torsdag 19. mars 2015

Mine aller, aller fineste...



Dette, mine damer og herrer (mest damer, antar jeg), 
er mine Aller Fineste Votter.


De er strikket av arvegarn - mitt aller fineste garn. Jeg skrev om det her.


Garnet var nydelig å strikke med. Jeg ble helt forelsket i fargene. 
Mønsteret fant jeg på underveis, det var morsomt å strikke. Det er minner i hver maske.


Beste vottene ever. Tykke, varme og myke - og med god passform.

Oppskrift: Min egen oppskrift Askeladden, fra Flere votter fra Eventyrskogen - ispedd litt maskemønster. Dermed ble vottene dobbelt så tykke, og dobbelt så varme.
Pinner: 3 mm. Det ble tett og stramt - akkurat sånn jeg ville ha det.
Garn: Årgangsgarn fra forrige årtusen, den gang ull var ull - Heilo, Peer Gynt, Triplex, Rauma 3-tråders og diverse andre herligheter - 14 garn i alt og tusen tråder å feste. Mine aller, aller fineste.


Ha en riktig fin dag!

36 kommentarer:

  1. Det blir vel feil å håpe at vinteren varer lenge. Kjempefine er de og det kommer flere vintre.

    SvarSlett
  2. Det var vottene sine det! Hva skal man med polvotter når man har ullvotter med flere lag. I fargene ligger minnene, og mønsteret var virkelig smart. Ligger ikke for meg ser jeg...Jeg jukset en gang med et par votter med mye mønster. Var så lei da jeg skulle starte på tomlene at jeg strikket de ensfarget. Det var ikke lurt...
    Herlige votter som jeg håper du har kunnet lagt på vent. Ha fine dager. Liv V.

    SvarSlett
  3. Å ja! Aller, aller fineste. Og med så mye hitorier og mennesker som setter spor også innstrikket i, så er de enda finere.

    SvarSlett
  4. De ble nydelige! Og så fint å tenke på at alt garnet er arvegarn :D

    SvarSlett
  5. Slitan:) Herlige votter. Skikkelige bli-glad-votter!

    SvarSlett
  6. De var kjempeflotte, helskjønne farger! Ha en herlig torsdag!

    SvarSlett
  7. Superfine votter, du har virkelig fått brukt arvegarnet på den beste måten!

    SvarSlett
  8. Nydelige votter! Skikkelige fargeklatter :)

    SvarSlett
  9. Skikkelig fine votter! Bruker alt for mye grått og sort, så det er så deilig å se plagg i sånne gla' farger :)

    SvarSlett
  10. De var virkelig fine, og med nyydelige farger!

    SvarSlett
  11. Herlig med favorittvotter, dine er skikkelig fine! Koselig med minner strikka inn i plagg.

    SvarSlett
  12. Nydelige votter, og så enkelt, men effektfullt mønster. Det kunne jeg tenke meg å teste på noe en gang..

    SvarSlett
  13. De beste vottene med masse minner. Del dem gjerne på min link up i bloggen idag.

    SvarSlett
  14. Så fine votter! Forstår at de er favorittvottene😄

    SvarSlett
  15. Deilige votter. De så gode og varme ut og i fine farger.

    SvarSlett
  16. Så flott at du bruker arvegarnet i fine votter! Et eksempel til etterfølgelse spør du meg.
    Tror nok dessverre det blir liggende ubrukt i de fleste tilfeller. Får nesten håpe på noen kjølige dager utover våren.


    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
  17. Fantastisk fine. Elsker fargene og mønsteret :-) mulig jeg hermer litt ved en senere anledning. Akkurat nå er det litt mye på pinnene :-)

    SvarSlett
  18. Stilige votter. Riktig en farvebombe.
    Klem

    SvarSlett
  19. Fantastisk flotte vottar med mykje historie. Og så smart bruk av arvegarn.

    SvarSlett
  20. Smukke vanter med en helt vidunderlig historie bag. Tak for din deling med os, jeg har nydt at læse din beretning om garnet og se det fine resultat.

    SvarSlett
  21. Jaaaa... jeg liker :-))) Fantastisk - herlige farger og varme. Super har du strikkt.
    Ha en riktig god helg Anne.

    SvarSlett
  22. Så lekre votter!!! Ikke rart du liker dem så godt - og gøy med det gamle garnet. Det var tider det gitt :-)

    SvarSlett
  23. Så flotte og fargerike! Koselig med votter som betyr noe!

    SvarSlett
  24. Jättefina vantar och så härligt med alla minnen i de ärva garnerna.
    Hälsningar Fröken Slöjd

    SvarSlett
  25. Lekre, fargerike votter. Tenker de varmer både sjel og hender. Ha ei flott strikkegla helg.

    SvarSlett
  26. Kjekke votter og glade farger. Restegarn er kjekt det. Dette ble rett og slett gladvotter. Flott mønster :)

    SvarSlett
  27. De ble kjempefine! Jeg skjønner godt at dette er de aller, aller fineste!

    SvarSlett
  28. Så flotte votter. Imponert over hvordan du setter sammen farger og mønstre. Nok en gang :)
    Lurer på en ting; kutter du tråden for hver stripe med farger? Eller drar du den med deg? Det må da bli utrolig mange tråder...

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er bare én stripe med hver farge (3 omg.) - så ja, jeg kuttet tråden for hver stripe. På større strikketøy i tynnere garn, f eks gensere i Finull, hender det jeg tvinner tråden inn på baksiden underveis mens jeg strikker. Men det ville blitt for klumpete her. Så da ble det trådfest, da. Tar det sånn litt underveis, det funker best for meg :-)
      (Jeg er muligens den eneste strikkeren i verden som ikke har noe imot trådfesting...)

      Slett
  29. Ser jo nå at du sier det var tusen tråder å feste ;) Må bare lese nøye nok.

    SvarSlett
  30. Fantastiske votter med en nydelig historie..

    SvarSlett
  31. Kjempefine! :) Sier meg enig med Rema 1000, det enkel er ofte det beste :)

    SvarSlett
  32. Så fine! Koselig å kunne bruke arvegarn som bærer på en kjær historie.

    SvarSlett