lørdag 6. desember 2014

Snart er det jul...

I går falt snøen hvit over by og land - eller i hvert fall her hvor jeg bor. 
I gata vår er det lys på trærne og stjerner i vinduene, og Tinka og jeg gikk forbi et hus der det luktet røkelse helt ut i veien. Kalenderlyset vårt er i rute, og på radioen spiller de julesanger så øyet blir stort og vått. Snart er det jul. Og det blir ikke ordentlig jul uten Skomakergata. 



Jeg pleier å skryte av at jeg aldri er forkjøla. I hele fjor var jeg faktisk ikke forkjøla i det hele tatt. Men man skal ikke være for eplekjekk - det kan fort gå troll i ord.

Og det gjorde det. Nå sitter jeg her, feberhet, med nesa i en klut og vondt i brystet og har nylig satt ny verdensrekord i hosting. Når jeg hoster, skulper det blod ut av bihulene - det er liksom ikke måte på denne gangen, jeg har aldri sett på maken. Og verst av alt - jeg orker nesten ikke strikke! Men nå har jeg fått akupunktur og antibiotika og lover at jeg aldri skal være eplekjekk mer. Om et par dager er jeg nok god som ny igjen, det er i hvert fall planen :-)

Det er slitsomt å strikke når hjernen er skudd av - så da passer det fint å strikke en hals, for eksempel. Med 1 rett -1 vrang, rundt og rundt, i farger som matcher årstiden og humøret.  Det er noen økninger hist og pist, men det syns ikke om det blir litt feil. Ypperlig forkjøla-strikketøy.


Oppskrift: Ambitus Neckwarmer.
Garn: Rauma Mitu - 50% ull / 50% alpakka, deilig og mykt! Snaue tre nøster.
Pinner: 3,5 mm.

I følge Ravelry er dette sånn ca den sjette Ambitus-halsen jeg har strikket. Ikke så rart, det finnes ikke bedre halsoppskrift - ingen over, ingen ved siden. Den er varm og passe tett rundt halsen, varmer godt nedover brystet, ligger fint over skuldrene og bulker ikke under jakka. Mitu passet veldig fint til denne halsen, men ellers er det denne her som er min klare favoritt - jeg bruker den hele tiden. Det er rart hvordan enkelte plagg blir vinnere i vintergarderoben. Kanskje jeg skriver et blogginnlegg om det en vakker dag...

Ha en riktig fin førjulshelg!

8 kommentarer:

  1. Stakkars deg da, for noe dritt! Neimen ikke mye å gjøre med, annet enn å ha det noenlunde komfortabelt og la det gå sin gang. Trasig tidspunkt å få noe sånt herk. Eller, det passer jo aldri uansett...Er godt at du har ork til å strikke. Enig med deg, den halsen er toppers! Har blitt strikket som innimellomstrikk her. Ikke bare er den god, den er kjempefin også. Det er alle sin mening. Husker godt den første jeg strikket etter engelsk oppskrift. Var skikkelig inspirert av deg, og jamen fikk jeg det til. :-)) Har du snø altså. Her er nedbøren blank og ferdigmåket og fortsatt flere røde grader. Jeg er rett og slett takknemlig for det. Men, kommer vinteren så kommer den.
    Ønsker deg god bedring og håper du snart er på beina igjen. (Det ønsker nok Tinka også.)
    Hilsen Liv V.

    SvarSlett
  2. God bedring, Anne ��
    Og den halsen, den har jeg fortsatt ikke strikket. Men hver gang du viser frem en ny eller snakker om dine, får jeg lyst å strikke i hvert fall én.

    SvarSlett
  3. Takk for fine bilder med deilig julestemning. Vi har i morges - det kallers Nicolaus - og barna
    pusse/vasker støvel i går kveld - og i morges var masse hyggelige overraskelse og søtsakker i støvler - stor glede...
    Fin varme halsen har du strikkt. Ha en fin fin adventshelg og hyggelig Nicolaus :-)))
    Klem fra Viola

    SvarSlett
  4. Flott hals som ser verkeleg god ut! Eg må ha meg ein kikk på mønsteret, tenkjer eg ;)
    Siri

    SvarSlett
  5. Ønsker dig rigtig god bedring :)
    Måske jeg skal ha strikket mig en hals. Glemte min yndlings af Hanne Falkenberg i en arbejdsbil forrige vinter. Håber den der fandt den har en varm hals.

    SvarSlett
  6. God bedring!
    Eg får også alltid så lyst til å strikka denne halsen kvar gong du viser ein ny, så i dag tok eg rett og slett og la opp til ein, eg. Virkar som det perfekte tv-prosjektet.

    SvarSlett
  7. Først og fremst: Masse god bedring! Det er så utrolig kjipt når man blir skikkelig forkjølet. Jeg kommer meg heldigvis stort sett unna *eplekjekk* ;) Og for å være positiv: du slipper sannsynligvis å være syk når det er jul på ordentlig :)

    Og denne halsen har jeg hatt lyst til å strikke lenge! Kanskje nå er tiden, skal nemlig ut å reise og dette virker som fin fly(plass)-strikking :)

    SvarSlett
  8. Kjempefin hals,likte at det var brede striper på den :-) Godt nytt år :-)

    SvarSlett