lørdag 24. oktober 2009

Hakket hals...

For en grotesk overskrift! Jeg har grudd meg litt for å skrive den, og stemmer for at vi gjør som svenskene og kaller det for krokning i stedet. Det høres mer humant ut. Alternativt tunisisk hekling.

Uansett, jeg har hakket en hals. Det startet her. Egentlig skulle jeg blogge mysteriesokkene mine nå, men denne uken strikker vi foten, og det er litt langdrygt fra hælen og bort til tåa, så jeg er rett og slett ikke ferdig enda. Men det går da fremover, om enn langsomt. Ikke si det til noen, men jeg er lett og slett lei av å strikke sokker på tynne pinner nå. Og det som var så gøy for litt siden...? Oppskriften er lett å følge og mønsteret blir fint - men jeg burde antakelig ha strikket dem i et litt fastere garn som definerte maskene/mønsteret litt bedre. Og det hadde kanskje vært morsommere om jeg hadde lært noe nytt underveis. Men - et par silkesokker skal man jo ikke kimse av. Og siden jeg strikker dem parallelt, blir det jo heldigvis ingen traurig andresokk å slite med. Lurt!

Men - tilbake til halsen. Den er hakket i Baby Silk fra Du Store Alpakka, med HarmonyWood hakkenål på kabel. Modellen var en helt rett tube, som også kunne brukes som lue (som en Buff). Men jeg liker at halsene tetter litt nedover også, fordi de fleste gensere er litt utringet. Så jeg la opp litt ekstra og felte på de første rundene, du kan se det på det øverste bildet. Øverst heklet jeg belegg og sydde ned, nederst heklet jeg en rad krepsemasker. Hakking har ellers lett for å rulle seg. Deilig og myk, og friskere farger enn det som kommer frem her på høstmørkebildene.

Jeg har så fine lesere her på bloggen! Dere skriver så fine kommentarer. Føler man seg litt tufs, er det bare å sutre litt på bloggen, så strøymer det på med oppmuntrende tilrop fra sidelinja. Tusen tusen takk - det er så utrolig hyggelig!!! Og jeg får gode råd i fleng - jeg elsker gode råd (og dårlige også, forresten!). Akevitt, varm melk med honning & pepper, rå løk og kyllingsuppe, for eksempel, skal være fint mot forkjølelse. Etter cognactipset i går, tipset Sylvia i dag om kyllingsuppa, som også skal hjelpe mot fyllesyke. Det var omtenksomt, tusen takk :-D . Nå skal jeg straks gå løs på akevitt og rå løk, så i morgen vil jeg antakelig trenge noen gode råd mot dårlig ånde også. Kom igjen!
Ikke rart formen er stigende... ! Og så skal jeg koke kyllingsuppe.
God søndag!

12 kommentarer:

  1. Blodig overskrift ja;-) men halsen var flott. Det er mange år siden jeg hakket og jeg er usikker på om jeg husker teknikken.
    Får lyst til å prøve nåe jeg ser dette. Flott farge og med dette garnet er den sikkert myk og varm.

    Ta det litt roooolig med akevitten - den kan slå både til hodet og beina;-)
    Ønsker deg en forhåpentligvis flott søndag!

    SvarSlett
  2. Så flott den ble! Hakking har jeg ikke fått teken på altså. En firkant forblir liksom ikke firkanta etter at jeg har hakket løs på den ei stund..=P
    Godt formen er bedre! Godt å høre!

    SvarSlett
  3. Du fanga i alle fall min oppmerksomhet med den overskrifta:)))))
    Har ikke prøvd hakking, men resultatet ditt var så bra at jeg fikk lyst til å prøve.
    Ha ei fin helg:)

    SvarSlett
  4. Er nok litt sidan eg har vert innom hos deg. Har flirt meg nedover bloggen.. Ja, ikkje nett av snørr og forkjølelse, men du skriv så morsomt. Mykje fint har du også....
    Har nok ikkje så mange gode råd, du får kose deg som best du kan, gjere berre det du må.

    Ha ei fin helg...

    SvarSlett
  5. Ja, jag måste erkänna att jag nog föredrar vårt ord - men å andra sidan spelar det ju egentligen inte någon roll vad man kallar det med så vackert resultat!

    Efter att ha sett dina foton känner jag att jag måste pröva den här tekniken någon gång. Så fint!

    SvarSlett
  6. Herlig hals! Jeg kunne hakke en gang jeg også, men da het det tunesisk hekling. Lurer på om jeg husker hvordan det var...

    Godt å se at det er flere, jeg er også ganske lei av å strikke sokker...
    Men nuppefjerner har jeg såklart! ;)

    SvarSlett
  7. Läckert Anne! Jag fixar inte krokningen, min hand vill inte alls gilla tekniken, inte lika bra flyt där som i stickning och virkning. På sin höjd kan jag tänka mig att kroka ett par muddar ;-) Så jag är verkligen impad av din krage!!

    Och tråkigt med din sjukhet :-( Men du ska snart bli bra låter det som!

    Kram

    SvarSlett
  8. Så flott den ble. Ser ut til å være mye arbeid, men den er sikkert varm og god. Bra i disse influensetidene. :-)

    SvarSlett
  9. Litt av en overskrift ja, men siden det var deg, så reagerte jeg ikke så voldsomt på den ;) Hvorfor ikke? Nei, jeg har bestemt meg for at du er for snill til å hakke noens hals, dessuten har jeg jo fått med meg denne hobbyen din med hakkenåla da, hehe.

    God søndag med ny hals.

    SvarSlett
  10. Hei Anne!
    Håper det går bedre med deg.
    Den halsen var fin og garnet du har brukt er ju bare så herligt mykt, ikke sant. Sikkert kjempego og ha på seg og det trenges nå når det begynner å bli kjølig ute. Jeg har ikke prøvd hakking selv men heller ikke så mye hekling så det er dette jeg skal prøve ut litt meir før jeg går videre på noe nytt.
    Ha en fortsatt fin helg!

    SvarSlett
  11. Og formen er stigende, hører jeg?
    Alt hadde sin hensikt!
    God kjerringpsykologi fra sidelinja, og latteren hjelper ubevisst!
    Du er nesten frisk!
    Fortsett med det!

    SvarSlett
  12. Dette var en ny greie, en fantastisk hals som sikkert vil høste stor beundring. Lilla og blått sammen er jo bare så lekkert som det kan få blitt. Stakkars deg for noen medisiner du har, rå løk og cognac, uff. Mitt råd er munnspray, det hjelper iallfall mot dårlig ånde - så skal du se at resten går over av seg selv.

    SvarSlett