torsdag 29. oktober 2009

Enda mere garn...

Da jeg begynte å lese om strikking på nettet for et par år siden, fant jeg ut at det var MYE jeg ikke kunne og visste. For eksempel har man på engelsk et system for inndeling av garn etter vekt/tykkelse som jeg aldri hadde sett før. Det er utrolig smart - for så kan man jo velge garn etter tykkelse og ikke etter merke, og det er lurt når man utveksler oppskrifter på tvers av landegrenser.

Denne inndelingen har jeg fra CYCA - Craft Yarn Council of America, men jeg har sett at engelske produsenter bruker samme system. Det er et standard vektsystem som grupperer garn i syv kategorier. Inndelingen er som følger:

0 - LACE
Det tynneste garnet, som heklegarn og tynt garn til blonde-/kunststrikk. Kalles ofte Fingering.

1 - SUPER FINE
Kalles Lace, Fingering, Sock, Baby.
Gjennomsnittlig strikkefasthet 27-32 masker pr 10 cm.
Anbefalte strikkepinner ca 2 - 3,5.

2 - FINE
Kalles Sport, Baby.
Her i Norge har det tradisjonelt vært mest vanlig å strikke sportsgensere og skigensere i et litt tykkere garn enn dette, så her er det lett å surre litt. Det vi kaller sportsgarn her til lands, tror jeg havner i neste vektkategori.
Gjennomsnittlig strikkefasthet 23-26 masker pr 10 cm.
Anbefalte strikkepinner ca 3 - 4.


3 - LIGHT
Kalles DK, Light Worsted.
Har inntrykk av at dette er en veldig vanlig garntykkelse her hos oss - Peer Gynt, Heilo, Smart, Falk, Lerke m m fl. kommer vel innenfor denne kategorien.
Gjennomsnittlig strikkefasthet 21-24 masker pr 10 cm.
Anbefalte strikkepinner ca 3,5 - 4,5.

4 - MEDIUM
Kalles Worsted, Aran, Afghan.
Veldig mange populære nett-oppskrifter ligger innenfor denne kategorien, men det er ikke så veldig stort utvalg i norske garn i denne tykkelsen. Forbedringspotensiale!
Gjennomsnittlig strikkefasthet 16-20 masker pr 10 cm.
Anbefalte strikkepinner ca 4,5 - 5,5.

5 - BULKY
Kalles Chunky, Craft, Rug.
Gjennomsnittlig strikkefasthet 12-15 masker pr 10 cm.
Anbefalte strikkepinner ca 5,5 - 8.

6 - SUPER BULKY
Kalles Bulky, Roving.
Her fant jeg ikke noen strikkefastheter etc - men alt av tykkere garn havner vel i denne kategorien.

Det kan også være greit å vite at en inch = 2,54 cm, og en yard = 0,9144 meter.
100 yards med garn er altså 91,44 meter (100 x 0,9144), mens 100 meter er 109,4 yards (100 / 0,9144). Hvis du lurer på om du har regnet riktig vei, er dette en grei tommelfingerregel: Det blir alltid flere yards enn meter, ettersom yarden er kortere enn meteren!

Kom gjerne med utfyllende kommentarer - jeg har brukt CYCA som kilde og fylt ut med egne betraktninger, men jeg er jo ingen ekspert - bare en glad garn-amatør :-) !

9 kommentarer:

  1. Nå lærte jeg noe nytt. :-))

    SvarSlett
  2. Tusen takk:)
    Dette var nyttig lesing og mye nytt å lære.
    Jeg har jo ofte lurt på de betegnelsene av garn som dukker opp i forskjellige oppskrifter rundt omkring på nettett. Nå kan jeg bare slå opp på denne siden hvis jeg skulle være i tvil:)))

    SvarSlett
  3. Veldig enig med deg at det er lite å finne i kategorien Medium av norske garn. Men så nylig at Garnstudio har et garn som heter Alaska, som passer inn der. Her ikke prøvd det ennå, men det kjentes godt ut i butikken. Kanskje noen andre har tips om garn i denne tykkelsen? Det er veldig mange fine oppskrifter der ute, nemlig... Jeg har en gang strikket med en tråd tynn alpakka og en trå lammullgarn for å oppnå denne strikkefastheten.

    Ha en fin dag!

    SvarSlett
  4. Nyttig og kjekk oversikt. Det kan fort gå litt i surr når amerikanske og britiske benevnelser til dels brukes om forskjellige garntykkelser også... Jeg syns det er praktisk å forholde meg til løpelengde på garnet, samt strikkefasthet og pinnestørrelse for å få en idé om hvilket garn jeg kan bruke.

    Ellers må jeg bare tipse om at Kirkcaldy 3-tråds og Skotsk høylandsull fra Malsen og Mor er i Aran/Medium-kategorien og passer veldig godt til pinne 4,5 - 5.

    SvarSlett
  5. Nytt for meg som stort sett holder meg innenlands med mine strikkerier, så jeg har lite å tilføye gitt.

    God helg.

    SvarSlett
  6. Oppklarende! Takk! Jeg måtte le av meg selv for et par år siden slet jeg med engelsk sokkeoppskrift og visste ikke hva purl var, da kommer man ikke langt.

    SvarSlett
  7. Dette var supernyttig!! Tusen takk! Nå skal jeg se på prosjektene mine og så bli med på Beas Novemberutmaning ;-)

    SvarSlett
  8. Nei strikking skal ikke være lett, det lærte jeg etter å ha meldt meg inn på Ravelry :-) Der møtte jeg slike ting som dette, og jeg som før trodde at garn var garn og at damen i butikken visste allt. Nå vet jeg mye mer enn damen i butikken :-) Ha en fin garnhelg!

    SvarSlett
  9. Vacker färg på garnet, vad är det för garn?

    SvarSlett