fredag 5. september 2014

Vil du se min sorte Siri...?


Det er så oppløftende når det dukker opp unge talenter, fulle av kreativitet og overraskelser. Jeg blir i godt humør av sånt, jeg! Svenske Linnéa Öhman - alias Viffla - er en av dem. Det er ikke så mye hun har publisert enda, men det hun har lagd, er til gjengjeld veldig fint. Jakka - eller koftan, som svenskene sier - Siri, for eksempel. Allerede første gang jeg så den, skjønte jeg jo at jeg måtte strikke denne.(Siden kom den forresten i en ny og enda finere utgave, og da var det ingen vei utenom).


Og slik ble det. Det tok riktignok litt tid, som det alltid gjør med Annepålandet. Men her i vår en gang dukket det opp en KAL på Facebook som jeg ikke kunne motstå, og dermed ble det Siri på meg i - tilmegåvære - rekordfart. Jakka har vært ferdig lenge, og har ligget på Ravelry en god stund.


Egentlig hadde jeg tenkt å strikke jakka i samme farge som originalen, for eksempel i naturgrå Norsk Pelsull fra Hifa - det er så nydelig sølvgrått, det garnet, blankt og fint.

Men etter å ha sett Vempysslars grafittsorte variant - med helt perfekte knapper! - ble det sort på meg også. Eller nærmere bestemt min yndlingsfarge - koksgrå. I et av mine yndlingsgarn gjennom alle tider - Peer Gynt fra Sandnes. Garnet er tykt og stødig og akkurat passe ullete, og fargen er uimotståelig vakker. Og - det er ikke måte på skryt her i dag - det er godt å strikke med, det holder fasongen, det er mykt og kløfritt (men all ull er jo kløfri på meg, så her kan jeg ikke garantere noe). Og det varer i hundre år - uten å nuppe. Når det i tillegg er billig, ja da er det jo ikke rart det har blitt en yndlings! (Og nå burde Sandnesgarn kjenne sin besøkelsestid og sponse meg med gratis Peer Gynt resten av livet, spør du meg). Det gikk med 11 nøster - ca 550 gram.


Jeg strikket faktisk en prøvelapp her, såvidt jeg husker. Etter fadesen med koftan Clara, som jeg måtte rekke opp fordi den ble for trang, har jeg blitt litt flinkere til å strikke prøvelapp til store plagg. Hele stasen er strikket på pinner 3,5, vrangborder og alt. Og jeg mener å huske at jeg fulgte oppskriften til punkt og prikke, bortsett fra vrangbordene, som jeg strikket litt bredere - fordi jeg syns det er fint. Jakka er strikket ovenfra og ned, og skulle jeg strikket den en gang til - og det skal vi slett ikke se bort fra at jeg gjør, om døgnet får 28 timer - så ville jeg strikket litt lenger før jeg delte av til ermer. Som så mange andre jakker nutildags er den litt snuppe-trang - mens jeg liker litt armslag. Bortsett fra det er jeg fornøyd.


Jeg er sååå fornøyd - med mønsteret, garnet, fargen, knappene og alt! Den kunne kanskje vært litt romsligere (evt. kunne jeg med fordel vært litt tynnere...), men det er pirk. Smale jakker er fint under ytterjakka. Nå kan høsten bare komme!


Ha en fin dag!


26 kommentarer:

  1. Wow, den røk rett inn på listen, veldig flott !

    SvarSlett
  2. Den jakka har ALT, jeg falt helt for den. Anvendelig farge og et nyyydelig mønster. Modellen kledde den kjempefint, den sitter som et skudd.Jeg mener den er helt passelig, så slutt å "skyt på pianisten."Hehe.
    Ja, helt enig. Nå MÅ Sandnes få ut fingern. Bedre reklame kan vel ingen få av en forbruker med stor erfaring. Jeg regner og med at det vil merkes på salget. (Akkurat det var på alvor.) Jeg skal i alle fall kjøpe Peer Gynt neste gang.:))
    Ha en flott helg Anne.

    SvarSlett
  3. Hvor er den bare fin ��
    Må vist forbi Raverly ��

    SvarSlett
  4. Rett og slett rålekker jakke!!! Den skal på listen!!

