mandag 7. mars 2016

Fargeprøver...

Hvordan holde orden på alt garnet man farger??

Etter hvert som man farger en del, blir det mye å holde styr på. For hva gjorde man egentlig? Hva var lurt, og hva var ikke fullt så lurt? Hvordan fikk man den klare, fine gule? Hvorfor ble noen brune finere enn de andre? Hvordan fikk man den dypeste røde? Hva vil jeg prøve igjen til neste år - og hva skal jeg i hvert fall ikke kaste bort mer tid på?


For å holde et snev av oversikt, fører jeg loggbok. Der noterer jeg stikkord etter hvert - som hvor og når jeg fant de forskjellige plantene, hvilken oppskrift jeg brukte, hva jeg beiset med, hvor lenge garnet lå i badet, eventuell etterbehandling og erfaringer underveis. Farger man mye samtidig, er det fort gjort å gå i surr, så noen stikkord er lurt, har det vist seg.

Jeg tar vare på en garnstubb fra alle fargingene jeg gjør og setter dem i en perm, som et fargekart. Hvis jeg for eksempel vil strikke meg en fanakofte i mørkebrunt og hvitt, og det vil jeg jo, kan jeg ta en titt på fargeprøvene og se hvilken brunfarge som ble finest (det ble marikåpe), og så farge mer av det til neste år. Og så kan jeg følge med på hvordan fargene utvikler seg over tid. Det er jo som kjent ikke alt som er like lysekte. Blåbær-garnet jeg farget i fjor, for eksempel, går mot brunt nå. 

På bildet ser du prøvelappene mine. Veldig smart, har det vist seg - her kan jeg plukke og prøve fargene mot hverandre og se hvordan de oppfører seg sammen. Det er så morsomt å leke med farger - det er som å være barn igjen og få nye fargestifter. Jeg har forresten farget mer enn dette, jeg er ikke helt ajour med lappene enda. 

Og skulle jeg gå lei av fargingen, kan jeg jo lage meg et lappeteppe av prøvelappene - det kaller jeg fornuftig gjenbruk. Men jeg går nok ikke lei.

Ønsker deg en fin og fargerik ny uke!

19 kommentarer:

  1. Hei. Dette var fantastisk interessant å lese! Eg har nesten ikkje ord. Forstår at dette gir deg masse glede, fra prosessen starter til olde- (beste)mor lappene henger på veggen. Må være en helt spesiell følelse å velge ut garn fra eget "fargeri" til et nytt prosjekt. Synd at du ikkje kan starte med klipping av egne sauer, eller hva vet eg??
    Vi har hatt oppholdsvær noen dager. Kvelden igår var knallklar, med nordlys. Idag skal vi få sol, så det er ikkje måte på. Hehe.
    Fin ny veke til deg fra Liv V.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er sikkert, farging gir meg masse glede og jeg skulle gjerne farget mye mer - men det er tidkrevende. Kanskje like greit at jeg ikke har egne sauer, hehe. Det passer forresten dårlig her vi bor i et trangt villastrøk med knøttliten hage...

      Her har vi nesten snødd ned i det siste. Men i morgen er det meldt om sol!!! Ha en fin dag, Liv!

      PS: Jeg har forresten funnet frem noe garn jeg fikk av deg for en tid tilbake - vakker, gyllen Kidsilk Haze fra Rowan. Skal koble det sammen med egenfarget garn, det blir et morsomt eksperiment :-)

      Slett
  2. Fantastisk! Jeg er helt betatt, for en ide!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, ja, det er sjelden jeg får sånne gode ideer, men dette var faktisk veldig lurt. Nå kan jeg se fargene ordentlig, og samlet. Det er veldig inspirerende. :-)

      Slett
  3. Dette er en hel vitenskap men du og du hvor flott det blir ! Du er flink !

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, det er en vitenskap. Og som jeg skrev i et tidligere innlegg - i gamle dager var det opptil ti års læretid for å bli utlært farger. Så jeg har bare såvidt begynt. Men det er gøy!

      Slett
  4. Ooo! Vakre fargeprøver! Mye finere enn litt tråd fra hver. Og så lurt med lapper, da ser du litt mer av fargen enn bare litt tråd.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, fargene kommer mye bedre til sin rett. Det er stor forskjell på en tråd og en "stor" lapp. Du ser fargen så mye bedre. Den gule gurkemeien min fra i sommer har forresten holdt seg utrolig bra - en av de fineste gule :-)

      Slett
  5. her er en 'tommel opp' og 'liker' fra en imponert leser ;-) det er godt og kunne holde styr på sysakene gitt - i ditt fall: fargesakene. det ser virkelig proft ut, det er sikkert og visst.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, i akkurat disse sysakene har jeg god orden. Det er litt verre med alt det andre..... ;-)

      Slett
  6. Så smart! Oversikt og orden er veldig kjekt! Og at fargeprøvene er en fryd for øyet i alle sine herlige farger er jo heller ikke noe minus ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! Ja, kanskje jeg skal henge dem på en krok på veggen, så får jeg testet lysektheten i samme slengen :-)

      Slett
  7. Lur ide. Farging av gatn er gøy, har lyst til å farge sjøl men innbiller meg at eg da må ha mye utstyr?? Har bare vært med på farging på kurs. Arti er det og det blir sånne gode farger!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har ikke mye utstyr. Ofret den største stålkjelen, som jeg aldri brukte likevel. Kjøpte jerngryte i gjenbruksbutikken. Jeg farger mest på komfyren på kjøkkenet, men har kjøpt meg en kokeplate og farger utendørs når noe lukter for vondt. Kjemikalier og fargestoffer har jeg kjøpt på Maja produkter og på apoteket :-)

      Slett
  8. Det der tror jeg må være verdens fineste fargekart...!!! (og jeg ser endel fargekart...jobber i garnbutikk;-))

    SvarSlett
  9. Skal si du er et ordensmenneske :) Her er det orden i sysakene! Nydelig fargekart!!!

    SvarSlett
    Svar
    1. Hehe, takk! Ja, i akkurat disse sysakene er det orden. Alle de andre, rotete sysakene viser jeg ikke frem på bilde :-)

      Slett
  10. Fantastisk - både vakkert og funksjonelt.

    SvarSlett