torsdag 5. mars 2015

Et knippe luer...

I vinter har jeg strikket mange luer. De fleste har jeg gitt bort. Her er et lite knippe:


Fra venstre mot høyre:


Lyseblå ribbelue, str. Barn. Denne er helt standard - oppskriften fant jeg i Familien 2-2015. Jeg strikket den i Drops Merino Extra Fine, på pinner 3,5 mm. 55 gram veier lua. Mykt og deilig garn til barneluer, men ikke verdens aller beste kvalitet.


"Mönstrad mössa" heter denne lua - det er en gratisoppskrift fra svenske Ullcentrum. Stusselig navn på et morsomt mønster. Jeg har alltid likt sånt firkantmønster, og da jeg snublet over oppskriften på Ravelry, måtte jeg prøve det med en gang. Brukte tynnere garn enn i oppskriften, så dette ble også str. Barn, enda det ikke var meningen.


Men det var en morsom oppskrift å strikke, så kanskje jeg strikker en til meg selv senere en gang, hvis jeg husker det. Jeg felte litt annerledes enn i oppskriften, for jeg liker ikke sånn snurp i toppen.


Garnet er vel egentlig et sokkegarn - Nordlys fra Viking (75% ull, 25% nylon) som jeg har fått forærandes fra Liv V. Tusen takk, Liv! Orange og rosa, turkis og litt av hvert - sprelske farger, som passet veldig fint til denne lua. Det gikk med 40 gram garn, strikket på pinner 3 mm.


En liten dært på toppen passet fint her, syns jeg.


Blå ribbelue. Denne er også strikket i Drops Merino Extra Fine, på pinner 3,5. Fargen er egentlig mørkeblå - med litt lilla i begge ender. Sånn kan det gå når man strikker opp restegarn, det er fort gjort å gå tom. Og det er jo bra. Oppskriften er min egen.

Den oppskriften lagde jeg en gang jeg skulle reise med t-banen - og det gjorde jeg denne gangen også. Det tar litt mer enn én tur på t-banen å få lua ferdig, men uansett er det et fint reisestrikketøy.  Det gikk med ca 75 gram garn, eller 1 1/2 nøste.


Niesen min hadde også strikket seg en sånn lue, og hun brukte den sånn, uten oppbrett. Det var veldig fint på en fin ung dame.


Og til sist: Millas drømmelue. Strikket i Bris fra Gjestal, på pinner 4. Bris var ganske poppis for noen år siden, men nå er det utgått. Det er 50/50 ull og soya. Snurrig kombinasjon, jeg har ikke vært borti den andre steder. Her gikk det med 70 gram garn. Det skulle egentlig være noen knapper og pynt på vrangborden, men det hoppet jeg glatt over. Jeg felte litt annerledes enn i oppskriften, for - som jeg har nevnt før - så liker jeg ikke at luer snurper i toppen. Det ble litt snurp her også, men bare en brøkdel av originalen.


Milla var nok litt heldigere med garnvalget sitt enn meg, siden den heter "drømmelue". Strukturmønsteret er fint og dekorativt, men det ble liksom litt borte i brisen. Jaja, myk og god ble den i hvert fall.

Og det var alt for i dag. Håper du får en fin dag!

8 kommentarer:

  1. Her var det luer for enhver smak. Favoritten min er drømmelua. Jeg synes det er synd at Bris ble borte. Husker det som et mykt og deilig garn. Men bevares, det er mer enn nok å velge mellom.
    Gleder meg til jeg kan strikke igjen.......

    Ha en strålende torsdag! Grått her, men dagen kan bli fin likevel.

    Klem

    SvarSlett
  2. God å se at det ikke bare er jeg som er i luemodus. :-)
    Nordlysgarnet gir så fine farger.

    SvarSlett
  3. Hei. Det var ikke lite du hadde å vise frem idag, ene lua finere enn den andre. Kjekt å se hva du fikk til av Nordlysgarnet. Jeg syntes det var pyton å strikke av. Knotet med noen sokker husker jeg. Fantasien min rekker aldri til mer enn det som står i oppskriften...DIN lue har jeg strikket to av, veldig grei til begge kjønn. Det blir en del luer gjennom året, da kan jeg gi vekk i vilden sky. :-)
    Fra det ene til det andre, den kisten er helt etter min smak. Og, nå må jeg huske å strikke en dært på toppen av den neste lua. Ha det fint i sola, her er drittvær. Kommer seg vel en gang. Hehe.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, er enig med deg i at Nordlysgarnet ikke var verdens beste å strikke av. Men fargene var vidunderlig glorete, og tråden var stort sett ganske jevnt tykk - i motsetning til Drops sitt tilsvarende garn (som jeg ikke husker hva heter), som er tynt som sytråd her og der. Og lua ble veldig lett og luftig - så NOE positivt var det jo!
      Her skinner sola, og huset er invadert av håndverkere. Ha en fortsatt fin dag!

      Slett
  4. Her var det mange fine luer. Den mønstrede med knute på toppen var utrolig kul og akkurat passe glorete. Dette mønsteret lagrer jeg meg på minnet.

    SvarSlett
  5. Tous tes bonnets sont superbes : bravo

    SvarSlett
  6. Det har blitt noen luer her også. Helst til barnebarnet da. Den mønstrede møssan din ble superfin.
    Klem

    SvarSlett
  7. Flotte luer! Og du har da fine bilder av dem!

    Mine bilder av pungene er tatt ute på terrassen en overskyet dag. Pungene lå på hvit kartong, og bildene er tatt rett ovenfra. Jeg synes de er for mørke/grå, men har prøvd å justere så det ble mest mulig riktig farge på stoffene.

    SvarSlett