    SvarSlett
  5. Den är jättefin med den koksgrå färgen och de rätstickade mönsterpatrtierna!

    SvarSlett
  6. Å ja! Hun har nydelige bilder på bloggen, jeg har særlig sans for kantbåndene hun bruker inni jakker, og bildene.

    Flott jakke! Nydelig struktur i bærestykket.

    SvarSlett
  7. For ei flott jakke! Jeg skjønner ikke hva du mener med behov for mer rom - den sitter helt perfekt på, spør du meg :)

    SvarSlett
  8. Heisann
    Kjempeflott jakke du har strikket. Og ja, jeg har sett de til Viffla også.
    Jeg er livredd for alt det jeg strikker skal bli for trangt, spessielt over bysten, siden jeg er godt utrustet der, som det så fint heter. Og så er jeg mye smalere ellers... Eller VAR smalere. Nå har vist alt bukket seg på feil steder, sukk. Mulig det er alderen...skylder på den, jeg, så jeg fremdeles kan drikke vin og spise sjokolade og kaker.
    Ang garnet, høres det jo helt perfekt ut. Det er slik jeg skryter av Finull også, bare at det nupper litt på meg ( men alt nupper på meg)
    Du er kanskje igang med enda en Siri?
    Ønsker deg en riktig god helg.

    SvarSlett
  9. Super flot jakke! Så kort kan det siges :-).
    God weekend.

    SvarSlett
  10. Lekker, Lekker og rålekker!
    Peer Gynt er KNALLBRA og hver gang Sandnes Ullvare
    har salg blir det kjøpt noen KILOPAKKER :) Love it!

    KOS deg og ha ei flott helg ;)
    Klem Vibbedille ,)

    SvarSlett
  11. Kjempefin jakke! Fikk selvsagt lyst til å strikke den også.. Skal vi slenge inn en fellessøknad om flere timer i døgnet?? Hehe..
    Ha en fin helg!

    SvarSlett
  12. Jeg heier også. Kjempefin jakke! Du kler den godt, og jeg synes slett ikke den er for trang.

    god helg fra Ingunn

    SvarSlett
  13. Hei igjen Anne
    Må bare gi en liten kommentar til innlegget ditt hos meg.
    Den Oleanajakka er IKKE særlig innsvinget, kremt. Du vet, vi som stiller ut, jukser litt, og jeg har brukt nåler der bak, jeg...... Dessuten er den i Alpakka og litt tykkere enn de i Merino og silke. Men du skal ikke ha den i beige, du er mye finere i den som er brun og lyseblå. ( sjekk den ut på Oleanas sider) ingen legger ligsom merke til den, men PÅ, så er den så fin til den rette personen. Bare prøv, så skal du se.......

    SvarSlett
  14. Nydelig, kjempe fin på deg og vakkert mønster :)

    SvarSlett
  15. Nydelig jakke på deg! Syns fargen passa så godt med det mønsteret, ble lagret som favoritt hos meg på ravelry med en gang;)

    SvarSlett
  16. Fantastisk - gratulerer deg. Ha en fin helg.
    Hilsen fra Viola

    SvarSlett
  17. Flott jakke - den har jeg også lyst på!

    SvarSlett
  18. Jakka er kjempefin! Likte den veldig godt, fikk også lyst til å strikke den. Men den lista med ting man har lyst til å strikke er jo veldig lang - og stort sett blir det med sokker og votter for min del. Men en kan jo drømme......

    SvarSlett
  19. Kjempefin jakke! Ble fristet til å lage noe til meg selv igjen. Tar bare så mye lenger tid enn plaggene til barna :P
    Ønsker deg en riktig god helg!

    Mvh
    Ingrid

    SvarSlett
  20. Nydelig jakke! Og den sitter perfekt på deg. Kjekt å lese både beskrivelsen av garnet du har brukt og hva du ville gjort annerledes neste gang.

    SvarSlett
  21. Lekker jakke, også så fint som den sitter! Synes dere ser helt perfekte ut begge to jeg :)

    SvarSlett
  22. Kjempefin jakke!! Veldig enig med deg; flott mønster og farge! :-)

    SvarSlett