søndag 4. desember 2011

Adventskalender...

Her hos oss ståker vi ikke så fælt til jul, helsa tillater ikke det. Men pakkekalender har vi - hvert eneste år! Pakkene henger på en snor over spisebordet - alltid pakket inn i ymse papir fra reklamebrosjyrene som detter ned i postkassa vår nå før jul - til tross for at vi har reservert oss mot postkassereklame. Nå får glanset papir og julekataloger seg en ekstra heisatur før det havner i returpapirinnsamlingen. Og så er det bare å finne seg en pakke med riktig navn og nummer og klippe den ned.


Sønnen flyttet nylig hjemmefra, og ønsket seg grytekluter som matchet leiligheten. Og første desember dukket de opp i pakkekalenderen. Ja, for man får pakkekalender selv om man er stor, nemlig. Gryteklutene skulle være lilla - men lilla bomullsgarn er jo omtrent umulig å oppdrive. Søtsuppelilla, som jeg ikke ville ha, og lys lilla var alt jeg fant, så da ble det sånn:


Hvis noen vet hvor jeg kan finne fint adventslilla og mørk lilla bomullsgarn, så gi meg et hint! Nå blir det nok ikke flere grytekluter her på bloggen på en stund. For nå strikker jeg hundegenser. Ikke til Tinka, hun har kjøpeparkas - med pelskrave, men til en vakker, brun labrador jeg ble kjent med. Kanskje får jeg tatt et bilde, eller kanskje ikke.

Ha en finfin uke, alle sammen! Ta det med ro i desember-rushet!

16 kommentarer:

  1. Flotte grytekluter! Heldige sønnen;)
    Kos deg i adventstiden, klem herfra

    SvarSlett
  2. Heldige, de store som får adventskalender! Her glemte de etterhvert å åpne, så vi avviklet for et par år siden. Men yngstemann har fått en Flaxkalender og er fornøyd med det. Koselig med en sånn tradisjon. Hos oss har vi adventsstunden med gløgg/ kaker sang og høytlesning, selv om de to som ennå bor hjemme er 16 og 20... Så sitter de med sine brumlebasser og synger "så tenner vi det første lys..." Sjarmerende! I dag har yngstemann overtatt gitaren, og det er jo bra.
    Kos deg i adventstiden!

    SvarSlett
  3. Bomulsport fra Gjesdal har tre ulike lillafarger, fra en ganske lys, en midt i mellom og en mørk.....har brukt de i bordskånerne i headingen på bloggen min. Kan ikke garantere for at fargen er helt 100% virkelighetsnær, men sånn er det jo bare i vinterlyset....og når man ikke er profesjonell fotograf.
    Heldige sønnen!

    SvarSlett
  4. Koselig med adventstradisjoner - men godt at det ikke tar helt av heller. Man skal jo tross alt kose seg litt også :-) Likte godt kalenderen din i taket.
    Og gryteklutene dine er jo bare til å bli i godt humør av! Kjempefine!

    SvarSlett
  5. Enda flere flotte grytekluter fra deg -så heldig sønnen er!!
    Så koselig med pakkekalender for hele familien. Vi har sluttet med sånt etter at ungene flyttet ut -nå får de unge føre tradisjonen videre i sine familier.

    SvarSlett
  6. Kjempe fine grytekluter! Jeg mener jeg har brukt lilla paris (drops) tidligere.. Kanskje jeg tar helt feil..

    SvarSlett
  7. Takk for tips om garn!
    Pinneguri - så flotte!!

    SvarSlett
  8. De er skikkelig flotte alle gryteklutene dine. Kunst faktisk og burde du ikke samle dem i en bok? Om ikke annet så til deg selv. Blog2print gjør sånt. Tenk så gøy å sitte å bla i om nye 35 år. Bare et forslag altså.
    S¨gøy å lese om motene oppigjennom. Ja, er det ikke rart? Det som forundrer meg et at vi så lett lar oss manipulere. Vi misliker det vi likte før helt til vi blir lurt til å like det igjen. Helt snodig.
    Jeg er så glad for at du blogger - du skriver så utrolig bra og morsomt og jeg får alltid litt å tenke på etter å ha vært her inne. Ha en super uke.

    SvarSlett
  9. Så koselig med en slik flott julekalender. Likte virkelig fargene på gryteklutene dine.
    Kos deg i denne førjulstiden.
    Klem Tone

    SvarSlett
  10. Sparkjøp har fint lilla garn fra Gjesdal. Tror de har nettbutikk også :)

    SvarSlett
  11. Hei!! De er fine de gryteklutene dine!! Spennede kalender også!! Det er rart med de evige tradisjonene....Ha en fin dag!! AnneK:-)

    SvarSlett
  12. Kjempefine grytte kluter igjen! Jeg fant 3 slags Lila bomull fra Gjestal hos Nille.

    SvarSlett
  13. Flotte grytekluter til sønnen. Og morsom adventskalender dere har. Her har vi kalender til alle i familien, endatil hunden. Dvs det har hun ikke fått før da, men minstemann mente vi bare måtte kjøpe kalenderen med hundesjokolade da vi var på handletur... Så nå er hun minst like ivrig med å få sjokoladebiten sin som vi andre er når vi pakker opp vår gave hver kveld. Lurer på reaksjonen når julen er over...

    SvarSlett
  14. Hobbyvenn: Hunden vår fikk kalender av naboen. Nå står hun og uler foran den hver ettermiddag. Og jeg er også VELDIG spent på reaksjonen når julen er over...

    SvarSlett
  15. Hei Anne-på-landet. Bogerud har også Gjestal sport i "riktig" lilla. Fine grytekluter ble det.Hilsen Anne-ikke-på-landet.

    SvarSlett