mandag 11. november 2013

Den grønne votten...


Jeg liker grønt! Flaks da, at jeg vant et nøste vakkert mørkegrønn alpakka på Projos siste strikkekafé. Ukjent garn for meg, Projos eget merke, 100 grams nøste, veldig tynt - nesten 400 meter. Det er vel meningen man skal strikke sjal av så tynn alpakka, kanskje, men jeg hadde ikke lyst til å strikke sjal.
Så hva gjør man da med et enslig nøste?


Jo, man graver frem et annet enslig nøste fra arkivene, grønn Iris fra Rauma, som jeg kjøpte en gang for lenge siden for å strikke prøvelapp. Men til hva?? Det har jeg glemt forlengst, så nå ble det samløp med to tråder grønt fra hvert sitt prestegjeld, og vips - så hadde jeg et par nye favorittvotter.

Nå måtte jeg riktignok kjøpe et nøste til av den grønne Irisen for å få nok til tomler, men jeg har da mindre garn igjen enn da jeg startet. Restegarn, altså, det tar aldri slutt. Jeg har forresten en plan for den grønne resten - snart. Men da må jeg kjøpe til litt mer garn... Neverending story osv.


Iris er et vidunderlig deilig, mykt og bustete garn, med 74% alpakka, 22% ull og 4% nylon. Sammen ble de to trådene til en nydelig grønnfarge, som grantrær i den lyse årstid. Fint! Ordentlig lubne og gode votter, disse kan fort havne høyt opp på Annepålandets ti-på-topp-liste. Litt broderi på, kanskje?

Oppskrift: Min egen gode gamle.
Pinner: 3,5 mm
Garn: Projo Alpakka 3/11 og Iris fra Rauma

Når jeg strikker grønne votter, må jeg tenke på Alf Prøysens fortelling om nettopp Den grønne votten og alle dens eventyr. Og da blir jeg så nostalgisk at det nesten gjør litt vondt. Du kan høre begynnelsen på historien her.

Ha en riktig fin dag!

- - -

Mer om det grønne garnet  her  og  her.

13 kommentarer:

  1. Det var herlige votter:)
    Så vidunderlig grønn farge og de så bare så myke og varme ut! Et virkelig lykketreff at du ikke hadde strikket den prøvelappen spør du meg, dette var the perfect match:)
    Historien om den grønne votten husker jeg godt og får frem minner også her.

    SvarSlett
  2. Skikkelig lubne og flotte votter, varmer sikkert godt :)

    SvarSlett
  3. Så fine og spesielle! Nesten som et 'bustete grantre' på hånden! :) Skjønner godt disse kan havne på topp-ti lista!

    SvarSlett
  4. Ett nøste her og ett nøste der. Det utfordrer kreativiteten, og her landa du fjellstøtt. Kjempefine!
    Kjenner meg så igjen i denne restegarns-problematikken. Det er en evig runddans....
    Men når julegavene og julemarkedstrikkinga er ferdig, har jeg tenkt å ta grep.

    Ha en fortsatt fin mandag!

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  5. Supre votter og super farge! Grønt er skjønt :)
    Får litt godklump i halsen av å høre Alf Prøysen, har visst blitt lettrørt på mine "voksne" dager..
    Ha en fin uke!

    SvarSlett
  6. Det er rett og slett en innertier! Noe så herlig, både kvalitet og farge. Du fortsetter å inspirere.:))
    Ha en kreativ uke.

    SvarSlett
  7. De vottene ser helt fantastisk gode ut. Og fargen er skikkelig flott!!!

    SvarSlett
  8. For en herlig grønnfarge! Flotte votter som blir god å ha nå utover vinteren! Alf Prøysen bringer frem nostalgi og godfølelse! :)

    SvarSlett
  9. Åhh, fantastisk grønnfarge! Skjønner godt om disse blir en ny favoritt.

    SvarSlett
  10. Friske, fine votter. Du skulle nesten brodert en hvit A på dine du, så hadde det vært som i fortellingen...

    SvarSlett
  11. Kanllfine votter, da vet jeg hva restegarnet av Iris skal gå til;)

    SvarSlett