onsdag 10. april 2013

En hals til Dior-mössan...

Tidligere i vinter strikket jeg meg en patentstrikket lue - inspirert av Dior tidlig på 60-tallet.
Den har jeg brukt mye - tykk og god og varm, men likevel luftig, og perfekt for oss som lett får luesveis - også kalt flatt hår - så snart man trer en lue på hodet.


I oppskriften var det også en hals - men den var bare et sånt halsrør, brettet dobbelt. Jeg ville ha en hals som fortsatte litt nedover, så det ikke kommer det minste snev av kalde vintervinder inn langs jakkekragen.

Som sagt, så gjort. Jeg fortsatte med pinner 9 og samme garnmix som i lua - 4 tråder sammen. Da selve røret var ferdig, strikket jeg en flapp foran - - -


- - - og en litt kortere flapp bak, akkurat sånn som det er på barnehalser - - - 


Jeg lagde selve halsen med splitt, så den kan brettes ned - - -


- - - og eventuelt lukkes igjen, ikke med knapp, men med en nål eller brosje. En så tykk og varm hals kan ratt gi heteslag og kvelningsfornemmelser, tenkte jeg, derfor splitten. Og på ekstra kalde dager lukker man den bare igjen - - -


- - - og stenger den med nålen.


"Sølvkrøll" fra Snella og Petronella. Den finnes som vanlig knapp også. Syns den er så fin! (Men litt vanskelig å ta bilde av pga det blanke sølvet).


Ordentlig tjukk og deilig og varm hals. Heldigvis er sesongen for sånne monsterplagg over for i år (får vi håpe!), men som alle vet - det kommer alltids en ny vinter...

Oppskrift: En gammel oppskrift fa 1961 som jeg fikk av Kråkspark
Pinner: Nr 9
Garn:: 4-dobbelt tråd - mest ull, men også litt alpakka, mohair og silke (nærmere beskrevet her, for spesielt interesserte garn-nerder).

Ha en riktig fin onsdag!

15 kommentarer:

  1. Så fine plagg og detaljer. Supert tips om den splitten, den skal garantert bli brukt. Kjempelurt! Brosjen var nydelig. Jeg har to brosjer som er arvegods.Nå kan de komme i bruk.
    Ha en fin fin dag!

    SvarSlett
  2. Nydelig og en sikker vinner på de ufyselige dagene, men jeg håper inderlig at det blir lenge til du får tatt den i bruk!

    SvarSlett
  3. Den ser ordentlig varm og god ut, og lekker er den også! Får håpe det er en stund til du får bruk for den da ;)

    SvarSlett
  4. Så fin! Og den ser veldig god ut! Lekkert med den knappen!

    SvarSlett
  5. Lekker! Og for en nydelig knapp!

    SvarSlett
  6. Et skikkelig luksus-sett! Veldig lure løsninger på den halsen :)

    SvarSlett
  7. Halsplitt er både lekkert og praktisk. Håper du slipper å bruke halsen din før til høsten.

    SvarSlett
  8. Knallfint!! Ser jo så mykt og varmt ut at man nesten håper at det blir en kald sommer. OR NOT!!! He he!!

    SvarSlett
  9. Så utrolig stilig med splitten :-)
    Det var en kjempegod ide!

    SvarSlett
  10. Jag hoppas att det blir en riktigt kall och blåsig vinter nästa år så du får användning av den fina halskragen och mössan därtill!! Dior blir modet för nästa år, det är jag helt säker på!

    SvarSlett
  11. Så flott og personlig hals du har strikket! Men jeg håper også at det ikke blir behov for slike før til vinteren igjen:)

    SvarSlett
  12. Flott sett du har strikka- fine og lure detaljer! Takk for tips! :-)

    SvarSlett
  13. Så lur du er, Anne. En enkel men stødig(og varm) hals. Og flott med knappen fra Snella og petronella....selger jo dem i butikken :)
    Det er faktisk behov for en slik hals i dag, det SNØR! Og det har det gjort i hel dag. Jeg fyrer også i ovnen.

    SvarSlett
  14. Du skal bare komme nordover til Tromsø, og pakke med deg det nydelige settet du har strikket. Kan hende du får god brukt for det her! Iallfall på kveldene, når du skal ut for å jakte på Nordlyset. Vi har 1,5 meter sne, men tiltross for det har det vært "vårlig" idag. Det tiner/smelter. Men med klarvær og litt vind er det kjølig på når sola går ned!
    Fantastisk fin hals og lue! Garnet og knappen er nydelig!

    Ha en fin kveld!

    Hilsen Ingrid

    SvarSlett