fredag 1. april 2016

Svært, grønt...

Det er stille her på bloggen for tiden. Følg meg gjerne på Instagram, der er jeg mer oppdatert. ASALMANAKK heter jeg der.

For to og et halvt år siden strikket jeg et skjerf til Dattera - et digert, glattstrikket skjerf i fnugglett alpakka. Det var utrooolig langtekkelig å strikke, men resultatet ble bra. Dattera har brukt skjerfet sitt mye - hun har det i hvert fall på seg nesten hver gang hun kommer hjemom. 


Skjerfet er kjempestort - 60 cm bredt og nesten to meter langt - og kan brukes som både skjerf, sjal og nesten som et lite pledd når du er på farten. Veldig godt og varmt er det også. Jeg ville også ha et sånt skjerf! 


Det tok sin tid, men nå har jeg også et kjempeskjerf i fnugglett Faerytale. Jeg har strikket skjerf til Dattera i alle gråtonene av Faerytale, og jeg har en hel drøss med grå skjerf fra før selv også, så det måtte bli en annen farge denne gangen. Grønt, såklart! Jeg trengte et stort, grønt skjerf. Fargevalg er vanskelig, men etter å ha prøvd alle fargene av Faerytale opp mot ansiktet i et mørkt butikklokale, ble det denne mørkegrønne fargen. Dattera stilte velvillig som modell i bytte mot at jeg kjørte henne til Flytoget en gang hun var på farten ut i verden. Bildet er fra koselige Garcon på Lillestrøm stasjon, et fint sted å spise frokost før man reiser. Litt rødt i begge ender setter farge på tilværelsen.


Garn: Faerytale fra Du Store Alpakka, det gikk med fire nøster mørkegrønn #761 og ett nøste rødt #711. Veldig holdbart og fint garn - en favoritt! 
Oppskrift: Samme som sist (se link øverst i innlegget) - legg opp 94 masker og strikk glattstrikk frem og tilbake så lenge garnet holder. Advarsel: Langdrygt strikketøy, anbefales kun til tålmodige sjeler eller folk som er veldig trøtte i hodet og vil ha et helt hjernedødt strikketøy.
Pinner: 5 mm.

Det enkle er ofte det beste, i hvert fall når det gjelder skjerf. Kunne godt tenkt meg et i koksgrått også. Og et i blått. Men det får bli et annet år - når jeg har glemt hvor utrooolig kjedelig det var å strikke.

Her er det vinter og vår om hverandre. Da jeg skrev dette innlegget, på torsdag, skinte sola mens det snødde både oppover og nedover. Men før eller siden blir det ordentlig vår, det er jeg sikker på. Ha en finfin dag og en riktig god helg!

14 kommentarer:

  1. Hei. Ja, hvem kunne ikke tenkt seg et sånt skjerf. Fristende er det jo, mest fordi det er p. 5, og garnet er herlig. Strikket et stripete tubeskjerf, noe alle gjorde, for et par år siden. Enklere med rundpinne, men da blir Faerytale for tjukt...Får det ikke alltid som man vil. Hehe.
    Det gjør vi ikke med været heller. Igår var det kamp mellom vinteren og våren. 5 cm. snø, byger og en kald sno fra nord/vest utover formiddagen. Så begynte våren å vise muskler, og vant! Nei, det tok seg liksom ikke ut med det kvite lenger, var herlig å kjenne varmen fra sola når den tok over.
    Ha ei finfin helg.

    SvarSlett
    Svar
    1. Store variasjoner i været her og for tiden. For to dager siden snødde det så hele verden ble hvit igjen. I går skinte sola og den første hestehoven tittet frem. Og i dag pøser det ned. forandring fryder!

      Slett
  2. De ser deilige ut begge to!! Nydelig grønnfarge💚

    SvarSlett
  3. Så herlig med et stort, mykt sjal! Det gjorde seg med litt rødt til alt det grønne.

    SvarSlett
    Svar
    1. Tusen takk! Litt rødt blir aldri feil. Tror nok rødt og grønt er yndlingsfargene mine i år :-)

      Slett
  4. Wow, jeg beundrer deg som orker et slikt prosjekt, har alltid ønsket meg et slik stort godt sjal men har ikke orket tanken på å lage det selv ! Ha en fin helg

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, jeg er faktisk litt imponert selv, jeg! Men noen ganger er jeg så trøtt i hodet, da er det godt å bare strikke noen runder frem og tilbake uten å tenke. En rad nå og en rad da - så blir man ferdig til slutt :-)

      Slett
  5. Det ser ut som et deilig skjerf, og fin farge. Men håper du snart kan legge det vekk til neste vinter!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det - og jeg har allerede lagt det bort!!! Bruker fortsatt skjerf, men i litt mindre målestokk.

      Slett
  6. Det enkle er ofte det beste, og jeg håper også at våren kommer snart! Fine skjerf!

    SvarSlett
  7. Dette må være godt å tulle seg inn i! Tror nok den fargen blir fin til deg. Ellers var det lekkert i grått med lue til! Men alt blir jo mye finere på de unge, vakre......

    Riktig god søndag fra Ingunn

    SvarSlett
  8. Det så ut som ett skikkelig herlig skjerf.
    Håper du får en flott vår, dog uten behov for skjerfet ;)

    SvarSlett
  9. Å, det så kjempedeilig ut! Men så var det dette med tålmodigheten, da...

    SvarSlett