fredag 4. oktober 2013

Kvarte...


Giktsesongen nærmer seg, og i den anledning kan det jo være greit med et par varme pulsvarmere å tre på stive håndledd. Jeg tuller ikke - det er faktisk både varmende og lindrende med ull og/eller alpakka på en stiv skrott. Anbefales!

Inspirert av vrangborden i dette innlegget ble disse pulsvarmerne til. Var det ikke "spiralvrangbord" vi ble enige om at dette het? Eventuelt forskjøvet vrangbord? Snurrevrangbord? Mener jeg har luftet dette her på bloggen før, men husker ikke helt hvor og når....


Samme prinsipp som de halve og trekvarte: Cotinga på 4 mm pinner. 36 masker, 2 rette - 2 vrange.
Brukte rester, og gikk tom for rødt. Skjøtte på med sort. Den andre ble grønn. Til sammen ca 65 gram garn. De snurrer hver sin vei.

Ikke bare er de bra for gikta - de er også nyttige om man ikke er helt stø i dette med høyre og venstre - og det er det mange som ikke er, meg selv inkludert.
Grønn = styrbord = høyre. Rød = babord = venstre.  På engelsk starboard and port.
Så gjelder det bare å tre dem på riktig arm da...


17 kommentarer:

  1. Super måte å bruke opp små garnrester på! På det feltet er du veldig smart, ingen tvil om det. Lurt TVstrikk også, er jo rett og slett liksom.
    Nydelige bilder av Tinka, hun passer liksom inn i høsten med sine gylne farger.:)
    Ha en fin, mild og våt oktoberhelg. Det skal jeg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk skal du ha! Nå har jeg brukt opp alle Cotinga-restene, og må kjøpe mer for å gjøre ferdig siste del av dette prosjektet ("Prosjekt Håndplagg i alle varianter for alle vær- og føreforhold").
      Tror nok helgen blir våt ja, men det ser ikke ut til at den blir særlig mild. Våt + kald = perfekt strikkevær, greit nok det. God helg!

      Slett
  2. Du er jammen ikke tom for ideer! Jeg vet ikke hva vrangborden heter, men det er vel denne som brukes på sokker uten hæler? Har ikke strikket det, men, men...
    Å få brukt litt restegarn gir en god følelse uansett, og disse var da litt morsomme med hver sin farge.

    Ha en fin fredag! Her venter helgavasken nå først, men jeg rekker vel både tur og strikking før dagen er over.

    Klem fra Ingunn

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er vel sånn vrangbord som brukes på snurresokker uten hæl. Jeg har heller ikke strikket det, men har brukt vrangborden på vanlige sokker, fordi den er så elastisk.
      Og JA, det er en veldig god følelse å få brukt opp restegarnet! Det liker jeg!

      Slett
  3. Du er en liten luring, du. Det der var smart.
    Lange pulser står også på min liste, men først er det sokke som datteren har bestilt . Da strikker jeg det med glede.
    Ha en riktig fin helg.

    SvarSlett
  4. Det ble fint med forskjøvet vrangbord!

    SvarSlett
  5. Pulsvarmere er et must ja, helt utrolig hvordan det hjelper å ha litt ull på pulsen :0) Disse var enkle og fine,morsomt med forskjellige farger! Apropos gikt osv., jeg kjøpte noe kamelhårsgarn for mange år siden og lagde rillepulsvarmere. Garnet er litt slapt i fisken men duverden som de varmet! Om de hjalp er jeg ikke sikker på, men kamelhår og gikt var en greie i "gamledager"; sokker, knevarmere osv., så derfor var det forholdsvis dyre innkjøpet verdt et forsøk (en mange gode unnskyldninger for å kjøpe garn..hihi) -Ha en riktig god helg!

    SvarSlett
  6. Fine disse også. Jeg er akkurat ferdig med et par halve etter din oppskrift. Kanskje det må bli noen kvarte også med tiden? Praktiske og varme er de uansett variant. Takk for oppskriften.

    SvarSlett
  7. Ja varme er bra for vinterstive ledd;) Jeg har også hørt at kamelhår skal hjelpe. Du er så flink til å komme på nye prosjekter, veldig fine pulsvarmere!

    SvarSlett
  8. Ja, pulsvarmere er det beste som finnes. Det har "reddet" meg mange ganger :)

    SvarSlett
  9. Mange flotte pulsvarmere, enten de er kvarte, halve eller trekvart! Og så kjekt å få brukt opp restegarn. Jeg har også blitt veldig glad i pulsvarmere, selv uten gikt. Ha en god helg med pulsvarmere på!

    SvarSlett
  10. Kult med en høyrevridd og en venstrevridd pulsvarmer - også med de politiske fargene også! He, he!
    Jeg holder på med noen lestepar med slik vridd strikk....ideen har jeg funnet på bloggen din :-)
    God helg! :-)

    SvarSlett
  11. Så fina de är! Jag tycker om det enkla och använder alltid pulsvärmare eller halvfingervantar för mina handleder är tunna och fryser nästan alltid

    SvarSlett
  12. Fiiiiiiiiiine. Absolutt herlig å ha på-
    klemz

    SvarSlett
  13. Noe så smart. Burde nesten strikket sånne til søstera mi istedenfor sokker i bursdagsgave. Hun er håpløs på høyre og venstre :o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan jo lage en rød og en grønn sokk også vet du ;-)

      Slett