torsdag 15. oktober 2015

Vottevotter...

I går feiret Vottelauget 1-års jubileum.

14. oktober er i følge primstaven den første vinterdagen og er markert med en vott. På denne dagen snudde man primstaven fra sommer- til vintersiden.

Vi i vottelauget markerte dagen med å gi en liten gave til medlemmene i Facebook-gruppa vår: En gratis votteoppskrift på "Vottevotten". Hvis du ikke er medlem i gruppa allerede, kan du klikke på linken og bli medlem nå. Velkommen skal du være! Oppskriften finner du under "Filer".

Oppskriften vil være tilgjengelig som gratis nedlastbar pdf-fil frem til jul. Etter jul vil den være til salgs på Ravelry. Det er Wenche Roald som har laget oppskriften.


Her er min variant. Den er strikket i Tynn Alpakka fra DSA på pinner nr. 2,5. Den ble ørlitegrann for snau til meg, så jeg må strikke meg et par til når jeg får tid. Morsom og kjapp oppskrift - og vottene mine matcher naturen perfekt ;-)


Mens jeg holdt på med mitt og tok bilder i den vakre høstskogen, holdt Tinka på med sitt. Hun traff en artsfrende - som du såvidt kan se snurten av øverst oppe på bildet, og spiste blåbær av hjertens lyst. Og vips - så var hun midt i vottebildet mitt. Det er mye rart dere IKKE får se på bildene her på bloggen, kan jeg love. Mange av bildene mine er tatt mens jeg står med kamera i den ene hånda, bæsjeposen i den andre og en ivrig liten pelsdott som drar i båndet i den tredje. Og gjerne en pose med kvist og kvas jeg har plukket til plantefarging - min nye hobby - i den fjerde. Det med plantefargingen må jeg forresten skrive mer om siden - det er så GØY!!!

Bildene her tok jeg for et par uker siden - i strålende høstvær. Vi  har i det hele tatt hatt en fin høst med mye sol og flotte farger. I går, på Vinterdagen - eller Vottedagen som vi i Vottelauget liker å kalle den, var det fortsatt knallvær.


Jeg er jo så glad i å ta bilder av blå himmel - for finnes det noe vakrere da? Dette bildet tok jeg i går - fortsatt grønne blader på syrinen. På Vottelaugets blogg kan du lese mer om primstaven og Vinterdagen. I gammel tid studerte man været nøye på Vinterdagen, for slik været var på denne dag, slik ville vinteren bli. Det lover godt!


4 kommentarer:

  1. Heisan
    Så fine votter. Elsker fargene du har valgt.
    Ja, det er alltid masse annet fjas som skjer rundt et bilde, men som ikke blir med.
    Og været i dag har jo bare vært fantastisk. Så la det holde stikk, slik at vinterens vær blir fint. Jeg vil helst ha lite sne, om jeg kan bestille det. Kun litt fnugg til jul.
    Gleder meg til å høre om Islandsturen, og se bilder. Jeg har også vært på Island en gang. Men det er maaaange år siden. Og drømmer om en tur til ( med masse innhold av garn og ull)

    SvarSlett
  2. Det var jo en artig vott. Jeg har glemt å inn på FB siden deres, det skal jeg nå. Men jeg har allerede en favoritt. Er forelska i Askeladden, dyp kjærlighet vil jeg si...hehe. Skal det blir flere par votter, blir det å følge den oppskriften.
    Nydelige høstbilder hos deg også. Jeg er veldig glad i høsten, egentlig uansett vær. Da snakker jeg ikke om STERK vind, uff. Slik en høst som i år, det er ikke hvert år her vest. Så utrolig flott!! Ha en strålende helg, det blir det her og. :)))

    SvarSlett
  3. Så morsomme votter! Jeg får nok melde meg inn på den FB siden. Og enig i at det er en vakker høst, så flott med knallblå himmel og høstfarger. Ha fortsatt fine høstdager!

    SvarSlett