torsdag 8. desember 2011

Juletradisjoner...


Ja, da ble det hvitt i år også. Om det holder til jul, vet ingen, men i natt skal det komme 40 cm snø, i følge naboen. For min del holder det i massevis. Det minner meg om da Sønnen var liten, i 10-årsalderen, kanskje. Jeg prøvde etter beste evne å lære barna å ta del i husholdningen, noe som også inkluderte snømåking.

Fra min egen barndom husker jeg den elleville gleden da snøen kom - da kunne vi jo gå på ski og ake og alt som var gøy. Da jeg fikk barn selv, forsøkte jeg å overføre denne gleden til dem. Men akk, da den første snøen kom, kommenterte tiåringen kontant:
- Da jeg var liten, likte jeg snø. Men nå, nå tenker jeg snømåking, og da demper begeistringen seg.

Snakk om å ta fra barna barndommens magi, akk ja.

Alle familier har sine juletradisjoner, store og små. Hos oss spiller vi denne sangen, år etter år:


Julesanger skal kanskje være glade og jolly, men denne er trist. Jeg skrev litt om det her.

Husk give-awayen min! Og ha en fin fredag!

7 kommentarer:

  1. Koselig med juletradisjoner ! Og deilig med litt snø; håper den ligger til jul da :) Det lages julegaver hos meg også, og jeg er med i julegavealongen, men noen av de som titter innom hos meg, er slekt og venner som jeg ordner julegaver til. Og da kan jeg ikke skrive så mye om det akkurat. Får ta et innlegg om alle produserte julegaver på slutten av året :-))
    Ha ei superfin helg :-))

    SvarSlett
  2. Litt snø må det være. Jeg liker ikke barfrost, er så redd for at vannrør skal fryse. Nå har vi et tyyynt snødekke og minus 20...
    Ha en fin helg :)

    SvarSlett
  3. Veldig koselig med tradisjoner.
    Her er det flatbrødbaking i dag og koking av sylte. Det må vi ha til jul;))
    Ute er det nysnø og 2 minusgrader.
    Veldig vakkert, men jeg ser at det må måkes!!!
    Ha en flott fredag;)
    Adventshilsen fra Ann-M.

    SvarSlett
  4. Barnearbeid!!! )))))ler(((((((

    Her har vi hatt flom, snestorm, regn og orkan og det bare den siste uken. Jeg bygget en fin snedame, men dagen etter var det bare lua igjen. I dag sner det - så kanskje jeg rekker å byggge en ny.

    Den sangen er en av mine favoritter også. Nydelig.

    SvarSlett
  5. Juletradisjoner er så hyggelig. Jeg har bakt pepperkaker med eldste sønnen i huset (han elsker pepperkaker) i mange år. Nå har han startet sitt eget hjem og mor var litt spent om tradisjonen skulle fortsette eller startes på eget kjøkken. Men joda, han kommer hjem til mamma og skal bake .. ble litt rørt må jeg si. Her i huset stresses det ikke mye med "julevask", mye hyggeligere å sitte i sofaen med et glass rødvin og strikkepinner. Vaske kan man gjøre når man plutselig får ånden over seg, og det hender faktisk, tro det eller ei. Ha en hyggelig førjulstid og ikke minst en hyggelig jul og takk for en nydelig, morsom og inspirerende blogg. Er innom nesten hver dag, men har ikke kommentert så mye. Kanskje det skal være et nyttårsforsett ! Anne

    SvarSlett
  6. Snø er bra - her har det kommet mye i natt - og vi er elleville :) Ja... jeg jobber i barnehage ;)

    PS. jeg har en liten advents gibort på bloggen min som du kanskje vil være med på ;)

    SvarSlett
  7. Å nå ble jeg misunnelig. Jeg vil også ha snø - men her bare blåser det noe så forferdelig. Det eneste som detter fra himmelen her er regn, takstein og ei pipe, litt skummelt altså! Kos dere med tradisjonene!

    SvarSlett