søndag 4. oktober 2009

Ute / inne...

Nå er det slutt på moroa i hagen for i år. Alt er vissent og brunt og trist - bortsett fra naboens lønn, som fortsatt skinner gyllent mot knallblå høsthimmel. Hagen vår er så knøttliten, vi har ikke plass til trær, så jeg gleder meg over naboens tre i stedet. At 95 prosent av naboens løv havner i min hage, er et annet kapittel, som slett ikke skal få legge noen demper på gleden.


Når alt er brunt og vissent ute, er det jo flaks at det skjer ting inne! Julekaktusene surrer litt med datoene - de tror visst det er jul og blomstrer som bare det. De har vært ute i hele sommer og har storkost seg i regnværet. Da jeg tok dem inn, var de breddfulle av knopper. Disse blomstene må jo være selve definisjonen på begrepet styggvakker. Pene er de jo slett ikke, men du verden som de lyser opp og gleder akkurat nå, med sine klare, vakre farger.


Vakker er derimot porselensblomsten - så vakker at gudene må gråte, hevder noen. For nærmere Det Perfekte kommer man vel ikke? Kun én eksklusiv blomsterklase spanderte den i år, og det er kanskje like greit, for duften er så tung og intens at man kan bli helt ør i toppen om det blir for mye av den. Som tung parfyme ligger den over stua om kvelden - og slik parfyme egner seg aller best i ørsmå doser. Voksblomst kalles den også. Planten har jeg hatt i årevis. Den overlever alt, men liker seg nok best når den blir puslet litt med. Det gjør vi vel alle.
Dette er mine favorittblomster akkurat nå. Hva er dine favoritter?

3 kommentarer:

  1. Flotte planter og du har rett - jule/påskekaktusens blomster er styggfine;-)
    Jeg har ellers orkideer som favoritt, men har ikke mange. Lever etter det enkle er ofte det besteprinsippet her.

    Ha en blomstrende søndag!

    SvarSlett
  2. Julkaktus, novemberkaktus, påskkaktus - kärt barn har många nammn. Jag tycker nog de är rätt vackra ändå. även när de inte blommar. Men när de blommar helt översollade av stora lysande blommor är de underbara. Jag fick så mkt blomor på min förra hösten att jag nästan trodde den skulle stryka med. Får väl se hur det går i år. Härligt med blommor som blommar när inte så mkt annat gör det. Man ser dem bättre och blir gladare. Mitt i prunkande sommaren är man lite kräsen.

    SvarSlett
  3. Å rake andres løv er ikke alltid like gøy, men har man nytte av treet er det jo litt bedre :-) Her har jeg det blomstertomt inne. Jeg hadde så mange grønne planter en stund at jeg fikk fullstendig nok, og nå er det lite som kommer inn døren her. En liten blomst i ny og ne gjennom vinteren når jeg har fryktelig lyst på en bare. Og de lever jo ikke så lenge så den saken er ikke noe å tenke på :-)

    SvarSlett