mandag 7. juni 2010

Sokker, simpelthen...

Bak huset, på skyggesiden, står en hekk med brudespirea langs husveggen. Hver vinter velter brøytebilen tonnevis med snø over den stakkars hekken - og hver vår står den opp igjen fra de døde og overrasker med kaskader av hvite, vakre, velduftende blomster. Det er et under hver gang. Enda underligere blir det når alpeklematisen, som står gjemt og glemt i bakgrunnen, kommer snikende frem gjennom hekken med sine beskjedne, men vakre blå blomster i aftensolen. Og duften... ! Duften av brudespirea kan gjøre deg lykkelig langt inn i det innerste.

I grøfta nedenfor står løvetannen og niblomstrer illgult og mismatchende - men det får ikke hjelpe, for slik er livet, det er ikke alltid det matcher helt... Men når sola skinner som den har gjort det denne helgen, ser vi stort på det meste.

Her strikkes det sokker, såklart, jeg har ikke tid til å luke løvetann. Jeg ligger foran skjema. Merk dere - FORAN SKJEMA. Det er ikke ofte det skjer meg. Jeg ligger alltid etter skjema, med alt, men altså - foreløpig ligger jeg godt an med sokkestrikkingen. Jeg startet meget forsiktig med et par glattstrikkede sokker. Neste steg på sokkelesten er ribbestrikkede sokker av enkleste sort - et par til Sønnen og et par til meg. Jeg liker sånne sokker best. Jeg har strikket alle slags sokker - men ribbestrikkede sokker sitter alltid best på foten. Jeg er veldig nøye sånn - en sokk må sitte som smurt på foten, og der skal den sitte hele dagen uten å gli ned. Ellers blir den dessverre ikke brukt av meg. Og her er sokkepar #2 og 3:
 
Sokker til en ung mann - i Pt5 Sport fra restekurven, strikket med 64 masker på pinner nr 3. Vekt ca 110 gram. Til tross for alle stripene, har jeg fortsatt rester igjen - det tar jo aldri slutt. Men Pt5 Sport er et veldig bra sokkegarn. Sokkene blir ikke for tykke og ikke for tynne. Merkelig at det ikke er mer kjent og brukt.
Sokker til mor. Dette er nok ikke mine ben - og selv om jeg gjerne skulle hatt slike unge, slanke og glatte ben, må jeg nok innse at den tiden er forbi. Men det er mine sokker, i det minste - i Sisu fra restekurven. Jeg tenkte jeg skulle få brukt opp grå og sorte rester, men jeg strikket og jeg strikket og det er fortsatt nok til flere par sokker. Restegarn er visst en neverending story. Strikket med 64 masker på pinner nr. 2,5. Det gikk med 85 gram garn.

Ønsker dere alle en finfin uke - håper solen vil fortsette å skinne på oss alle og at vi får lite bruk for ullsokker!

13 kommentarer:

  1. Restegarn er noe herk, tror det formerer seg hvis man rører ved det ;( Supre og morsomme sokker du har laget! Hva skal man vel med pene ben når man har så fine sokker...

    SvarSlett
  2. Flotte sokker! Jeg må bare spørre- gjør du noe spes for å unngå "Stripehakk"? (Dvs hakk der du skifter tråd?)

    SvarSlett
  3. De grå var skikkelig stilige, da! Kjempefine.

    Ha en fortsatt fin dag.

    SvarSlett
  4. heisann
    Så flotte sokker. Og jeg er enig med deg i at Pt-5 er et bra valg til sokker. De kan tilogmed vaskes i maskinen på 40 grader!!
    Jeg har èn sokk liggende, og begynte på maken dens, men så slo jeg opp til 2 sjal (joda!) og da var det gjort. Nå er det de 2 sjalene jeg strikker på istedet. Og ikke er jeg med i verken sokke-along eller sjal-along, som jeg ser flere er med på. Men jeg er jo med på Julegavealongen vår, og må innrømme at der er jeg -kremt- elendig til å følge opp.....uff!

    Å strikke av restegarn ender som regel med at man sitter igjen med mer garn enn da man startet! Merkelige greier.

    SvarSlett
  5. Knallfine sokker!!! Og de ser så deilige ut. Må nok lære meg kunsten jeg også etter hvert.

    Nydelig blogg, forresten, og du skriver utrolig godt. Det er en fryd å lese.

    SvarSlett
  6. Jeg syns jo alle sokkene er fine, men s;nnesokkene var nå flottest da - syns jeg, men det er vel fordi de er i fjorskjellige farger. Jeg har sansen for sånt. :)

    Ang bilder. Du har så rett og jeg har ofte tenkt på det. Men i de gode gamle dager var man så redd for at barna skulle vokse opp og bli "innbilske" at man nærmest tok selvtlliten fra dem. Men det var vel gjort i beste mening det også - som all annen sånn galskap. Men Sylvia sin pc eksploderte - nesten - så det er nok sant alikevel. ;)

    Ha en fin dag.

    SvarSlett
  7. Som du strikker da! Merkelig at du rakk innom Botanisk, du gikk ikke og strikket der, slik som i gamledager vel?

    Jeg ser for meg dette senarioet: meg liggende under en busk med kamera, linser, filtre, stativ og alt i vill uorden og du kommer ruslende med strikkinga og nøstet i en kopp i beltet, hehe. Så hadde vi da endelig møttes da ;)

    SvarSlett
  8. Restegarnforbannelsen slår ofte til; jeg ender ed MER enn jeg hadde fra starten...

    Brudespirea tåler mangt; vi lærte å sykle ved å slippe oss fra toppen av bakken og trille med sykkelen helt til naboens spirea, og falle mykt (?) i den. Han var ikke så glad i oss den sommeren...

    SvarSlett
  9. Jeg sparer på restegarn, jeg, tror jeg... virker sånn i hvert fall...

    SvarSlett
  10. Du er jo skikkelig godt i gang, knallfine sokker du har laget! Nei ullsokker vil jeg ikke bruke i sommer, men det ser ut til at det trengs - i går het sommer, i dag kaldt og ullsokkevær...

    SvarSlett
  11. Gratulerer! Foran skjema, ikke dårlig!

    SvarSlett
  12. Se der ja, du får det til!
    En racer til å strikke er du!
    Herlig med blomster og sol og varme!

    SvarSlett
  13. De gråe sokkene dine er nydelige! Forran skjema med sokkene, det er bra det.
    Nå har jeg så saktelige begynnt å strikke igjen, herlig.

    Ha en fortsatt fin uke!

    Pernilla

    SvarSlett